Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kjønnsvorter igjen!

Jeg vil gjerne benytte anledningen til å rose for fin tjeneste, men vil samtidig si noe om observasjoner jeg har gjort meg når jeg har lest de forskjellige svar.

Jeg har enda et spørsmål om kjønnsvorter, ser det er utallige allerede.

Jeg fikk påvist kjønnsvorter for snart et halvt år siden, fått behandling av lege, og resept på middel til behandling hjemme, men vortene forsvinner ikke helt, og etter hver gang kommer de tilbake. Finnes det flere forskjellige midler som man kan bruke for å fjerne disse?

Jeg føler meg ekkel og sexlysten minker selv om min partner sier at det ikke gjør noe.

Jeg registrerer at gynekologen svarer at kjønnsvorter inni skjeden ikke blir fjernet, men hun skriver aldri noe om hvorfor disse ikke blir fjernet. Jeg kunne godt tenke meg et svar på hvorfor disse ikke blir fjernet.

Siden disse ikke blir fjernet, vil det da bety at uansett hvor mye jeg behandler meg, så vil vortene alltid komme tilbake på utsiden av skjeden? Vil disse på innsiden av skjeden smitte lenger ut hele tiden?

Det virker som om disse vortene formerer seg i et rimelig raskt tempo.

De siste gangene jeg har behandlet meg selv med vortemiddel så har det gitt store smerter, ved skjedeinngang, og rundt klitoris. Konsentrasjonen av vorter er stor, og det er fullt av dem på kjønnslepper, ved inngang til skjede, inni skjeden, rundt klitoris og rundt anus.

Er det normalt med store smerter når man behandler disse?

Jeg har fått henvisning til gynekolog, men det er lang ventetid der, og i mellomtiden lurer jeg på om jeg skal fortsette å behandle meg selv med vortemiddel, selv om smertene er store.

Vennlig hilsen en som plages mye av vortene

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har vel lest mitt standardsvar. Kondylomer (kjønnsvorter) går ofte på et eller annet tidspunkt bort av seg selv ved hjelp av kroppens immunforsvar. Kremen Aldara kan hjelpe med til det. Fjernelse av kondylomer er egentlig ren kosmetikk, man fjerner ikke virus. Behandling i skjede kan muligens gi kroniske smerter (samleiesmerter), derfor er man forsiktig.

De utvendige kommer ikke ved utvekst fra de innvendige, men fordi man har virus i huden.

Hvis det er mange kondylomer og det er uestetisk eller gir blødning, så vil man fjerne dem (brenne eller laserbehandle). Iblant kan det at man fjerner en del få de andre til å forsvinne også. Det blir mindre for kroppen selv å bekejmpe.

Lokalbehandling vil ofte gi ubehag med svie og noen kan muligens få kroniske smerter, man skal derfor ikke overdrive behandlingen

Var det svar på dine spørsmål?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...