Gå til innhold

Kviser i hodebunn/Betennelse/soppinfeksjon

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei! Jeg er ei jente i 20-årene, som lenge har vært litt plaget av kviser, både i hodebunn og ellers. Har hatt sensitiv hodebunn i ca 5 år, og har flere ganger hatt kviser som har blitt til sår etter at jeg har klødd på de osv. Har derimot aldri vært plaget av flass! Har derfor heller ikke mistenkt sopp. Men for ca. en måned siden merket jeg noe som jeg trodde var en stor kvise i hodebunn. Den verket ganske kraftig, og varte i ca 5 dager. Jeg klemte den ut selv, noe jeg innser i ettertid var dumt. Nå har jeg en hårløs flekk der denne "kvisa" var, og mistenker nå at dette egentlig var/er en kraftig soppinfeksjon. Etter å ha lest litt på nettet, minner symptomene om ringorm i hodebunn. Ettersom jeg fikk denne store "byllen" som har etterlatt seg en hårløs flekk. Problemet er at jeg ikke er helt sikker ettersom jeg har hatt en del kviser i hodebunn før, og i forhold til de andre eksemplene på ringorm jeg har sett på internett, var ikke min "kvise" like stor. Hvis det allikevel var/er en soppinfeksjon, hva er sannsynligheten for at håret vokser ut igjen? Flekken er ca 1,5 x 1 cm, og er ikke synlig til vanlig. Men det plager meg fremdeles. Er det mulig at jeg kan få flere slike? Har ikke så veldig lyst til å gå til legen med dette. Hadde det vært mulig å bli kvitt det med fungoral - sjampo på apoteket? Eller er det mulig at det allerede er borte? Hilsen bekymret.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/322574-kviser-i-hodebunnbetennelsesoppinfeksjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Litt vanskelig å si hva som foreligger i hodebunnen. Tror ikke du har noen utbredt "ringorm"(=hudsopp) infeksjon, mest sannsynlig at du har litt "flasseksem"(="seborrhoisk eksem") som også i likhet med kviser har med overaktivitet i talgkjertlene å gjøre. Der du hadde den store "byllen" kan det hende håret kommer tilbake, men det er også en viss mulighet for at betennelsen har skadet og ødelagt hårrøttene. i så fall vil den hårløse flekken bestå. De vil vise seg i løpet av uker til måneder. Det finnes også en form for flekkvis håravfall("alopecia areata") , men det pleier ikke starte sånn og er dessuten gjerne flere flekker samtidig. Du får bare avvente og se hva som skjer. Med hilsen fra hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...