Gjest li2228 Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Hei. Jeg opplevde en spontanabort julaften i uke 10. Gynekologen mente at det var mulig at det her var tale om "blindt" egg. Hcg nivå var den 24/12 på 13000. Den 26/12 var den på 4700. Jeg fikk en måling hos fastlege den 8/1 som viste 657. Gravidtetstestene viser fortsatt positivt (krysset kommer med en gang), dvs 4 uker etter. Jeg får forskjellige svar mht hva som er normalt. Min lege sier at 8 uker er nomalt, men en gynekolog jeg har spurt sier 3 uker. Tror du den positive testen skyldes ny graviditet? Jeg har også spørsmål knyttet til at jeg er rh negativ. Burde jeg ha hatt en sprøyte etter spontanaborten? Dette synes det også å være uenighet om blant fagpersoner. Jeg blir så forvirret av de ulike svarene. Hvilken betydning har det at jeg ikke har fått slik sprøyte, hvis jeg nå skulle være gravid alt? Kan den settes nå? Jeg har forøvrig to normale svangerskap bak meg. Det ble satt sprøyte etter førstefødte, da hun var rh positiv. Den andre jenta mi var rh negativ, og det ble derfor ikke satt sprøyte. Jeg håper du kan svare meg og "rydde" opp i uklarhetene. På forhånd hjertelig takk:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/322672-hcg-niv%C3%A5-etter-spontanabort/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Halveringstiden for HCG i blodet er 1 døgn etter en abort. verdiene fra 24 til 26. desember stemmer med an abort. Det tar lang tid før verdiene er helt normale ( under 10), og det vil altså synes positivt på en urinprøve i mange uker etter aborten. Ved ny graviditet blir antistoffer av Rhesus-typen målt rutinemessig i 16-18. uke. Sannsynligvis vil du ikke ha dannet noen antistoffer siden du aborterte såpass tidlig. Synes du bør høre med fastlegen din om det i det hele tatt var antistoffer ( rhesus-immunisering) etter første svangerskap. Dersom dette var tilfelle bør en sprøyte vurderes av gynekolog. Det er ikke vanlig at det dannes antistoffer før etter andre fødsel med Rh-positivt barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/322672-hcg-niv%C3%A5-etter-spontanabort/#findComment-2675172 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.