Gå til innhold

Støtter dere barn i U-land?

Anbefalte innlegg

Via Unicef, Redd barna, Norsk Folkehjelp eller andre hjelpeorganisasjoner? Noen som er faddere her? Hvordan fungerer det egentlig?

Jeg har ikke all verden av penger til overs, men hvis jeg kan hjelpe barn som trenger det til noen hundre i mnd. så vil jeg det.. men jeg vil vite at det virkelig kommer frem.

Jeg har gitt penger til Norsk Folkehjelp som går til Gaza og de sivile der..

Verden er urettferdig og synes det er fælt å se på tv hvordan noen har det, ned urent vann, sykdom, sult og hjemløse. da blir "problemet" mitt om at jeg ikke har råd til nytt spisebord nå en filleting i forhold..

er det mange DOL-ere som er faddere, eller som støtter på annen måte? Hvordan og hvor mye, og vet dere det hjelper?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323026-st%C3%B8tter-dere-barn-i-u-land/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fadderbarn i SOS-barnebyer, og slenger inn noen beløp hit og dit i diverse innsamlinger. Både ustrukturert og lite gjennomtenkt i fhd til hvor mye som går til adm osv.

Fadderbarn skulle jeg ønske jeg ikke hadde begynt med... Jeg klarer ikke å følge opp ungene personlig, og liker ikke tanken på at de kanskje har forventninger til sin fadder i nord. Var bestemt på å avslutte og gi til generelle formål da forrige fadderbarn begynte å vokse ut av ordninga. Men så sendte organisasjonen et bilde av en nydelig unge som de lurte på om jeg kunne overta. Hvem sier nei da? Nå er vi i hvert fall litt flinkere til å skrive brev og sånt.

VI har også gitt direkte til kjente som arbeider på et sykehus i Afrika. Der vet vi at pengene går til myggnett, som deles ut til småbarnsmødre, og at de bidrar til å begrense utbredelsen av malaria.

Annonse

Jeg er global parent med Unicef, har fasttrekk hver mnd.

''Som verdens største hjelpeorganisasjon arbeider UNICEF med å hjelpe alle barn, uansett hvor i verden de befinner seg. Din hjelp kommer frem. Av UNICEF Norges inntekter i 2006, gikk kun 5,3 % til administrasjon.

Alle barn fortjener å bli sett. Vi er til stede overalt hvor barn trenger hjelp, uavhengig av hvor pressen retter sitt søkelys. ''

http://www.unicef.no/Forsiden/Privatperson/Hva+er+Global+Parent

Vi er faddere til ei jente via www.deafaid.org. Dette er en norsk organisasjon som starta for å hjelpe døve barn i Kenya til å få skolegang og utdanning slik at de kan klare seg selv uten å måtte tigge på gata.

Jeg kjenner personlig damen som starta deafaid og vet at pengene kommer de døve barna til gode. De har startet opp døveskole og barnehage, samt at de holder barna med mat, klær osv. Vi betaler 180 kr pr mnd og får et par ganger oppdateringer om "vårt" fadderbarn. Ønsker vi det, så kan vi be om flere oppdateringer og få det via mail og også bilder.

brilleslangen

her i gården har vi to fadderbarn. Et i India gjennom Fadderbarnas framtid.Der er det et konkret barn som er plukket ut til å få hjelp. Månedsbeløpet dekker skoleavgift, skoleuniform, skrivesaker,legehjelp, et måltid pr dag osv, og det stilles krav til omsorgspersonene i forhold til å følge opp kravene til organisasjonen... Mitt fadderbarn flyttet til besteforeldrene for å få kortere vei til skolen bl.a.. Ellers hadde det vært vanskelig for henne å komme på skolen hver dag pga avstand...

Det andre fadderbarnet bor i en landsby i Kina, og organisasjonen heter misjonsalliansen. Her går ikke pengene egentlig til "mitt" barn men til hele lokalsamfunnet ved at sanitære forhold bedres, skoler bygges osv...

Av disse to organisasjonene liker jeg best fadderbarnasframtid. Der følges barna opp ved at sosialarbeideren samtaler med barna før hver halvårsrapport sendes ut... Så derføler jegat jeger en part i det som skjer... Når det gjelder misjonsalliansen er det så lenge siden jeg har fått noen tilbakemelding at jeg ikke lenger vet hva pengene går til, så den støtten har jeg bestemt meg for å kutte ut...

Ja, har 2 fadderbarn, ei jente på ca 10 år i Argentina og en gutt på 5 år i Sør-Afrika. Det ene er via SOS Barnebyer og det andre via Verdens Barn. Er overbevist om at pengene kommer fram og gir disse barna en bedre framtid enn de ellers hadde hatt. (og mener en del om folk som velger å ikke gjøre en innsats for noen, med begrunnelsen at pengene ikke kommer fram.. Gjør hjemmeleksa, og ikke les bare overskrifter i tabloidene!) I tillegg er jeg fast giver til Strømmestiftelsen, som også gjør mye bra arbeid i fattige land.

Annonse

Jeg er Plan-fadder, og betaler 240 kr. i måneden. Det trekkes automatisk og jeg merker det ikke. I ny og ne kommer det brev og bilde. Det er en gutt fra Filippinene, og han er vel 6-7 år, tror jeg. Jeg synes han blir yngre og yngre på bildene.

Fikk også et "god bless you"-brev fra foreldrene hans, da ble jeg nokså flau. Det er nå ikke rare greiene jeg gir av min overflod.

Det er fullt mulig å sende brev og gaver utenom selve "kontingenten", men jeg har aldri gjort det. Vil helst være anonym og usynlig. Det bor ingen Sissel Kyrkjebø i meg.

Har to fadderbarn, ett via SOS barnebyer og ett via Plan. Håper at pengene kommer dit de skal. Har litt dårlig samvittighet for ikke å sende brev og gaver utenom, men sånn er det.

Jeg gir forresten noen ekstra hundrelapper i løpet av året til SOS barnebyer, men ikke direkte til barnet.

jeg støtter ingen slike saker. Det er nok av folk i Norge som trenger hjelp. jada, vi er et av verdens rikeste land og det er ikke noe synd i oss....m en faktisk er det en del og altfor mange som ikke har det så bra.

Vi kan ikke redde alle.

Da regner jeg med at du støtter en rekke saker her, da, siden pengene dine er for gode til å gå til utlandet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...