Gå til innhold

Lunsj på jobben

Anbefalte innlegg

''slik at det totalt sett ikke virker trivselsfremmende for arbeidsplassen som helhet.''

Jeg er enig i at man bør ta hensyn til om det virker trivselsfremmende eller ikke. Men man kan jo saktens spørre seg hvor trivselsfremmende det er at en person blir den som "har skyld i" at 7 personer ikke kunne fortsette med noe som var en glede for dem.

Ja, jeg hadde ikke ønsket å være den som gjorde at hele opplegget ble avlyst.

Mitt poeng er bare at dersom tiltaket handler om økt trivsel, så bør man jo vurdere om hensikten oppfylles. Ser ingenting galt i en slik ordning selv om den ikke skulle medføre økt trivsel for alle.

Fortsetter under...

• Svar 130
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

13

• frosken

12

• bustebeisa

10

• candyqueen_83

6

Mest aktive i denne tråden

OK - la oss si at en person kanskje har spiseproblemer (uten at jeg aner noe om det) - blir det feil å ha dette opplegget da?

Hvordan kan vi ha et greit måltid sammen uten at denne personen føler det blir galt?

Neida, det er ikke feil å ha et slikt opplegg av den grunn. Men spiseproblemer kan være årsaken til at en ikke ønsker å være en del av opplegget. I såfall er det bare å være tydelige på at det er helt greit at noen ønsker å spise egen mat, og også kanskje se gjennom fingrene med om vedkommende ender opp med å spise av maten allikevel (det ville nemlig være ganske typisk for enkelte former for spiseproblematikk).

Jeg ville spurt hver enkelt av de som ikke ønsker å delta om begrunnelsen. Hatt en åpen diskusjon om at meningen jo er økt trivsel.

Hvis det f.eks. kun er en av dem som reelt sett har lyst på maten, så hadde jeg forsøkt å være raus i forhold til å tilby mat. En ekstra gjør ikke noe fra eller til, selv om vedkommende ikke bidrar. Dersom alle tre ønsker å spise, men ikke verken betale eller lage mat, så synes jeg det er vanskeligere.

Dersom noen av dem ikke orker å lage mat, men er villig til å betale sin andel, så hadde jeg laget et system for det. Jeg ville heller hatt et ok fellesskap enn å være altfor nøye på at alle laget mat. (Ikke sikkert alle er godt på å lage spiselig mat heller...)

Enig

candyqueen_83

Nei, det må da være greit å tilby de andre å få dersom det er til overs?? Skal det kastes, da?

De andre kan jo uansett ikke basere seg på at det blir rester.

Men å sitte å vente på at det skal bli igjen rester? Det syns jeg er frekt. Da får man tilby seg å betale for maten.

Annonse

Nei, det må da være greit å tilby de andre å få dersom det er til overs?? Skal det kastes, da?

De andre kan jo uansett ikke basere seg på at det blir rester.

Selvfølgelig! Jeg hadde også tilbudt dem mat isteden for å kaste i søpla. Jeg vet bare at hvis jeg skulle spist av den maten (selv om det var rester), hadde jeg også sagt at jeg vil være med på ordninga. Ellers ville jeg ha følt meg bra dum. Slik er jeg.

Prestasjonsangst, dårlig råd (har ikke råd til å legge ut for maten), spiseproblematikk etc. kan være årsakene.

Ja, jeg ser disse problemene. Men hadde jeg hatt en slik grunn, så hadde jeg allikevel ikke ønsket å ødelegge for andre.

Jeg kunne for eksempel ikke vært med på grunn av ganske omfattende matintoleranse. Jeg kunne ikke stolt på at andre laget mat som jeg tåler til enhver tid. Allikevel hadde jeg funnet tiltaket positivt.

Men så er jeg flink til å lage gode matpakker, da, som jeg kan spise ;)

Ja, jeg ser disse problemene. Men hadde jeg hatt en slik grunn, så hadde jeg allikevel ikke ønsket å ødelegge for andre.

Jeg kunne for eksempel ikke vært med på grunn av ganske omfattende matintoleranse. Jeg kunne ikke stolt på at andre laget mat som jeg tåler til enhver tid. Allikevel hadde jeg funnet tiltaket positivt.

Men så er jeg flink til å lage gode matpakker, da, som jeg kan spise ;)

Jeg hadde sannsynligvis heller ikke ville vært med pga et par matvarer jeg er allergisk mot og som de fleste bruker i matlagingen. Ville ikke hatt noe i mot at andre hadde en slik ordning, og ville ikke likt at de trodde at jeg var i mot det selv om jeg selv ikke deltok.

Annonse

Men å sitte å vente på at det skal bli igjen rester? Det syns jeg er frekt. Da får man tilby seg å betale for maten.

Ble det sagt at de sitter og venter på restene?

På min jobb hender det at vi bestiller pizza som overtidsmat. Restene settes ut i et fellesområde etterpå slik at dem som ikke var med på overtidsmaten (typisk dem som skal hjem tidligere) kan forsyne seg. Riktignok er maten her betalt av jobben, men jeg ser ikke noen vesensforskjell i måten restene "tilbys" de andre på.

Prestasjonsangst, dårlig råd (har ikke råd til å legge ut for maten), spiseproblematikk etc. kan være årsakene.

Men dette handler om voksne folk. Ikke skoleunger.

Jeg har satt meg selv utenfor dette vin-lotteri-styret, men jeg er da en voksen person som bestemmer selv. Og når jeg har valgt å være "sær", så kan jeg da ikke la det gå ut over andre.

Ikke går det utover min trivsel heller foressten at andre gjør noe annet enn meg. Vi har da bra fellesskap fordi om jeg ikke ønsker å fylle opp huset med enda mer vin på en stund.

Jeg synes det blir litt av det samme.

Men dette handler om voksne folk. Ikke skoleunger.

Jeg har satt meg selv utenfor dette vin-lotteri-styret, men jeg er da en voksen person som bestemmer selv. Og når jeg har valgt å være "sær", så kan jeg da ikke la det gå ut over andre.

Ikke går det utover min trivsel heller foressten at andre gjør noe annet enn meg. Vi har da bra fellesskap fordi om jeg ikke ønsker å fylle opp huset med enda mer vin på en stund.

Jeg synes det blir litt av det samme.

Jeg har ingen motforestillinger mot at de har en slik ordning selv om ikke alle ønsker det.

Poenget mitt i denne tråden har hele tiden vært det at prust poengerte at ordningen var ment som et tiltak til å fremme trivsel på arbeidsplassen, og at noen hadde ment at dette kanskje ikke fungerte når alle deltok. Det er ut fra dette perspektivet jeg har diskutert.

Hvis man forsøker å gjøre noe for å fremme trivsel, så er det i forhold til dette ordningen må evalueres. Og i såfall kan det være at dersom den fører til at noen egentlig mener seg ekskludert, så er den neppe trivselsfremmende totalt sett. Men det er ikke dermed sagt at den er ødeleggende eller kan kritiseres av andre årsaker.

Jeg har ingen motforestillinger mot at de har en slik ordning selv om ikke alle ønsker det.

Poenget mitt i denne tråden har hele tiden vært det at prust poengerte at ordningen var ment som et tiltak til å fremme trivsel på arbeidsplassen, og at noen hadde ment at dette kanskje ikke fungerte når alle deltok. Det er ut fra dette perspektivet jeg har diskutert.

Hvis man forsøker å gjøre noe for å fremme trivsel, så er det i forhold til dette ordningen må evalueres. Og i såfall kan det være at dersom den fører til at noen egentlig mener seg ekskludert, så er den neppe trivselsfremmende totalt sett. Men det er ikke dermed sagt at den er ødeleggende eller kan kritiseres av andre årsaker.

Skjønner, men jeg mener nå fremdeles at ingen har grunn til å føle seg ekskludert så lenge alle har fått samme tibudet.

Hvis de gjør det er det noe grunnleggende feil med dem :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...