Gjest redd123 Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 hei grunnen til at jeg har valgt å stille spørmål her er fordi jeg er veldig redd for blodpropp. det hele begynte for ca 3 mnd siden, venste benet mitt begynte å gjøre vondt og føltes veldig ubehaglig ( akkuartt som at musklene var ømme, noen klemte meg hardt rundt ankelen, prikking som kjentes ut som at benet skulle bli numment, men det ble ikke det, merkelige følelser av varrme som dukket opp på forskjellige steder av benet, smerter som dukket opp lit rundt om kring og på et punkt i leggen gjorde det vondt med mellomrom. ) noen dager var benet mitt bra og andre dager var det bare vondt, tilslutt var det ubehagelig hver dag og angsten for blodpropp tok meg helt, jeg fikk ikke sove, mistet matlysten og var veldig mye kvelm. til slutt orket jeg ikke mer og dro på legevakten, der tok han en blodprøve og kunne ut i fra denne si at jeg ikke burde bekymre meg... her kommer spm.1: kan man finne ut av om man har blodpropp eller ikke ved hjelp av en blodprøve bare?? jeg fulgte opp smertene med fastlegen min, og han mente at jeg ikke hadde noe å bekymre meg for, (dette var rundt juletider) jeg klarte å roe meg litt ned og hadde gode men også dårlige dager, benet føles bare ikke som det pleier så har hatt fler møter med legen min. jeg mistenker også at dette kan være psykologisk for ca en mnd før det hele startet mistet jeg en person veldig nær meg og jeg var på sykehuset hele den siste tiden og dette vet jeg ikke helt om jeg har klart å prossesere, jeg tenker hele tiden på at jeg er redd for å dø eller at det skal skje meg noe når jeg er alene, derfor har jeg blitt redd for å være alene. kan mitt eget hode skape alle disse rare følelsene i benet mitt ? uansett etter mitt besøk på legevakten klarte jeg å å legge dette med blodpropp litt fra meg, men i går oppdaget jeg et helt rundt blåmerke på leggen akkuart der hvor jeg har opplevd at smerten noen ganger har vært sentrert... og da kom tankene tilbake igjen. spm 2: hadde det vært mulig for meg å få sjekket bena mine med rønken eller kontrast sånn at jeg bare kan legge dette bak meg? hvor mye koster dette? kan timer hos psykolog hjelpe meg med å få lagt den redslen jeg har for å dø bak meg? tusen takk for hjelp er en jente på 21år som frem til nå aldri har vært plaget av noe lignende, har en herlig samboer og et godt liv. bruker ingen medisiner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323134-blodpropp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gun27 Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Hei:-) Hva slags blodprøve var det legen tok? Det går an å se på blodprøve om man har blodpropp, blodprøven kan ihvertfall være en god indikator på om man bør henvises videre. Jeg hadde blodpropp i benet for 8 år siden i forbindelse med svangerskap, og jeg kan love deg at har det begynt å bli vondt, så blir det ihvertfall ikke bedre hvis det er blodpropp. Jeg hadde enormt smertefullt ben og greide ikke å gå på det, greide heller ikke å snu meg i sengen, og tilslutt ble jeg veldig dårlig. Så ut fra det du beskriver tror jeg neppe du har noe blodpropp. Men etter å ha hatt det selv, vet jeg akkurat hvordan du har det med tanke på å faktisk ha blodpropp og engstelsen for å dø. Jeg har akkurat vært igjennom mitt andre svangerskap nå, og har vært livredd for at det samme skulle skje igjen denne gangen også, så har i disse mnd utviklet en enorm helseangst, alt jeg kjenner i kroppen er selvsagt blodpropp, men det viser seg jo at det ikke er det.... Du spør om det går an å se det på røntgen...jeg var på ultralyd med benet mitt den gangen jeg hadde blodpropp, og du må henvises av lege, men forklarer du legen din om din angst for blodpropp, burde denne henvise deg dit for å gi deg ro i sjela:-) Jeg foreslår at du gjør det så fort som mulig så du får dette ut av verden, og til slutt vil jeg si at jeg forstår godt hvordan du har det! Lykke til:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323134-blodpropp/#findComment-2680460 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Det finnes en blodprøve som stort sett alltid gir utslag dersom det foreligger en blodpropp. En helt annen ting er at den type blodpropper man evt. får i leggen uhyre sjelden er farlige, så det er iggen grunn til å bekymre seg for akkurat dette. Synes det er bedre om du får snakket med noen om hvordan du har det totalt sett, enn at det utføres ultralyd etc. på benet ditt. Dine symptomer tyder ikke på blodpropp, men derimot på at du sliter emosjonelt og trenger noen å snake med om dette. Oppsøk fastlegen på nytt og si at du kanskje tror at angsten for blodpropp har sammenheng med annen engstelse du sliter med for tiden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323134-blodpropp/#findComment-2680472 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Satish Arora, allmennlege Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Jeg skal forsøke å svare helt konkret på dine spørsmål: 1. Man kan ta en blodprøve som heter D-dimer for å prøve å utelukke blodpropp - dersom prøven er helt negativ er sjansen for blodpropp meget liten men svaret må alltid vurderes i sammenheng med de kliniske funn. 2. Du kan få sjekket benet med røntgenundersøkelse og det mest naturlige ville være å få utført ultralyd. Dette utføres på sykehus samt hos private røntgensenter og prisen varierer men ligger ofte mellom 800 og 1500 kroner (dersom utføres helt privat). Dersom du blir henvist av din lege (fordi han finner god grunn til å utføre undersøkelsen) vil prisen være mye lavere (rundt 200-300 kroner). 3. En konsultasjon hos psykolog vil kunne hjelpe deg å mestre den angst/frykten du opplever og jeg synes du bør diskutere dette litt nærmere med din egen lege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323134-blodpropp/#findComment-2685171 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.