Gå til innhold

rotfylling

Anbefalte innlegg

Hei. Da jeg fikk rotfylt min første tann, var tannlegen uheldig og knakke ett lite instrument som han brukte får å fjerne røttene til tanna. Fikk ikke ut den lille delen så han bare fylte over den. den sitter helt øverst opp i tannrota ennå. Etter ca. 3 mnd, fikk jeg en nummenhetsfølelse i halve ansiktet på den samme siden som fyllinga. Vond/nummen/følelsesløs i halve ansiktet. Prikking i halve leppa, vondt opp mot øret/tinning, vondt under øye og kinnben. Gikk tilbake til tannlegen som tok bilder, men ikke kunne se noe galt. Så metallsplinten. Jeg har siden vært til mange undersøkelser, ct av bihuler, nevrolog. Har fått behandlig hos kiropraktor som hjalp veldig. Det jeg lurer på er om denne metallsplinten kan være årsak til mine plager, kan den ligge opp mot nerveendene i tanna?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/322606-rotfylling/
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Fortsetter under...

Kvikksølvforgiftet

Hei

Jeg er ganske sikker på at dine plager slik du beskriver det kommer fra rotfyllinga di. Rotfyllte tenner er noe svinere og burde etter min mening ikke vært tillatt.Selv om rotfyllingen er 100 % korrekt utført av tannlegen så vil det danne seg bakterier i rotspissen. Disse bakteriene formerer seg uten tilgang på surstoff og kan være årsaker til en rekke alvorlige sykdommer. Jeg vet også at de fleste tannleger og også noen leger avviser disse påstandende. Når du i tillegg har en metall bit igjen i tanna er jeg temmelig sikker på at plagene dine stammer derfra. Det beste rådet jeg har å gi deg er desverre å trekke tanna. Fjern også alle andre rotfylte tenner. Selv om tannlegen viser deg røntgenbilde som viser at det ikke er betennelse så vil ikke det alltid vises på røntgen. Uansett hva tannlegen sier. Jeg hadde fire rotfyllte tenner ingen av de viste betennelse på røntgen men samtlige hadde store betennelser i roten. Tannlegen nektet å trekke de så jeg måtte gå til en annen tannlege. Men trekker du tanna så må du be tannlegen om renske skikkelig ut etter trekking. Man bør faktisk slipe litt ned på kjevebenet for å være sikker. De fleste gjør ikke de og da kan betennelen blusse opp igjen senere. Og et godt råd til slutt har du amalgam i tennene så fjern de. Men det bør gjøres av en tannlege som har spesialkompetanse og spesial utstyr til dette. Og unngå gull i tennene selv om alt amalgam er fjernet. Unngå også et plastkopositt som heter Tetric. Det også skaper masse plager i følge Tenner og Helse. Jeg har masse nyttig informasjoner til for det er langt flere sykdommer som har en direkte årsaksammenheng til tennene enn det leger og tannleger flest er klar over eller er villig til å innrømme.

Selv har jeg fått en meget alvorlig sykdom fra amalgamfyllinger jeg har hatt.

Ta gjerne kontakt om du ønsker mer informasjon.

Lykke til videre

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/322606-rotfylling/#findComment-2730453
Del på andre sider

Gjest tannfee

Det skal da ikke bare fylles over en bit som knekkes? Utstyret kan knekke iblant, men da pleier pasienten å henvises videre for å fullføre rotfyllingen hos spesialist?

Synes du skal ta kontakt med kontoret der du fikk utført behandlingen, og be om en kontroll hos tannlegen din. Dette er viktig for å dokumentere status, og om du skal ha mulighet for erstatning fra ham, må han se på tanna. Be også om utskrift fra journalen, med røntgenbilder.

Denne kontrollen skal selvsagt være gratis, og -dersom plagene dine viser seg å stamme fra denne tanna- skal du også få ny behandling av tannlegen gratis. Dette er kanskje ikke interessant, og selv ville jeg heller satset på å få refundert beløpet, og bruke pengene til å betale hos en spesialist. (Du trenger ikke henvisning for å gå til spesialist, men da bør du selv ha med journalen din)

Om det skulle vise seg at du må gjennom dyrere behandling nå enn rotfyllingen kostet i utgangspunktet, kan du snakke med spesialisten og få hjelp til hvordan du går fram for evt erstatning. Om plagene dine er uavhengig av at en fil brakk under rotfyllingen, må du selvsagt påregne å betale behandlingen selv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/322606-rotfylling/#findComment-2730466
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...