Gå til innhold

hevelser i ansiktet

Anbefalte innlegg

Fra tid til annen får jeg hevelser over øynene og i leppene. Det starter ved at det klør litt/svir og ser til å begynne med ut som små mygg stikk som siden eser ut og ved de verste utbrudd har øyet/leppen blitt dobbelt så stor. Jeg har testet meg for allergi, men det kunne ikke påvises at jeg var allergisk mot noe. Jeg kan ikke se noe mønster i at det skjer når jeg har spist noe spesielt eller smurt meg med noe spesiell krem. Jeg inbiller meg likevel at det oftest skjer i forbindelse med menstasjon og eller når jeg er syk/forkjølet. Liksom som kjertler hovner opp. Det er veldig ubehagelig og ser ikke så pent ut. Ved en anledning hovnet jeg opp i øyet og i halsen, men det er lepper og øyne som er gjengangerne.Vet du hva dette kan være og er det noe jeg kan gjøre for å unngå dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323032-hevelser-i-ansiktet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette høres ut som elveblest. Altså en allergisk reaksjon. Allergitester er ganske begrenset, det er mye du kan reagere på som de ikke tester/ikke kan teste. Jeg får feks elveblest ved varme og trykk (stramme belter og sokker med stram strikk feks).

I de fleste tilfeller elveblest ufarlig, men plagsomt. Men i og med at du ikke vet hva som utløser dette og har hatt tilfeller i ansikt, hals og på munnen synes jeg du skal ha nødvendige hjelpemidler hvis det skulle forverre seg raskt. Det betyr anskaffelse av Epipen, Cortison og allergitabletter og opplæring i hvordan det brukes.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323032-hevelser-i-ansiktet/#findComment-2678253
Del på andre sider

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Det forekommer en form for flyktig tilbakevendende utslett som kalles elveblest, typisk med røde kløende hevelser som forsvinnerr uten merker. Selve utslettene kan oppføre seg som om de er ledd i en allergisk reaksjon, men det er ofte svært vanskelig å finne en allergisk utløsende faktor i form av mat, medikamenter eller annet. At man ikke finner noen bestemt grunn kan gjøre situasjonen ennå mer frustrerende. Noen ganger kan det være "fysikalsk" årsak, dvs at det utløses av kulde, varme, trykk osv. For det første kan du forsøke å kartlegge om det foreligger noe bestem "mønster" og i så fall unngå det som virker utløsende. Dernest kan du forsøke antihistamin som Zyrtec forbyggende og se om det hindrer utbrudd. Dessuten kan det være greit å vite at denne typen utbrudd har en tendens til å gi seg gradvis. Dersom vedvarende plager , bør du oppsøke en hudlege, helst når utbruddet er på det værste for nærmere dagostikk og sevt supplerende medisinering. Hilsen Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323032-hevelser-i-ansiktet/#findComment-2683030
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...