Gå til innhold

Jeg har bestemt meg nå

Anbefalte innlegg

Det ikke lov mer bigami i dette landet, og jeg har en ektemann.

Jeg sa ikke du skulle gifte deg med ham, du kunne bare prøve hvordan det var å ha en så syk mann i hus når han ikke vil ta medisinene sine og mistenker deg totalt grunnløst for både det ene og det andre og lager et helvete. Sånn at du får kjenne litt på hva det er du mener Sjokoladeplata bør tåle enda lengre.

Fortsetter under...

• Svar 141
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

9

• laban

9

• Atene

7

• Lotte :o)

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest høstløv

Ja, og stakkars sjokoladeplaten og barna. Tror du virkelig at dette har vært et enkelt valg for henne?

På tide at du rister av deg denne "elske hverandre til døden skiller oss ad". Gammelt pjatt spør du meg. Livet er ikke alltid sånn i virkeligheten, det kan være meget jævlig, for å si det mildt.

Det var feil sitert.

Sitatet var: "Ved å inngå ekteskap, lover dere hverandre samhold og støtte i alle livets forhold, både i medgang og i motgang."

Og det er helt klart at familien møter motgang i disse tider. Og da trenger mannen støtte ikke å bli støtt ut av familien.

Vi har forskjellige meninger og slik er det bare, jeg endrer ikke mening selv om du skjeller meg ut.

Det var feil sitert.

Sitatet var: "Ved å inngå ekteskap, lover dere hverandre samhold og støtte i alle livets forhold, både i medgang og i motgang."

Og det er helt klart at familien møter motgang i disse tider. Og da trenger mannen støtte ikke å bli støtt ut av familien.

Vi har forskjellige meninger og slik er det bare, jeg endrer ikke mening selv om du skjeller meg ut.

Så deilig det må være å være så perfekt som deg! *Spyr*

Ja, jeg er helt sikkert både usaklig og ufin her nå, men jeg er sikkelig pissed off på Sjokoladeplatas vegne!

Gjest høstløv

Jeg sa ikke du skulle gifte deg med ham, du kunne bare prøve hvordan det var å ha en så syk mann i hus når han ikke vil ta medisinene sine og mistenker deg totalt grunnløst for både det ene og det andre og lager et helvete. Sånn at du får kjenne litt på hva det er du mener Sjokoladeplata bør tåle enda lengre.

Jaja, vi kjenner jo bare den ene siden av saken.

Saken har alltid to sider, og for å kunne være upartisk, må man kjenne begge sider, og det gjør vi ikke.

Gjest høstløv

Så deilig det må være å være så perfekt som deg! *Spyr*

Ja, jeg er helt sikkert både usaklig og ufin her nå, men jeg er sikkelig pissed off på Sjokoladeplatas vegne!

Nå kommer du med upassende innlegg som er direkte angrep på meg som person. Det er en ufin måte å debattere på.

Det er meninger og holdninger vi debatterer, og jeg prøvde bare å flytte fokus fra at det er så synd på trådstarter over på at det faktisk finnes en annen part i dette forholdet, og ingen har talt til fordel for denne parten.

Alle har bare tatt for god fisk at trådstarters versjon av saken er den eneste riktige. og de fleste applauderer at hun faktisk kaster mannen ut av hjemmet sitt, når han er på det aller sykeste.

Annonse

Gjest annlovinda

Nå kommer du med upassende innlegg som er direkte angrep på meg som person. Det er en ufin måte å debattere på.

Det er meninger og holdninger vi debatterer, og jeg prøvde bare å flytte fokus fra at det er så synd på trådstarter over på at det faktisk finnes en annen part i dette forholdet, og ingen har talt til fordel for denne parten.

Alle har bare tatt for god fisk at trådstarters versjon av saken er den eneste riktige. og de fleste applauderer at hun faktisk kaster mannen ut av hjemmet sitt, når han er på det aller sykeste.

Sjokoladeplaten taler vel kanskje på sine barns veier også?

Barna som er den svake part trenger i aller høyeste grad å taes hensyn til. Og jeg tror det er det sjokoladeplaten nå gjør.

Hvor vanskelig tror du ikke det må være for mannen. Han er så langt nede som han kan komme, ligger på psykiatrisk sykehus og så blir fratatt muligheten for å komme hjem på permisjon og ved utskrivelsen av sykehuset har han absolutt ingenting, alt er blitt frarøvet ham, hjem, barn, familie.

Han har jo ingenting igjen, stakkars mann.

Jeg har overhodet ikke fulgt med i denne saken, men jeg syns det er utrolig at du kan si at det hun gjør er feil. Har du levd sammen med et menneske som er så psykisk syk noen gang?

Vet du hva det kan gjøre med barna? Vet du hva det kan gjøre med sjokoladeplate?

Visst er det synd på mannen, men han kommer mest sannsynlig ikke til å bli frisk noen sinne, og da er det trist at andre må "ofre livene sine" for ham.

mil1365380270

Jeg vil bare minne på disse ordene i vigselsritualet:

Sitat: "Ved å inngå ekteskap, lover dere hverandre samhold og støtte i alle livets forhold, både i medgang og i motgang. "

Det er trist at sykdommen til mannen din gjør at du velger å skille deg.

Mener du det samme gjelder om mannen var alkoholiker f.eks? Periodedranker?

Jeg er sikker på at om mannen var frisk, så ville han også kjempet for at barna skulle slippe å leve med den personen han er nå.

Jeg synes spørsmålet ditt er irrelevant og at du kanskje ikke helt oppfatter hva jeg sier.

La mannen få reise seg, han er under behandling. De er to voksne mennesker som sammen, når han er oppe fra bakkenivå i fellesskap kan avslutte dette på en en mer "verdig" måte enn jeg synes er tilfelle her. Hva det tar av tid vil ikke jeg sitte å spekulere i, men det er ikke det viktige. Jeg synes han bør "stå" nar slaget kommer, for å snakke i billedlige termer.

Jeg synes flere av dere virker å ha en holdning at denne mannen som person ikke lengre er å betrakte som et fullverdig menneske som på lik linje med oss andre bør behandles humant.

Vi har rett og slett ulike oppfatninger og følelser rundt det som foregår. Det kan jeg leve med og det kan sikkert du også.

Tror du ikke en slik melding ville sendt ham rett i bakken igjen?

Gjest høstløv

Mener du det samme gjelder om mannen var alkoholiker f.eks? Periodedranker?

Jeg er sikker på at om mannen var frisk, så ville han også kjempet for at barna skulle slippe å leve med den personen han er nå.

Sitat: "Mener du det samme gjelder om mannen var alkoholiker f.eks? Periodedranker? "

Det går an å bli tørrlagt alkoholiker.

Ja, jeg ser at det er den gjengse oppfatning av forholdet.

Det må vel gå an å ha meninger som ikke harmonerer med flertallet, som så å si applauderer til avgjørelsen hun har tatt.

Er du uenig bare for å være uenig nå?

Syns du hun skal være i ekteskapet til hun selv får psykiske lidelser?

Jeg synes det er trist at du tar et så alvorlig skritt mens mannen din ligger nede og ikke kan forsvare seg. Han lider av en alvorlig psykisk sykdom og sykdommen har et meget alvorlig utbrudd akkurat nå.

Selv i bokseringen er det ikke lov å slå, når motstanderen ligger nede, og der er partene jo stilt opp for å slå hverandre ned.

I ekteskapet skal partene samarbeide for å oppnå et godt felles liv, ikke slå, når den ene er så syk. Det blir uredelig kamp.

Stakkars mann som er så syk, og så jager konen ham ut av deres felles hjem samtidig.

Stakkars sjokoladeplaten, og stakkars barn, sier jeg. Enn å måtte leve med en som har fått flere sjanser, men allerede har forspilt sine sjanser til å bli frisk, ved å unnlate å ta påkrevede medisiner :-(

Hun har prøvd, de har gjennomgått et helvete - og nå er kreftene tatt slutt ift denne mannen. Hun må tenke på sitt videre liv, og barnas oppvekst.

Jeg synes du er krass overfor sjokoladeplaten. Du legger sten til byrden. Mannen vil aldri bli frisk i hodet sitt. Hvem er du, som stiller deg til doms over hennes valg?

Annonse

Gjest høstløv

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1233053369' post='4076809]

Stakkars sjokoladeplaten, og stakkars barn, sier jeg. Enn å måtte leve med en som har fått flere sjanser, men allerede har forspilt sine sjanser til å bli frisk, ved å unnlate å ta påkrevede medisiner :-(

Hun har prøvd, de har gjennomgått et helvete - og nå er kreftene tatt slutt ift denne mannen. Hun må tenke på sitt videre liv, og barnas oppvekst.

Jeg synes du er krass overfor sjokoladeplaten. Du legger sten til byrden. Mannen vil aldri bli frisk i hodet sitt. Hvem er du, som stiller deg til doms over hennes valg?

Jeg stiller meg ikke til doms.

Jeg prøver bare å få en annen vinkling på problemstillingen. Det virker som om alle applauderer at hun kaster mannen sin på gaten, når han er aller sykest.

Jeg synes det er trist at du tar et så alvorlig skritt mens mannen din ligger nede og ikke kan forsvare seg. Han lider av en alvorlig psykisk sykdom og sykdommen har et meget alvorlig utbrudd akkurat nå.

Selv i bokseringen er det ikke lov å slå, når motstanderen ligger nede, og der er partene jo stilt opp for å slå hverandre ned.

I ekteskapet skal partene samarbeide for å oppnå et godt felles liv, ikke slå, når den ene er så syk. Det blir uredelig kamp.

Stakkars mann som er så syk, og så jager konen ham ut av deres felles hjem samtidig.

Jeg må her bare si at dersom jeg noen gang skulle bli så syk som mannen til Sjokoladeplaten er (og jeg ser faktisk noe lignende i "omgangskretsen") så håper jeg virkelig at mann og barn tar såpass mye hensyn til seg selv at de ikke lar meg ødelegge livene deres. Og det mener jeg fra bunnen av hjertet mitt.

Kostnader blir det her uansett. En mann blir psykisk syk, innlagt akutt, fratas råderett over å kunne reise hjem til sitt eget. Han mister sin kone og sine barn. Og barna "mister" en far og skal belemres med alt det innebærer av tanker og følelser og sjokoladeplaten skal leve med sin avgjørelse og støtte sine barn og holde seg selv oppe i en vanskelig tid. Som sagt tragisk for alle involverte.

Vi kan selvsagt ikke sette oss inne i dette, vi er heldige som ikke trår i hennes sko i disse dager og dagene forut for dette. Men uansett hvor mye du og jeg diskuterer frem og tilbake, så står jeg fast ved at jeg synes tidspunktet for en så alvorlig avgjørelse som rammer så hardt noen som ligger nede er feil og ja jeg synes det er hjerterått.

Barna mister ikke sin far om hun separerer seg fra mannen. Han vil alltid være faren deres og hun vil alltid måtte forholde seg til ham.

Og jeg har vel mer tro på at det er bra det skjer nå. Hva om hun venter til han blir "frisk" så separerer seg og ender ham rett tilbake på lukket avdeling. Nå har han fullt støtteapparat rundt seg. Folk som kan hjelpe ham og når han blir friskere å vet han selv også hva han må jobbe ut fra.

mil1365380270

Sitat: "Mener du det samme gjelder om mannen var alkoholiker f.eks? Periodedranker? "

Det går an å bli tørrlagt alkoholiker.

Det er mye som går. Og som regel er det opp til den syke. Her spiser ikke mannen medisinen sin, så han ender opp med å legges inn igjen.

Man kan bli tørrlagt alkoholiker og man kan bli en rusfri narkoman. Men man ødelegger ungene sine om man ikke klarer det tidsnok. Og han her har allerede fått år av barndommen deres. Hvor mange år mener du det er riktig han får da?

Kanskje du sier det du sier fordi du mangler erfaring. Eller er redd for å bli forlatt. Må si jeg er sjokkert over holdningen din i denne saken.

Jeg må her bare si at dersom jeg noen gang skulle bli så syk som mannen til Sjokoladeplaten er (og jeg ser faktisk noe lignende i "omgangskretsen") så håper jeg virkelig at mann og barn tar såpass mye hensyn til seg selv at de ikke lar meg ødelegge livene deres. Og det mener jeg fra bunnen av hjertet mitt.

Helt enig.

Gjest høstløv

Det er mye som går. Og som regel er det opp til den syke. Her spiser ikke mannen medisinen sin, så han ender opp med å legges inn igjen.

Man kan bli tørrlagt alkoholiker og man kan bli en rusfri narkoman. Men man ødelegger ungene sine om man ikke klarer det tidsnok. Og han her har allerede fått år av barndommen deres. Hvor mange år mener du det er riktig han får da?

Kanskje du sier det du sier fordi du mangler erfaring. Eller er redd for å bli forlatt. Må si jeg er sjokkert over holdningen din i denne saken.

Det var avsporing i debatten, og slik avsporing kommer ofte fra folk som er sluppet opp for saklige resonnementer. Da går de til personangrep.

Sitat: "Kanskje du sier det du sier fordi du mangler erfaring. Eller er redd for å bli forlatt"

Erfaring har jeg i mange av livets forhold, jeg er en av de eldste på dette forum, og jeg er ikke redd for å bli forlatt, jeg har vært gift med samme mannen i 32 år.

Jeg stiller meg ikke til doms.

Jeg prøver bare å få en annen vinkling på problemstillingen. Det virker som om alle applauderer at hun kaster mannen sin på gaten, når han er aller sykest.

Det er ingen som applauderer. Men han har forspilt sine sjanser til å bli frisk. Bør hun ikke da ta ansvar for at ungene skal få en trygg oppvekst - en ny start?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...