Gå til innhold

Gardiner over kjøkkenbenk

Anbefalte innlegg

Gjest snikksnakk

Når man har vindu over kjøkkenbenken, hva slags gardiner passer der??

Jeg har ikke lyst på liftgardin, for det tar en del av dagslyset ovenifra. Vanlige sidegardiner er vel bare i veien...? Noen som har glupe ideer? Foreløpig har vi ingenting, men føler oss litt på utstilling når det er mørkt ute.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323139-gardiner-over-kj%C3%B8kkenbenk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Løveføtter

Jeg har en tynn litt gjennomsiktig nesten hvit kappe.

Med litt småblonder, ikke sånn overdilldall asså...

Jeg vil heller ikke ha noe som henger ned på benken, også måtte vi ha noe der, ble så nakent ellers...

Tok lang tid før jeg fant en jeg likte.

Jeg har et stort sprossevindu (1x1,40?) over den ene benken, og har rullegardin som er rullet ut med ca 25 cm. Syns det funker fint. Vinduet er ikke nakent samtidig som lyset slipper inn. Og skulle jeg ha behov for å trekke helt for har jeg muligheten. :)

Ps. Der jeg bodde før hadde jeg trepersienner montert 'inni' vinduskarmen, og det likte jeg også. De tar imidlertid litt lys fra toppen når de er heist opp (mine var ca 20-25 cm opptrukket), men kjekke i forhold til å regulere skjerming og det å slippe inn lys.

Annonse

Gjest snikksnakk

Jeg har en tynn litt gjennomsiktig nesten hvit kappe.

Med litt småblonder, ikke sånn overdilldall asså...

Jeg vil heller ikke ha noe som henger ned på benken, også måtte vi ha noe der, ble så nakent ellers...

Tok lang tid før jeg fant en jeg likte.

Har du den øverst eller midt på? Øverst er fint, men det løser ikke innsynsproblemet. Midt på blir litt "tantete" for meg....

Mannen vil gjerne ha noe med farge, ellers hadde jeg kanskje bare gått for en hvit persienne.

Gjest snikksnakk

Jeg har et stort sprossevindu (1x1,40?) over den ene benken, og har rullegardin som er rullet ut med ca 25 cm. Syns det funker fint. Vinduet er ikke nakent samtidig som lyset slipper inn. Og skulle jeg ha behov for å trekke helt for har jeg muligheten. :)

Det hadde vært fint hvis vi hadde sånne høye, gammeldagse vinduer som jeg ønsker meg... Men selv 25 cm tar for mye av lyset ovenifra nå, synes jeg.

Men takk for svar :)

Takk for forslag! :)

Men det blir nok litt for "tantete" for meg ;)

Jeg har hvite trepersienner.

En annen mulighet er nesten gjennomsiktige rullegardiner, som du monterer i ønsket høyde, halvveis opp på vinduet, og trekker ned etter behov. Dette har jeg sett, med stort hell :-)

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70119901

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/00130657

Det hadde vært fint hvis vi hadde sånne høye, gammeldagse vinduer som jeg ønsker meg... Men selv 25 cm tar for mye av lyset ovenifra nå, synes jeg.

Men takk for svar :)

Du kan selv regulere hvor mye (if at all) du vil ha utrullet sant, og hvorvidt du vil at de skal "sveve fritt" eller være montert i en slags kasse. Jeg har løse med stål stang nederst på kjøkkenet og kassevarianten på loftet. http://www.royalfabrikker.no/Rullegardiner.pdf

Gjest Løveføtter

Har du den øverst eller midt på? Øverst er fint, men det løser ikke innsynsproblemet. Midt på blir litt "tantete" for meg....

Mannen vil gjerne ha noe med farge, ellers hadde jeg kanskje bare gått for en hvit persienne.

Jeg har den øverst.

Vi har ikke så veldig innsyn der vi bor.

Gjest snikksnakk

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1233149796' post='4078059]

Jeg har hvite trepersienner.

En annen mulighet er nesten gjennomsiktige rullegardiner, som du monterer i ønsket høyde, halvveis opp på vinduet, og trekker ned etter behov. Dette har jeg sett, med stort hell :-)

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70119901

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/00130657

Hvite persienner er fint, men ikke nok farger for mannen...

Men kanskje hvis vi kombinerer hvite persienner med en enkel, farget kappe som henger over vinduet uten å ta overlyset, på en eller annen måte... :)

Annonse

Hvite persienner er fint, men ikke nok farger for mannen...

Men kanskje hvis vi kombinerer hvite persienner med en enkel, farget kappe som henger over vinduet uten å ta overlyset, på en eller annen måte... :)

For å si det sånn: mannfolk bør ha andre ting å bry seg med enn gardinfarger... ;-)

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1233150442' post='4078072]

For å si det sånn: mannfolk bør ha andre ting å bry seg med enn gardinfarger... ;-)

''For å si det sånn: mannfolk bør ha andre ting å bry seg med enn gardinfarger... ;-)''

*Hehe* Min kjære var bare lykkelig da jeg spurte om jeg kunne få ordne med kjøkkengardiner hos ham. :o)

''For å si det sånn: mannfolk bør ha andre ting å bry seg med enn gardinfarger... ;-)''

*Hehe* Min kjære var bare lykkelig da jeg spurte om jeg kunne få ordne med kjøkkengardiner hos ham. :o)

Ja, mannen her er fargeblind, så han er glad jeg tar meg av alle innkjøp ;-)

Gjest snikksnakk

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1233150442' post='4078072]

Hehe, enig! :) Men nå har jeg snart malt hele første etasje (tak, vegger, skap, lister) i hvitt, krem eller lys grått, så nå skriker han etter fargeinnslag :) Denne mannen digget 90-tallet, for å si det sånn. Jeg kan strekke meg til litt farge på tekstilene :)

Rullegardin!

Da kan du enten dra den helt ned for å hindre ethvert innsyn, ha den halvveis nede, eller helt oppe og ikke stenge for en eneste centimeter av vinduet! :-)

Men det er klart at dersom du synes det blir for nakent å ha den helt oppe, og det å dra ned litt stenger for mye for lyset, så er det ikke noe for deg.

Men jeg har skikkelig gardinfobi på kjøkkenet - kan ikke fordra kapper og dill og dall som henger i veien. Jeg vil også helst ha hele vinduet fritt for å la lyset strømme inn.

Jeg har vindu over kjøkkenbenken. Det ikke så høyt, 60 cm kanskje. Jeg har ingenting i det vinduet. Men jeg har heller ingen som kan se inn i det. På det andre vanlige har jeg panelgardin.

Rullegardin ville jeg valgt var jeg deg. Alt annet kan jo forbipasserende se gjennom likevel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...