Gå til innhold

Blemmer og utslett

Anbefalte innlegg

Jeg har fått utslett over store deler av kroppen. Det begynte med et par små blemmer på magen, så har det i løpet av en dag spredd seg til armer, rygg og lår og hodebunnen. Noen av blemmene er ganske små og fylt med klar væske. Når de sprekker blir det sår i midten og et rødt felt rundt, ca. 2-3 mm bredt. Ikke alt er blemmer, noen ser mer ut som små mygg- eller loppestikk. Det klør litt, særlig når det kommer nye. Har vært hos en lege som mente det kunne være impetigo, men jeg tror ikke det, da væsken ikke er gulaktig. Blodprøven var også negativ mht bakterier.Jeg er ikke allergisk mot noe og tar ingen medisiner. Jeg har vært plaget av acne-liknende utslett på ryggen de siste par årene, som særlig slår ut ved menstruasjon. Vet ikke om dette utslettet kan ha noe med det å gjøre. Er normalt i god form, men har litt nedsatt almenntilstand i det siste pga influensa og magevirus.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/322895-blemmer-og-utslett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Det finnes flere typer virusinfeksjoner som kan gi et utbredt blemmeliknende utslett som det du beskriver på kroppen. Din nedsatte almentilstand , influenza og magevirus kan være en del av et sammenhengende sykdomsbilde. Da vil blemmene forsvinne gradvis i løpet av ca 1 uke.. Det finnes noe annet som kalles erythema multiforme som er røde utslett nesten som en blink med blemme i midten , men de er gjerne litt større opp til 8-10 mm og passer mindre godt med din beskrivelse. Erythema multiforme er en slags allergisk reaksjon, kan utløses av virusinfeksjoner, medikamenter og annet og komme tilbake på samme måte ved tilsvarende utløsende faktorer senere. Men i ditt tilfelle antar jeg at du kan regne dette som et engangstilfelle med et rent virusutløst utslett som forsvinner relativt raskt uten behandling. Med hilsen fra Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/322895-blemmer-og-utslett/#findComment-2678392
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...