Gjest Ir_ene81 Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Hei! Jeg fikk påvist kyssesyke for ca 3 år siden og var veldig dårlig, tapte meg mye i vekt, og var sengeliggende i et par mnd. Etter dette fikk jeg anfall med høy puls, noe som resulterte i angst, med masse kroppslige symptomer i tillegg. Har stort sett vært frisk etter dette ellers. I oktober 08 fødte jeg en velskapt gutt, svangerskapet gikk veldig fint, ingen store plager under svangerskapet egentlig. Men 2 mnd etter fødselen begynte jeg å få store muskelsmerter, fikk fysikalsk behandling, men disse hjalp ikke, fikk sykdomsfølelse i kroppen etter hver behandling. Er også til tider mye svimmel og har følelsen av at halsen er helt tett, er også plaget med masse slim i halsen. Noe som igjen har fått min angst til å blusse opp igjen. Har tatt masse blodprøver i det siste, og det viste seg at jeg hadde fått en reaktivering av kyssesyke, men har ikke følt meg så dårlig denne gangen som første, men har som sagt mange rare kroppslige symptomer som gjør meg både redd og usikker. Har nærmest fått en form for helseangst og er livredd for å dø. Ellers er det tatt masse blodprøver, men ale disse er fine. Jeg fikk i 07 tatt borreliaprøve, ikke at jeg visste jeg var bitt av flått, men det ble tatt i en utredning av at jeg følte meg så mye slapp og sliten, denne viste en positiv igm. Denne ble igjen tatt nå i og med at jeg fikk så muskelsmerter, denne viste fortsatt en positiv igm, men negativ igg, men denne sier legen da er falsk, hva tror du? Den ville vel kanskje iløpet av dette året også ha slått ut på igg? Jeg vet egentlig ikke om det er angsten som har tatt helt over eller om jeg er syk. Har som sagt tatt alle mulige blodprøver, og det er kun de jeg har nevnt som har gitt utslag. Har også vært på lungerøntgen,eeg,hos øre nese hals spes iløpet av de siste 5 mnd, uten funn. Hva tror du dette kan være? Håper på et raskt svar!! Irene 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/322943-reaktivert-kyssesyke/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Beklager noe sent svar. Ansvaret du nå har familiært vil klart kunne øke sykdoms/helse-angst. også generell slitenhet. Er skeptisk til begrepet "reaktivering av kyssesyke". Blodprøver med aktuelle antistoffer er verdiløse. man kan få en velgig slienhet i lang tid etter virus-infeksjoner ( postviral asteni), i værste fall ME. Sistnevnte er omdiskutert,særlig i ditt tilfelle. Etter kyssesyken har du vært frisk lenge, så denne infeksjonen er neppe årsaktil slitenhetet nå. Mulig har du fått en ANNEN infeksjon som er medvirkende. IgM mot "Borelia" er synlige 3-6 måneder, samtidig med at IgG øker og forblir høy. Trolig en "falsk positiv" test som fastlegen din hevder. Kanskje burde fastlegen din hatt hjelp av infeksjonsmedisiner med tolkning av resultatene. Antistoffer mot mange ulike virustyper kan taes, noen virustyper likner mononukleose, og antistoff-mengder kan bli vanskelig å tolke.. Kanskje er dette gjort. Denne usikkerheten vil nok gjøre deg mer engstelig. Ingen dør av lavgradige virus-infeksjoner. Men symptomene dine må taes alvorlig. Allier deg med fastlegen din. Tør å si at du også har helseangst, men la ikke dette hindre videre utredning. Reumatolog kan ofte gi god hjelp slik du har det nå; særlig for å utrede eller utelukke f.eks fibromyalgi, MEog, virus-infeksjoner eller andre infeksjoner som påvirker muskel-skjelett. Slitenhet, angst og nedsatt immunforsvar kan bli en ond sirkel. Ikke vær redd for å få litt psykologisk hjelp dersom kroppslige sykdommer utelukkes. beklager noe sent svar. Svaret er vel også preget av at psykiske vansker hos deg er blandet med veldig konkrete antistoff-svar som ikke nødvendigvis betyr noe, men som mange leger vil være usikre på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/322943-reaktivert-kyssesyke/#findComment-2682152 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.