Gjest Deilig å ha klart det Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Det var mange her som ønsket å prøve å slutte å røyke nå på nyåret. Hvordan går det med dere? Hvis dere har sprukket, hvorfor sprakk dere og når? Klart å gå på igjen? Fortell, fortell. Jeg har jo klart det, men vet så godt hvordan dette er så jeg klarer ikke å la være å engasjere meg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/322694-hvordan-g%C3%A5r-det-med-dere-r%C3%B8yke-sluttere/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoggormen Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Jeg har ikke hatt så mye med denne siden å gjøre, men jeg skriver gjerne likevel fordi jeg har godt av å gjøre det. Begynte å kjenne at kroppen ikke var så glad i røykinga mer, og at tiden var inne for å gjøre en innsats for å fri seg fra Nikotinfaen. Jeg leste den berømmelige boka til Allen Carr, og jeg skjønner hvorfor folk skryter av den! Jeg tok min siste sigarett for en uke siden, og jeg håper virkelig at jeg klarer å følge den tankegangen han skriver. I alle fall har jeg merket et par helt nydelige ting nå. Jeg er så utrolig mye mer opplagt når jeg ikke røyker! De siste årene har jeg følt meg energiløs og veldig mye uopplagt, blitt veldig fort sliten (trøtt). På grunn av psykiske problemer og medisiner mot dette har tilskrevet disse fatorene skylden. Men nå våkner jeg nesten av meg selv om morgenen! Jeg synes det er deilig å gå tur. Eneste er at det nok tar sin tid før lungene og det der restituerer seg. Jeg har en følelse av at det ligger masse dritt nedi der som vil opp. Kjenner meg hoven i øverste delen foran i brystet liksom. Ikke noe surkling eller piping, bare som press og litt hevelse. Rusk på stemma. Det siste hadde jeg regna med, men jeg hadde håpt på å få hosta opp all den dritten som sikkert ligger nedi der og vil vekk. Jeg blodsliter opp bratte bakker med ekstra vekter i ryggsekken i håp om å få hostekuler så dritten kan komme opp, men jeg får ikke det. Blir bare veldig andpusten - som enhver med dårlig kondis. Jeg blir ikke verre av det jeg kjenner i brystet av å være fysisk aktiv, men jeg er redd for å ha gjort meg uopprettelig skade likevel... Jeg er 28, røykt i 12-13 år. 10-15 om dagen siste årene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/322694-hvordan-g%C3%A5r-det-med-dere-r%C3%B8yke-sluttere/#findComment-2735778 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Deilig å ha klart det Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Jeg har ikke hatt så mye med denne siden å gjøre, men jeg skriver gjerne likevel fordi jeg har godt av å gjøre det. Begynte å kjenne at kroppen ikke var så glad i røykinga mer, og at tiden var inne for å gjøre en innsats for å fri seg fra Nikotinfaen. Jeg leste den berømmelige boka til Allen Carr, og jeg skjønner hvorfor folk skryter av den! Jeg tok min siste sigarett for en uke siden, og jeg håper virkelig at jeg klarer å følge den tankegangen han skriver. I alle fall har jeg merket et par helt nydelige ting nå. Jeg er så utrolig mye mer opplagt når jeg ikke røyker! De siste årene har jeg følt meg energiløs og veldig mye uopplagt, blitt veldig fort sliten (trøtt). På grunn av psykiske problemer og medisiner mot dette har tilskrevet disse fatorene skylden. Men nå våkner jeg nesten av meg selv om morgenen! Jeg synes det er deilig å gå tur. Eneste er at det nok tar sin tid før lungene og det der restituerer seg. Jeg har en følelse av at det ligger masse dritt nedi der som vil opp. Kjenner meg hoven i øverste delen foran i brystet liksom. Ikke noe surkling eller piping, bare som press og litt hevelse. Rusk på stemma. Det siste hadde jeg regna med, men jeg hadde håpt på å få hosta opp all den dritten som sikkert ligger nedi der og vil vekk. Jeg blodsliter opp bratte bakker med ekstra vekter i ryggsekken i håp om å få hostekuler så dritten kan komme opp, men jeg får ikke det. Blir bare veldig andpusten - som enhver med dårlig kondis. Jeg blir ikke verre av det jeg kjenner i brystet av å være fysisk aktiv, men jeg er redd for å ha gjort meg uopprettelig skade likevel... Jeg er 28, røykt i 12-13 år. 10-15 om dagen siste årene. Hei du. Så utrolig flink du har vært, og så utrolig flott det er at du ser ut til å ha den rette instillingen. Lungene dine er nok slitne, men du må ha tålmodighet og gi det litt tid til før du "dømmer" dem. Kroppen din er allerede i full gang med å rense opp etter røykinga, men det tar litt tid før alt er på plass for å si det sånn. Det tar litt tid å presse maks av lungenes kapasitet, og du har bare, det blir jo "bare" i treningssammenheng, vært røykfri en uke. Jeg er sikker på at du vil føle deg bedre og bedre etter som tiden går. Du må ikke gi opp eller bli lei deg selv om det tar litt tid. Det er bra å trene litt. Det forsterker følelsen av å ha gått inn på en nytt spor, og kroppen har jo unektelig veldig godt av det. Og det er med på å gi en god, ny energi. Jeg slet selv med forferdelig tung pust, jeg målte en lungkapasitet på 60 % på det verste. Jeg slet av å gå opp trappa hjemme. Jeg røyket glatt 40 om dagen, rød rull. Etter tre, fire måneders røykstopp så var lungene normalisert, og jeg hadde lungekapasitet som var helt normal for en på min alder og med min vekt og høyde. Lungespesialisten mente jeg ant. hadde vært på veg til å røke på meg Kols. Jeg har vært røykfri snart to år nå, og jeg tror aldri jeg vil komme til å begynne igjen. Jeg er fremdeles veldig glad for at jeg har klart å slutte og har kjøpt meg sportsbil for pengen jeg sparer hver måned Så jeg synes du har vært veldig flink, og du har gitt deg selv en meget verdifull gave ved å slutte å røyke. Jeg skal love deg at Kols er en forferdelig sykdom. Stå på, fortsett å trene, spis sunt og normalt og vær litt forsiktig med søtsaker og sånn nå fremover så ikke du legger for mye på deg og blir trist pga det. Gi deg selv litt tid og mist ikke motet. Hvis du føler at det går et par, tre måneder uten at det løsser i brystet så bestill time til legesjekk. Du går en flott sommer i møte. Gratulere så kjempemye 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/322694-hvordan-g%C3%A5r-det-med-dere-r%C3%B8yke-sluttere/#findComment-2735820 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoggormen Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Hei du. Så utrolig flink du har vært, og så utrolig flott det er at du ser ut til å ha den rette instillingen. Lungene dine er nok slitne, men du må ha tålmodighet og gi det litt tid til før du "dømmer" dem. Kroppen din er allerede i full gang med å rense opp etter røykinga, men det tar litt tid før alt er på plass for å si det sånn. Det tar litt tid å presse maks av lungenes kapasitet, og du har bare, det blir jo "bare" i treningssammenheng, vært røykfri en uke. Jeg er sikker på at du vil føle deg bedre og bedre etter som tiden går. Du må ikke gi opp eller bli lei deg selv om det tar litt tid. Det er bra å trene litt. Det forsterker følelsen av å ha gått inn på en nytt spor, og kroppen har jo unektelig veldig godt av det. Og det er med på å gi en god, ny energi. Jeg slet selv med forferdelig tung pust, jeg målte en lungkapasitet på 60 % på det verste. Jeg slet av å gå opp trappa hjemme. Jeg røyket glatt 40 om dagen, rød rull. Etter tre, fire måneders røykstopp så var lungene normalisert, og jeg hadde lungekapasitet som var helt normal for en på min alder og med min vekt og høyde. Lungespesialisten mente jeg ant. hadde vært på veg til å røke på meg Kols. Jeg har vært røykfri snart to år nå, og jeg tror aldri jeg vil komme til å begynne igjen. Jeg er fremdeles veldig glad for at jeg har klart å slutte og har kjøpt meg sportsbil for pengen jeg sparer hver måned Så jeg synes du har vært veldig flink, og du har gitt deg selv en meget verdifull gave ved å slutte å røyke. Jeg skal love deg at Kols er en forferdelig sykdom. Stå på, fortsett å trene, spis sunt og normalt og vær litt forsiktig med søtsaker og sånn nå fremover så ikke du legger for mye på deg og blir trist pga det. Gi deg selv litt tid og mist ikke motet. Hvis du føler at det går et par, tre måneder uten at det løsser i brystet så bestill time til legesjekk. Du går en flott sommer i møte. Gratulere så kjempemye Tusen takk for et veldig oppmuntrende og informasjonsrikt innlegg! Jeg er veldig imponert over DEG jeg! 40 rød3 er mye! Det blir nok ganske fort en kul sportsbil når man slutter! Skjønner jeg må ha tolmodighet med disse lungene mine. Jeg har en legetime uti mai av en annen grunn, så jeg kan jo høre med legen mine om han kan si noe. Denne gangen er jeg innstilt på å fikse dette selv om jeg har hatt øyeblikk hvor jeg tenker at jeg ville tatt en røyk (om jeg røykte). Antagelig ville jeg ha tatt en i sta, fordi jeg var ferdig med en stressende samtale. Det er uvant å vente på bussen o.l. uten røyken, men det går. Like greit å drikke litt vann. Søtsuget har ikke vært veldig ille, og legger jeg på meg noen kilo så HELLER DET ENN KOLS!!! Jeg jobba på sykehjem for en god del år siden, hvor jeg både så folk med godt framskreden kols og folk som hadde lungekreft. Rart at jeg ikke slutta å røyke da. Det bissarre var at om trent alle som jobba på avdelingen røykte! Det finnes jo sunne alternativer å spise. Frukt f.eks.,cherrytomater... Gjelder å være litt kreativ. At lungene bruker tid på å restituere seg er noe som også reduserer fristelsen "bare eeeen røyk", for jeg kjenner jo nå hva den dritten har gjort med meg! Fysj. At jeg i det hele tatt skulle sette i gang et langsomt selvmord bare fordi jeg trengte et påskudd til å være sosial da jeg begynte på vgs., ha et påskudd til å søke et sted hvor samtalen gikk naturlig. Nei jeg håper jeg klarer det nå. Vært røykfri er periode før, men det er flere år siden og det gikk galt. Nå er jeg livredd for at dette skal gå galt også, men det er kanskje bra egentlig. Kanskje unngår jeg at det går galt nettopp fordi jeg er så redd for det?`Det er jo noen "k-punkter" jeg ikke har gått over ennå... Men den røyken er unødvendig uansett. Håpe jeg klarer å stå inne for at det fint går an å ha en dårlig dag uten å måtte røyke, eller kose seg med utepils uten å røyke. Kompliserte saker det der... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/322694-hvordan-g%C3%A5r-det-med-dere-r%C3%B8yke-sluttere/#findComment-2738057 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoggormen Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Tusen takk for et veldig oppmuntrende og informasjonsrikt innlegg! Jeg er veldig imponert over DEG jeg! 40 rød3 er mye! Det blir nok ganske fort en kul sportsbil når man slutter! Skjønner jeg må ha tolmodighet med disse lungene mine. Jeg har en legetime uti mai av en annen grunn, så jeg kan jo høre med legen mine om han kan si noe. Denne gangen er jeg innstilt på å fikse dette selv om jeg har hatt øyeblikk hvor jeg tenker at jeg ville tatt en røyk (om jeg røykte). Antagelig ville jeg ha tatt en i sta, fordi jeg var ferdig med en stressende samtale. Det er uvant å vente på bussen o.l. uten røyken, men det går. Like greit å drikke litt vann. Søtsuget har ikke vært veldig ille, og legger jeg på meg noen kilo så HELLER DET ENN KOLS!!! Jeg jobba på sykehjem for en god del år siden, hvor jeg både så folk med godt framskreden kols og folk som hadde lungekreft. Rart at jeg ikke slutta å røyke da. Det bissarre var at om trent alle som jobba på avdelingen røykte! Det finnes jo sunne alternativer å spise. Frukt f.eks.,cherrytomater... Gjelder å være litt kreativ. At lungene bruker tid på å restituere seg er noe som også reduserer fristelsen "bare eeeen røyk", for jeg kjenner jo nå hva den dritten har gjort med meg! Fysj. At jeg i det hele tatt skulle sette i gang et langsomt selvmord bare fordi jeg trengte et påskudd til å være sosial da jeg begynte på vgs., ha et påskudd til å søke et sted hvor samtalen gikk naturlig. Nei jeg håper jeg klarer det nå. Vært røykfri er periode før, men det er flere år siden og det gikk galt. Nå er jeg livredd for at dette skal gå galt også, men det er kanskje bra egentlig. Kanskje unngår jeg at det går galt nettopp fordi jeg er så redd for det?`Det er jo noen "k-punkter" jeg ikke har gått over ennå... Men den røyken er unødvendig uansett. Håpe jeg klarer å stå inne for at det fint går an å ha en dårlig dag uten å måtte røyke, eller kose seg med utepils uten å røyke. Kompliserte saker det der... Still going strong - snart en mnd nå, og jeg har ikke lyst på røyk. Tenker ikke fullt så mye på det heller. Fortsatt noe ubehag med luftveiene som kommer og går, til tider er det ganske intenst. Men legen min hørte ikke noe ulåter i lungene mine, så vi ble enige om å se det an. Jeg bestiller ny time om det ikke bedrer seg om en mnd eller to. Imidlertid mistenker jeg at jeg har utviklet hyperreaktive luftveier, for ofte oppstår ubehaget kort tid etter jeg har beveget meg utendørs. Nå står heggen i flor, og med nå betydelig bedre luktesans synes jeg nesten det er ubehagelig. Har ikke hatt noe sånt før, men jeg får se det an. Jeg har ikke tatt noe spirometri-test, men legen min mente jeg kunne være ubekymret for at jeg kunne ha gjort meg permanent skade. Jeg tror jeg kutta i grevens tid for å si det mildt! Litt har jeg kanskje lagt på meg - men ikke veldig mye. Tror det jevner seg ut. Men jeg depper mindre over noen kilo for mye enn jeg ville gjort for eventuelle sykdommer jeg kunne røkt på meg. Og selv om det er skadelig å veie for mye, så tror jeg det dog er et bedre onde enn røyking (innenfor rimelighetens grenser; jeg mener ikke at det er greit å bli smellfeit fordi man har slutta). Skal til Sverige på harrytur lørdag. Skal bli moro å smile ondskapsfullt til tobaksbutikken hihihi. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/322694-hvordan-g%C3%A5r-det-med-dere-r%C3%B8yke-sluttere/#findComment-2748285 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Deilig å ha klart det Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Still going strong - snart en mnd nå, og jeg har ikke lyst på røyk. Tenker ikke fullt så mye på det heller. Fortsatt noe ubehag med luftveiene som kommer og går, til tider er det ganske intenst. Men legen min hørte ikke noe ulåter i lungene mine, så vi ble enige om å se det an. Jeg bestiller ny time om det ikke bedrer seg om en mnd eller to. Imidlertid mistenker jeg at jeg har utviklet hyperreaktive luftveier, for ofte oppstår ubehaget kort tid etter jeg har beveget meg utendørs. Nå står heggen i flor, og med nå betydelig bedre luktesans synes jeg nesten det er ubehagelig. Har ikke hatt noe sånt før, men jeg får se det an. Jeg har ikke tatt noe spirometri-test, men legen min mente jeg kunne være ubekymret for at jeg kunne ha gjort meg permanent skade. Jeg tror jeg kutta i grevens tid for å si det mildt! Litt har jeg kanskje lagt på meg - men ikke veldig mye. Tror det jevner seg ut. Men jeg depper mindre over noen kilo for mye enn jeg ville gjort for eventuelle sykdommer jeg kunne røkt på meg. Og selv om det er skadelig å veie for mye, så tror jeg det dog er et bedre onde enn røyking (innenfor rimelighetens grenser; jeg mener ikke at det er greit å bli smellfeit fordi man har slutta). Skal til Sverige på harrytur lørdag. Skal bli moro å smile ondskapsfullt til tobaksbutikken hihihi. Så fantastisk flott Så flink du har vært og så utrolig bra at du selv etter en måned røykfri tenker slik du gjør nå og ikke "stakkars meg som ikke får røyke da når Per og Pål får" Det ER stas å dra til Sverige og ikke hamstre tobakk eller sigaretter for en tusing eller to Dette høres veldig lovende ut, dette kan det virkelig se ut til at du har fått kontroll på. Dette med luftveiene dine er jeg enig i at er greit å se an litt. Det kan som nevnt tidligere ta litt tid før hele systemet er renset og roet ned etter voldsm røyking i mange år. Tvi, tvi. Jeg ønsker deg ennå en røykfri, flott uke med mye solskinn og en fin svensketur 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/322694-hvordan-g%C3%A5r-det-med-dere-r%C3%B8yke-sluttere/#findComment-2748294 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.