Gå til innhold

Overgangsalderen - når begynner den?

Anbefalte innlegg

Oæææææ...... jeg nærmer meg med sakte skritt 40 (selv om det er et par år til), og har vel innsett at jeg ikke er direkte ung lenger....

Jeg vet masse om pubertet, svangerskap og fødsler, men er egentlig helt blank på det med overgangsalder. Er det i 40-årene det er vanlig å komme dit? Har jo skjønt at det er veldige forskjeller på hvordan kroppen reagerer, og jeg vet at min mor ikke hadde særlige plager - men nå lurer jeg litt da, på ting ved meg selv som har endret seg:

*Jeg svetter veldig om natta - har vel alltid vært varm om natta, men nå svetter jeg MYE

*Mensen er blitt kortere - nå var det bare 2 dager!

Betyr dette at jeg faktisk allerede nå begynner å dale som fruktbar kvinne? I forhold til prevensjon, så hadde det jo kanksje vært like greit? Går på p-piller nå.

HUff - det høres fryktelig gammelt ut da - med overgangsalder.... :-(

Eller er ikke disse to tingene noe å tenke på i forhold til dette? Hva ellers skal jeg se etter?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323008-overgangsalderen-n%C3%A5r-begynner-den/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig individuelt når den begynner og hvor lang tid den tar. Å svette om natta er vanlig, men det betyr ikke at du er begynt. At mensen blir uregelmessig.

Du er nok mindre fruktbar, men ikke ufruktbar rundt 40. Litt tidlig til å regne med overgangsalder, men hormoner har vi hele tiden. Vanlig alder til å bli ferdig er i begynnelsen av femtiårene. Ta det med ro de fleste går det greit med. Vi får bare høre skrekkhistoriene.

Gjest høstløv

Sitat: "Gjennomsnittsalderen for menopause er 51-52 år, med variasjon fra 40 til 58 år."

http://www.doktoronline.no/articles/gynecology/klimakteriet.html

Det er ikke alle kvinner, som merker noe særlig til overgangsalderen, jeg er over gjennomsnittsalderen og har fått stoppet mensen vha hormonspiral. Jeg har ingen nevneverdige plager, utover at jeg blir varm engang i blant.

Ups, da er vi jo i samme alder, jeg blir 38 i august, men håper da virkelig at jeg fortsatt har noen år på banen før mensen forsvinner og jeg ikke er fruktbar mere.

Jeg har ingen av de symptomene du beskriver, og tenker at det høres veldig tidlig ut hvis de skulle dukke opp nå?

Vil også gjerne få høre innspill fra jenter som har opplevd overgangen, regner med det må være veldig individuelt, men 38 må vel være i tidligste laget vel?

Gjest høstløv

Ups, da er vi jo i samme alder, jeg blir 38 i august, men håper da virkelig at jeg fortsatt har noen år på banen før mensen forsvinner og jeg ikke er fruktbar mere.

Jeg har ingen av de symptomene du beskriver, og tenker at det høres veldig tidlig ut hvis de skulle dukke opp nå?

Vil også gjerne få høre innspill fra jenter som har opplevd overgangen, regner med det må være veldig individuelt, men 38 må vel være i tidligste laget vel?

Jeg er nesten 20 år eldre enn deg og ennå ikke kommet i overgangsalderen.

Det er veldig individuelt. Er du som jeg, så har du nesten 20 fruktbare år enda.

Men hør med moren din om hvornår hun kom i overgangsalderen.

Sitat: "Arvelige faktorer spiller en stor rolle for når den intreffer, og røykende kvinner har menopause ca 2 år tidligere enn ikkerøykere."

Jeg er nesten 20 år eldre enn deg og ennå ikke kommet i overgangsalderen.

Det er veldig individuelt. Er du som jeg, så har du nesten 20 fruktbare år enda.

Men hør med moren din om hvornår hun kom i overgangsalderen.

Sitat: "Arvelige faktorer spiller en stor rolle for når den intreffer, og røykende kvinner har menopause ca 2 år tidligere enn ikkerøykere."

Ser ut som en snakk med moderen er på sin plass:)

Annonse

Gjest J.R.-07

Sitat: "Gjennomsnittsalderen for menopause er 51-52 år, med variasjon fra 40 til 58 år."

Det er ikke alle kvinner, som merker noe særlig til overgangsalderen, jeg er over gjennomsnittsalderen og har fått stoppet mensen vha hormonspiral. Jeg har ingen nevneverdige plager, utover at jeg blir varm engang i blant.

Du nevnte hormonspiral....Er du fornøyd med den? Skal sette inn om et par uker, og er nervøs. Det skrives så mye om blødning her inne.Er ute etter å stoppe å blø, og få hjelp for PMS.

Gjest høstløv

Du nevnte hormonspiral....Er du fornøyd med den? Skal sette inn om et par uker, og er nervøs. Det skrives så mye om blødning her inne.Er ute etter å stoppe å blø, og få hjelp for PMS.

Hormonspiralen har gjort at jeg har sluttet helt å blø, det tok ca tre måneder med noe småblødning og så var det helt stopp i et par tre måneder, så kom mensen igjen regelmessin 3 - 4 ganger, men nå har det stoppet opp helt igjen.

Ja, jeg er fornøyd med hormonspiralen, for før det kunne jeg ikke gå noen steder for jeg blødde så sterkt, og blodprosenten ble faretruende lav.

Jeg merker på kroppen når det er tid for å få mensen, men det kommer ingen blødning, om det hjelper mot PMS vet jeg ikke, for det har jeg ikke vært plaget med.

Jeg merker ikke noe til spiralen, har hatt den i ca 1 1/2 år, tenker ikke på det i hverdagen, bare deilig å slippe de intens sterke blødningene.

Gjest J.R.-07

Hormonspiralen har gjort at jeg har sluttet helt å blø, det tok ca tre måneder med noe småblødning og så var det helt stopp i et par tre måneder, så kom mensen igjen regelmessin 3 - 4 ganger, men nå har det stoppet opp helt igjen.

Ja, jeg er fornøyd med hormonspiralen, for før det kunne jeg ikke gå noen steder for jeg blødde så sterkt, og blodprosenten ble faretruende lav.

Jeg merker på kroppen når det er tid for å få mensen, men det kommer ingen blødning, om det hjelper mot PMS vet jeg ikke, for det har jeg ikke vært plaget med.

Jeg merker ikke noe til spiralen, har hatt den i ca 1 1/2 år, tenker ikke på det i hverdagen, bare deilig å slippe de intens sterke blødningene.

Tusen takk for svar. Tenker å legge ut et spørsmål på Åpent også, så får jeg kanskje enda flere tilbakemeldinger:)

Jeg tror ikke det er noen grunn til å engste seg om du skulle gjøre det. :o) Men spør moren din når hun kom i overgangsalderen, det er gjerne arvelig. Ergo har jeg fremdeles noen år igjen før så skjer og jeg er et par år eldre enn deg. :o)

Det var nå bra tidlig. Men kanskje du har startet på prologen! Overgangsalderen trenger for øvrig ikke å være noe å grue for. Jeg merker den knapt, og sover like godt som før. Har heller ingen humørsvingninger, er bare litt varm noen sekunder dann og vann. Trodde på forhånd at det skulle være en slags sorg å miste mensen for godt, men det bryr meg ikke en centimeter.

Annonse

Det var nå bra tidlig. Men kanskje du har startet på prologen! Overgangsalderen trenger for øvrig ikke å være noe å grue for. Jeg merker den knapt, og sover like godt som før. Har heller ingen humørsvingninger, er bare litt varm noen sekunder dann og vann. Trodde på forhånd at det skulle være en slags sorg å miste mensen for godt, men det bryr meg ikke en centimeter.

Nei, å miste mensen høres jo ufattelig deilig ut! Men det var da fryktelig tidlig hvis jeg skulle være i gang med denne fasen... HVor lenge varer overgangsperioden da? (sikkert like lett å svare på som hvor lang er en hyssing....)

Jeg tror ikke det er noen grunn til å engste seg om du skulle gjøre det. :o) Men spør moren din når hun kom i overgangsalderen, det er gjerne arvelig. Ergo har jeg fremdeles noen år igjen før så skjer og jeg er et par år eldre enn deg. :o)

Ja, skal spørre mamma en gang det passer. Traff henne i går, men tenkte ikke på det da ;-)

Vi er ellers ganske like - har hatt lette svangerskap, fødsler 14-18 dager over tiden begge to, forholdsvis lange fødsler, og lite mensplager begge to - så vi likner sikkert på dette punktet også.

Det er veldig individuelt når den begynner og hvor lang tid den tar. Å svette om natta er vanlig, men det betyr ikke at du er begynt. At mensen blir uregelmessig.

Du er nok mindre fruktbar, men ikke ufruktbar rundt 40. Litt tidlig til å regne med overgangsalder, men hormoner har vi hele tiden. Vanlig alder til å bli ferdig er i begynnelsen av femtiårene. Ta det med ro de fleste går det greit med. Vi får bare høre skrekkhistoriene.

Hvor lenge er det vanlig å "være i ivergangsalderen" da?

Nei, å miste mensen høres jo ufattelig deilig ut! Men det var da fryktelig tidlig hvis jeg skulle være i gang med denne fasen... HVor lenge varer overgangsperioden da? (sikkert like lett å svare på som hvor lang er en hyssing....)

Jeg tror det er variabelt hvor lenge overgangsalderen varer, så det tør jeg ikke så svare på. Men jeg har lest at de som tar hormonbehandling mot hetetokter får disse tilbake når de slutter med hormonene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...