Gå til innhold

herpes smitte,faren for smitte?

Anbefalte innlegg

Hei. Nå har jeg lest alt jeg kommer over av informasjon om herpes viruset,men er enda veldig usikker. Det er så mange forskjellige svar å få. Jeg lever med genital herpes og har hatt det i syv år. Jeg er en av de uheldige som har hatt veldig hyppige utbrudd og har også gått på medisiner for å dempe hissighetenpå utbruddene med gode resultater. Men under graviditet ble jeg veldig engstelig og rett og slett livredd for alle de forskjellige svarene jeg fikk ang.smittefare og utbrudd. Jeg gikk såklart på medisiner den siste tiden og kunne føde naturlig. Men nå når babyen er trygt ute,så sliter jeg fortsatt med den utrolige engstelsen for at jeg kan utsette barnet mitt for smitte. Vasker hendene mine til de sprekker,og tørr nesten ikke å gå på do eller dusje for da er jeg i kontakt med utbuddene. Bruker lateks hansker når jeg vasker meg for vil ikke få smitte på fingrene,men tørr såvidt å fjerne hanskene fra dusjen etterpå.Alt dette pga den usikkerheten legene hadde/har hvor lett viruset smitter. Men mitt største spøsmål er: Er det smittefare hvis man har fått sårveske på undertøyet og legger det sammen med resten av familiens klær? altså, smitter herpes fra klær,dusj,håndkle og andre gjenstander som jeg har vært i kontakt med etter og ha tatt på sårene? kan viruset leve på annet enn hud? Noen sier at det kan smitte fra tannbørster og lepomade ved munnherpes,men det vil jo ikke si at man er i direkte kontakt med sårene,men kan allikevel bli smittet? hvordan vil det bli med hv2? det de sier om at det må være direkte kontakt, strider jo imot det som blir sagt om tannbørsten og lepomaden og håndkle.Og er det nok å vaske seg bare en gang på fingrene hvis man er ikontakt med sårene,jeg har jo sprekker i hendene pga all vaskingen og tenker at smitte har satt seg i sårene. Føler meg som den tvangstanke/smittefarlige gale kvinnen. Dette går også utover min samboer som også blir tvunget av meg til å vaske seg med en gang han har vært i kontakt med dusj ,do,håndkle.Tenker jo veldig på hvordan det blir når den lille begynner å vandre rundt å tar på alt rundt seg inkludert klesvask, do,dusj osv. Trenger virkelig svar på dette, det tar på psykisk ettersom jeg har utbrudd hele tiden og kan ikke bruke medisiner nå pga ammingen.og det psykiske stresset med denne uvitenheten gjør at utbruddene blir hyppigere.En ond sirkel vil jeg si. Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/322960-herpes-smittefaren-for-smitte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei, Jeg skjønner godt at du sliter med problemene omkring smittefaren. Jeg kan selvfølgelig ikke gi en nøyaktig vurdering av din situasjon, men må begrense meg til generelle kommentarer. Og det er meget stor variasjon fra et individ til et annet når det gjelder smittefare.

Generelt sett kan man si at jo mer virus jo større smittefare. Viruspropduksjonen varierer med tiden og fra en person til en annen. Overføringen skjer i første rekke ved direkte kontakt, men også indirekte, ikke minst via hendene, som du er meget vel klar over. Smitte kan også skje via gjenstander, f. eks. barneleker, som de putter i munnen og ved dråpesmitte ( spesielt ved herpes i munnen). Tannbørste og lebepomade kan også overføre virus. Viruset er ikke så veldig stabil. Dvs. en vanlig program i vaskemaskinen ødelegger virus på klær som er infisert. Vanlig håndvask med såpe og varmt vann er også ganske effektiv, selv om den ikke gir 100% sikkerhet. Generelt sett kan man si at god og konsekvent hygiene er det beste du kan gjøre.

Du sier at du bruker kontinuerlig antiviral behandling med god effekt. Effekten kan sikkert måles i reduksjon av utbrydd, både i hyppighet, varighet og intensitet. Men det som er også viktig at behanlingen reduserer mengde virus og derved smittefaren. Jeg tror at smittefaren under behandlin g uten at du har utbrydd er ganske beskjeden. Jeg tror også at ved å følge disse reglene bør du ikke være så engste lig for å overføre smitte. Det viktigste er å unngå smitte i den første tiden. Om barnet blir senere smittet er mindre farlig. Over 60% av den voksne norske befolkningen er bærere av virus og storparten har aldri hatt noe symptomer.

Gjest En mor også

Jeg tror nok at din frykt er langt større enn risikoen for å smitte barnet. Tror at hvis du vasker hendene på en normal måte etter å ha tatt deg på utslett, holder i massevis. Det bør heller ikke være nødvendig å få såre hender grunnet håndvasken.

Det er vel ikke for uten grunn at de snakker om at faren er størst akkurat under fødselen. Jeg tror hvis du skulle smitte barnet ditt, måtte du ta direkte på såret, også direkte på barnet i munnen eller noen plasser der viruset lett får tilgang. Evt at du tar på en leke, og barnet putter det rett inn i munnen. Men så lenge du vasker deg på en normal måte etter å ha berørt utslett, bør det ikke være noen fare.

Jeg synes det virker som om dette bekymrer deg i alt for stor grad og kanskje så mye at det overskygger gleden over denne nyfødt tiden, og synes du skal be om en prat med helsesøter hvis bekymringen din ikke gir seg.

En varm klem fra en som ønsker deg det aller beste fra

Jeg tror nok at din frykt er langt større enn risikoen for å smitte barnet. Tror at hvis du vasker hendene på en normal måte etter å ha tatt deg på utslett, holder i massevis. Det bør heller ikke være nødvendig å få såre hender grunnet håndvasken.

Det er vel ikke for uten grunn at de snakker om at faren er størst akkurat under fødselen. Jeg tror hvis du skulle smitte barnet ditt, måtte du ta direkte på såret, også direkte på barnet i munnen eller noen plasser der viruset lett får tilgang. Evt at du tar på en leke, og barnet putter det rett inn i munnen. Men så lenge du vasker deg på en normal måte etter å ha berørt utslett, bør det ikke være noen fare.

Jeg synes det virker som om dette bekymrer deg i alt for stor grad og kanskje så mye at det overskygger gleden over denne nyfødt tiden, og synes du skal be om en prat med helsesøter hvis bekymringen din ikke gir seg.

En varm klem fra en som ønsker deg det aller beste fra

Tusen takk for gode råd å tanker. Ja jeg bekymrer meg nok mer enn nødvendig,det er helt sikkert...rart at det skal bli så stor fokus etter en fødsel,har egentlig ikke slitt med tanke på smitte før. Har jo levd med det i mange år nå,men tanken på at den lille kan bli utsatt for smitte skremmer meg veldig. Mannen min er jo ikke smittet og vi har et normalt samliv enda med hyppige utbrudd. Holder oss bare unna sex når jeg har utbrudd. Men det var nok all den usikkerheten blant legene som gjorde at jeg tenker mer enn nødvendig på dette. Fikk 5 forskjellige svar fra 5 forskjellige leger,virker på meg som om de ikke er helt sikkre på herpes viruset. Kjenner jo flere som lever med denne sykdommen,og de er ikke halvparten så forsiktig som meg og ingen er smittet der heller. Må nok bare ta fokus i det å prøve å leve som vanlig,og som du sier kose meg med den lille som vokser fort. Synd å bruke tiden på bekymringer. takk igjen.

Holsen en litt mindre bekymret mamma:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...