Maylen Skrevet 27. juli 2001 Del Skrevet 27. juli 2001 Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid igjen,tross piller...Nå er jeg veldig redd for hva som venter meg.I jan-00 fødte jeg min første datter 3 uker før term.Mars-00 var jeg inne og fikk fjernet en del av livmortappen med lasercondisering.I jan-01 fødte jeg min andre datter.6 uker før tidligt.Livmortappen holdt fint,men vannet gikk plutselig.Var inne til kontroll 2.5 uker og 1 uke før dette skjedde.Fikk beskjed om å bli liggende i 3 uker,da det virket som det var modent.Men vannet gikk etter 2.5 uker.Lå 20 timer før fødselen ble satt i gang.Etter 10 timer døde hun.Lungebetennelse.Lungene var for umodene til å skille ut fostervannet hun svelget under fødselen.Jeg er fremdeles i villrede.Mener jeg skulle hatt lungemodningssprøyten ved den første kontrollen.Jeg mener det kunne vært unngått.Vet at du sannsynligvis ikke sier det om du deler mitt synspungt ut i fra det jeg forteller,da dere alle ser ut til å rotte dere sammen...Det jeg lurer på er hva kan gjøres for å forhindre for tidlig fødsel igjen?Hvilken oppfølging kommer jeg til å få?Jeg vil ikke føde eller ha kontroller på dette sykehuset igjen,men har jeg krav på å få ambulanse til et annet når den tid kommer?Siden livmortappen holdt igjen hele veien,er det nødvendig å sette på noe der da?det ble ikke gjort sist.. Hvorfor går vannet så tidligt?Kan jeg få ultralyd oftere ved dette svagerskapet? Setter veldig pris på svar da jeg er livredd for hva som kan skje.Tør jeg gjennomføre dette svagerskapet?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32256-gravid-igjen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 27. juli 2001 Del Skrevet 27. juli 2001 Jeg skjønner at du er bekymret, men mon ikke man vil overveie å sette en tråd på livmorhalsen denne gangen? Hvis ikke vil man følge deg tett, evt med ultralyd av livmorhalsen. Man vil også sjekke for evt infeksjoner og gi behandling (evt ved først ved fødselen). Det er ikke vanlig å gi lungemodningssprøyte hvis graviditeten er mer enn 32-34 uker. Da har det ingen effekt. Det er mulig at du føler det slik, men leger rotter seg ikke sammen, de prøver å ha en felles holdning og gynekologer har stort sett samme retningslinjer over hele landet. Vi ønsker jobber får å gjøre fødsler så sikre som mulig med hensyn til både mor og barn. Det er trist at du har mistet tilliten til sykehuset, men det er fritt sykehusvalg, så hvis det er praktisk mulig kan du føde ved nabosykehus. Jeg synes du skal få henvisning til fødeavdelingen fortest mulig så man kan legge en plan for å hindre gjentakelse. Jeg ønsker deg lykke til. NB Hvis du røyker, bør du være oppmerksom på at det kan være medvirkende årsak til for tidlig fødsel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32256-gravid-igjen/#findComment-126634 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.