Gå til innhold

ALP og gravid

Anbefalte innlegg

Gjest Redd om dagen

Hei! Jeg er 35 år og gravid i 19. uke. Startet svangerskapet med en intens trøtthet (var trøtt tidligere også, men ikke så ille) - og "alle"sa dette kom til å gå over i uk 12/13 ca. Noe det også gjorde forrige gang jeg var gravid. Denne gangen har det ikke gått over, jeg er stuptrøtt døgnet rundt. Slokner på sofaen hver eneste kveld, aldri senere enn 20 30. Såvidt jeg kommer meg over i senga når samboeren min legger seg. Jeg sliter med helseangst i utgangspunktet. Er nå veldig redd for at denne intense trøttheten som aldri går over skyldes noe annet enn graviditet (kreft!)! Dro til legen og fortalte min bekymring. Hun mente det var pga graviditet, men tok masse blodprøver av meg for å være på den sikre siden. Venter nå på svar på disse - og får angst i mellomtida. Det er spesielt en prøve som bekymrer meg - ALP! Leser at denne ofte kan bli forhøyet under graviditet. Men ser at laboratoriet legen min bruker opererer med økte referanseverdier kun i 3.trimester (105 normal og 250 i 3. trimester). Jeg er jo midt i 2.trimester og er nå livredd for at denne skal være for høy nå. Hvordan kan de da vite om dette er som følge av graviditeten eller pga sykdom? Andre leverprøver er tatt, men hvis disse er normale (de var normale i beg av september), kan det være kreft i skjelettet har jeg lest. Men jeg kan jo ikke ta noe røntgen nå som jeg er gravid. Hva om de skylder på graviditeten, men så er det kreft og de gjør ikkenoe for å sjekke ut dette? Dette er tanker som surrer rundt i hodet mitt om dagen. Vet at jeg burde vente med å bekymre meg til svaret foreligger, men det er ikke så lett for en med helseangst. 1) kan ALP bli forhøyet før 3.trimester i graviditet? 2) ser de om en evt økning skyldes graviditet eller sykdom? 3)er kreft i skjelettet en vanlig kreftdiagnose? 4) burde man ikke ta ALP blodprøve i graviditet pga den øker som følge av graviditet? 5)hva med trøtthet under graviditet - er det normalt at den er like intens under et svangerskap. Beklager om jeg høres noe hysterisk ut, men dette plager meg ganske mye. Er redd for å få et svar utenfor referanseområdet, og at de ikke gjør noe mer med det, bare skylder på graviditet. Graviditeten kommer til å bli lang dersom jeg har forhøyet ALP- Senkningen min var forresten innenfor normalen, 14 - er det et positivt tegn? Blodprosent og jern er normalt. Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323061-alp-og-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det er ikke uvanlig å være betydelig mer sliten i andre svangerskap. Du har barn fra før, og du er ikke ung lenger. Slitenhet og engstelse kan gi kvalme. Synes det er leitt at du har blitt så bekymret for et lite avvik på en blodprøve. Synes du skal snakke med fastlegen din om å få gjort en ekstra ultralyd; da vil man både kunne se at fosteret har det bra, og at lever og galleveier er normale. Legen som gjør dette bør også kunne være med å berolige deg, og eventuelt forklare hva en lett forhøyet ALP betyr i ditt tilfelle. Hvorfor skulle du ha fått kreft i skjelettet? Svært sjelden i din alder, og svært sjelden at kun ALP da er forhøyet. De fleste med lett forhøyet ALP har ingen sykdom. Det kan bli veldig mye engstelse av at man slår opp på nettet hvilke sjeldne diagnoser som KAN være assosiert med prøveavvik. Vil eller kan ikke gi deg noen konkrete tall å forholde deg til; tror bare det blir værre for deg. Synes du skal be om å få snakke med en jordmor som kan berolige deg, og følge deg og mannen din gjennom svangerskapet. Selvfølgelig skal prøve-avvik kontrolleres. Høres ut som om du har noen sosiale eller familiære belastninger som du bør ha hjelp med. .

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323061-alp-og-gravid/#findComment-2683080
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...