Gjest uuu Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 En professor i fysikk (!) sa til meg en gang at HISTORIE er det viktigste faget. Prøv å gjette hvorfor..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 En professor i fysikk (!) sa til meg en gang at HISTORIE er det viktigste faget. Prøv å gjette hvorfor..... Kanskje fordi man gjennom kunnskap om fortiden får reflektert over hvor snodig lik vi er våre forfedre, og at tekninsk utvikling ikke revolusjonerer menneskesinnet? Til tross for at konteksten endres, er mennesket en relativt stabil konstruksjon? Viktig erkjennelse både i en global samtid og når vi vurderer handlinger bak i tid i grunnen... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 En professor i fysikk (!) sa til meg en gang at HISTORIE er det viktigste faget. Prøv å gjette hvorfor..... Det er kjempeviktig! Hadde vi ikke fått inn historiekunnskapene gjennom skolegangen ville vi stått fullstendig ubeskyttet mot historieforfalskerne... samfunnet ville ikke visst hva nazisme var, tenk deg det... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Min holdning er at mange fag er viktige, og støtter satsingen på basisfag. Språkfagene og kunst- og håndverksfagene utvikler evnen til refleksjon, sosialisering og kommunikasjon, mens matematikk utvikler evnen til logisk og abstrakt tenking. Begge deler er like viktige. Dessuten er det viktig med kunnskap om kontekstuelle forhold (naturfag, samfunnsfag og geografi), og ikke minst er det viktig å røre seg (gym). Hadde jeg fått bestemme hadde barneskoleelevene hatt en halvtime gym hver dag - er sikker på at mange (spes gutter) ville hatt lettere for å konsentrere seg etter en løpeøkt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Norsk er viktigst, i alle fall. Det er nøkkelen til alle andre fag. Deretter vil jeg si at basiskunnskaper i matte er viktigst. Men når man kommer til videregående, er det man lærer i matte ikke viktig i det hele tatt - man får stort sett aldri bruk for det i praksis. Engelsk er mye viktigere, og noe alle får bruk for - uansett - enten i fritid, eller i jobb - og ikke minst er mange av bøkene man bruker universiteter og høyskoler på engelsk. Så uten basis - engelskkunnskaper og helst litt mer, så har man ikke sjans. Men så er det det at matte er et krav for å komme videre på enkelte studier pluss at alle fag teller for opptak til studier etter videregående, så dermed blir faget viktig likevel. Og mens man kan lærer seg ok engelsk selv om man ikke får med seg alt på barneskolen, er det nærmest umulig å ta igjen matte-kunnskapene dersom man ikke får det med seg fra starten av. Dermed blir nok min konklusjon til slutt at norsk - matte - engelsk må være prioriteringen i barneskolen. Enig med deg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Hehe, norsk lærer vi jo hele veien. Ja, gjør vi egentlig det? Vi lærer det jo selvsagt som _morsmål_, men norsk som fag inneholder jo veldig mye mer enn det man plukker opp i dagligtalen. Det er ihvertfall skremmende mange som har såpass mangelfulle norskkunnskaper at de har problemer med å skjønne skjemaer, ymse offentlig informasjon osv. Det er vår tids "analfabeter". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 I mitt hode er matte og engelsk viktigst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uuu Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Det er kjempeviktig! Hadde vi ikke fått inn historiekunnskapene gjennom skolegangen ville vi stått fullstendig ubeskyttet mot historieforfalskerne... samfunnet ville ikke visst hva nazisme var, tenk deg det... Nettopp. Krig og fred og sånn. Og likevel har historien en tendens til å gjenta seg dessverre.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Jeg synes matte og norsk er viktigst, deretter engelsk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Ja, gjør vi egentlig det? Vi lærer det jo selvsagt som _morsmål_, men norsk som fag inneholder jo veldig mye mer enn det man plukker opp i dagligtalen. Det er ihvertfall skremmende mange som har såpass mangelfulle norskkunnskaper at de har problemer med å skjønne skjemaer, ymse offentlig informasjon osv. Det er vår tids "analfabeter". Jeg savner ikke noe i norsken, og her på dol lærer vi stadig noe Du har sikkert rett i at skjemaer og slikt er vanskelig for noen. Mange ord fornyes vel også. Jeg snakker for meg selv når det gjelder engelsk, jeg savner det hver dag. Masse jeg går glipp av pga svakheten i språket. Gikk ut med G i engelsk fra ungdomskolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Ja, gjør vi egentlig det? Vi lærer det jo selvsagt som _morsmål_, men norsk som fag inneholder jo veldig mye mer enn det man plukker opp i dagligtalen. Det er ihvertfall skremmende mange som har såpass mangelfulle norskkunnskaper at de har problemer med å skjønne skjemaer, ymse offentlig informasjon osv. Det er vår tids "analfabeter". Du kan vel ikke nekte for at de skjemaene er helt grusomme... jeg syns ikke det har noe med språket, for det forstår jeg fint... men situasjonen er aldri slik at du bare kan putte den inn i ferdige ruter... det er alltid ruter man ikke trenger å fylle inn, men noen man derimot _må_ fylle ut... og man må alltid skrive masse rundt de forskjellige rutene for å få saken frem riktig... nei det der hater jeg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Mitt elskede norskfag er viktigst. Så kommer... tja... matte og så engelsk. Nederst på lista, kommer musikk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 En professor i fysikk (!) sa til meg en gang at HISTORIE er det viktigste faget. Prøv å gjette hvorfor..... Enig i at historie er viktig, men ikke på barneskolen, vel? Vanskelig å lære historie hvis man ikke kan norsk 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Jeg synes det avhenger veldig av hvildket nivå man er på. I barneskolen er norsk definitivt viktigst. Lesing og skriving er helt grunnleggende å kunne godt for å mestre daglige utfordringer og de andre fagene. Deretter kommer matematikk. Matematikk-kunnskaper utvikler evnen til logisk tenkning og problemløsning, noe som er viktig i alle andre fag og som gjør en i stand til å forstå samfunnet på en bedre måte. Etter disse to basisfagene synes jeg det er vanskelig å prioritere mellom resten. Språk er viktig, men det er også samfunnsfag, naturfag, musikk og kultur. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Jeg syns matte er viktigst... men så har jeg alltid hatt lett for språk da. Det sa seg liksom selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Hehe, norsk lærer vi jo hele veien. Hadde du visst hvor mange som ikke kan skikkelig norsk. Det finnes 17 åringer som ikke kan nok til å skrive en søknad ( norske nordmenn fra norge :-)) og utrolig mange som ikke kan fylle ut et skjema. Og dette er ikke personer med lese- og skrivevansker. Å lese skilt utenfor butikker er ekstremt deprimerende. Dessuten er det gjerne en sammenheng. De som er gode i norsk er også gode i engelsk ( og andre språk) Jeg er forresten enig i det som står ovenfor at historie er ekstremt viktig, jeg vil hive på filosofi også. Utrolig mange som er ureflekterte og "grunne" i sin tenking. Grunnleggende matte trenger vi jo alle daglig, så basicmatte må det satses på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Norsk er grunnlaget for all annen læring i vårt land. Det er mange som sliter med matte fordi de ikke kan lese skikkelig, tenk på alle "lesestykkene". Dessuten er den praktiske matten ofte knytt til situasjoner der språket blir brukt. Grunnleggende matte er viktig, og jeg er lei meg for at jeg sov meg igjennom mattetimene de siste årene. jeg har stadig havnet i stuasjoner der jeg innser mine mangefulle mattekunnskaper. Når det gjelder engelsk, har jeg lært det meste utenfor skolen. Leser engelsk litteratur og bruker språket aktiv ( både skriftlig og munntlig) på reiser ol. Og i mange studer er engelsk studiespråket, leser faglitteratur på engelsk mm. Barna læer også mer engelsk ved at de må bruke det når vi er på tur. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.