Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Jeg har de siste månedene hatt daglig hodepine vært trett og sliten, og er nå fem uker på vei.

Det er ikke noe annet som feiler meg enn for mye jobbing og for lite søvn. (har også et barn på vel et år som skal ha sin del av mamma og som jeg ammer). På jobben prøver jeg så godt jeg kan å sette grenser men det er ikke lett, og det blir tidvis mye kveldsarbeid etter den lille har lagt seg. Døgnet har dermed ikke nok timer til å få sovet og hvilt nok. Alt nattevåk som innimellom følger med (sykdom, tenner etc.)det å ha et lite barn er det bare mamma og puppen hennes som kan ordne opp i.

Selv etter ferien med ekstra søvn og avlastning føler jeg meg nesten like sliten. Og skjønner ikke hvordan jeg skal makte dette kjøret.

Selvsagt gjør ikke graviditetssymptomene dette bedre. Nå vet jeg jo fra forrige svangerskap at det er vanlig å være sliten og trett en stund. Men hvor mye skal en måtte tåle, og er det heldig for barnet at man stresser og presser seg så mye? Hva ville du anbefalt meg å gjøre hvis jeg var din "pasient"?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32301-utslitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Detta är tyvärr ett vanligt problem som vi kvinnor drabbas av när vi väntar bran nummer 2, 3 osv. Fullt arbete, familj och vänner , allt skall skötas och följas upp, samtidigt som man är nygravid och kan ha en del negativa symptomer av detta. Jag skulle ge dig de råden som du redan har beskrivit; ta det mest möjligt med ro, undvika fysiks och psykisk stress, be om avlastning av mannen, släkten och vänner. Det är också viktigt att vila mest möjligt samtidigt som det är bra att variera detta med motion och frisk luft. Jag tycker att du måste avstå från några aktiviter och inte gjöra sådant som du inte måste. Som du själv vet så är detta en trötthetsperiod som du nu är inne i och den blir bättre efter en stund. Det gäller nu bara att klara av den så bra och smärtfritt som möjligt. Jag är ganska säker på at det kommer att kjännas bättre efter en stund.

Lycka till vidare!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32301-utslitt/#findComment-126771
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Detta är tyvärr ett vanligt problem som vi kvinnor drabbas av när vi väntar bran nummer 2, 3 osv. Fullt arbete, familj och vänner , allt skall skötas och följas upp, samtidigt som man är nygravid och kan ha en del negativa symptomer av detta. Jag skulle ge dig de råden som du redan har beskrivit; ta det mest möjligt med ro, undvika fysiks och psykisk stress, be om avlastning av mannen, släkten och vänner. Det är också viktigt att vila mest möjligt samtidigt som det är bra att variera detta med motion och frisk luft. Jag tycker att du måste avstå från några aktiviter och inte gjöra sådant som du inte måste. Som du själv vet så är detta en trötthetsperiod som du nu är inne i och den blir bättre efter en stund. Det gäller nu bara att klara av den så bra och smärtfritt som möjligt. Jag är ganska säker på at det kommer att kjännas bättre efter en stund.

Lycka till vidare!

Takk for svar, men jeg tror kanskje ikke jeg fikk uttrykt meg godt nok. Problemet er at denne slitenheten ikke først og fremst skyldes graviditeten. Jeg har hatt daglig hodepine (også i helgene) og vært veldig sliten i flere mnd. uten at jeg har vært gravid. Nå som jeg er tilbake i jobb etter ferien som er meget hektisk (og i praksis mer enn 100%) er det ikke rom for mye hvile. Jeg har ingen andre aktiviteter enn jobb og barneomsorg. Disse har jeg aldri hatt energi eller tid til å gjennoppta etter at jeg begynte å jobbe igjen. Pappaen avlaster allerede så mye han har mulighet til både med pass og stell og husarbeid. For å si det enkelt så er det ikke noe å hente. Det er jo mulig at det går over, som du sier. Men jeg er redd den ekstra belastningen graviditeten er skal gjøre at det tipper helt over.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32301-utslitt/#findComment-126780
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...