Gjest En jente. Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Hei! Jeg har vært plaget med Acne siden jeg var 14 og er nå 24 år. Det virker som om Acneproblemet mitt ikke har noe med kosthold eller noe annet jeg kan styre å gjøre. Acnene kommer uansett, mer om vinteren enn om sommeren, og mer før menstruasjon enn etter. Jeg har vært veldig flink og har aldri klemt eller klort på kvisene, derfor har jeg ikke laget noen arr på huden. Etter at hudproblemene har ekskalert det siste året, har det imidlertid begynt å dukke opp arr helt av seg selv. Dette bekymrer meg, og jeg er nødt til å gjøre noe. For det første føler jeg meg ikke noe særlig fin, og for det andre gjør det ganske vondt. Jeg må hele tiden passe på at kjæresten min ikke kommer nær sidene av kinnene mine. Det er ikke slik at jeg har acne tett i tett over hele ansiktet. De starter mer midt på kinnene og fortsetter helt ut på sidene av ansiktet, øverst fra hårfestet på sidene av panna og ned til kjevebeina. Altså mest på sidene, men det er plagsomt nok. Jeg har faktisk ikke vært hos hudlege, selv om jeg har vært plaget i 10 år. Jeg har vært hos hudpleie og brukt ca 12.000 - 13.000 kr der, uten at det hjalp i det hele tatt, og jeg har forsøkt alt mulig av kremer jeg har kjøpt der og på apoteket. Jeg har også vært noen ganger hos homeopat, og tatt tester hos allmennlege om det kunne være vitaminmangler osv. Det er absolut ingen virkning av noe som helst, og nå har jeg veldig lyst til å forsøke Roaccutane. Det jeg lurer på er om dette er en forhastet beslutning, siden jeg ikke har forsøkt noen andre mildere medisiner fra hudlege først. Selv tror jeg egentlig ikke det. Ingenting har hatt noen virkning hittil og jeg orker ikke slite med acne noe særlig lenger. Om jeg ikke begynner med roaccutane nå i vinter, må jeg vente helt til utpå høsten igjen, for jeg har skjønt at det ikke er noe særlig om sommeren, særlig ikke for meg som har lys lettbrent hud fra før av. Et annet poeng (som jeg lurer på om er godt?) er at jeg dessuten har veldig lik hud som storesøsteren min. Hun er 8 år eldre enn meg og har, i motsetning til meg, tatt de fleste kurene en hudlege kan tilby. Hun holdt på med alt mulig av forskjellige kurer i mange år, før hun fikk roaccutane for noen år siden, og det var det eneste som hjalp henne. Er det likevel ufornuftig av meg å gå for en så sterk kur uten å ha forsøkt andre legemedikamenter først? Jeg har ingen problemer med bivirkningene på kort sikt. I det store og det hele er det bare en ting som bekymrer meg. Endrer jeg huden for alltid? Gjør jeg den tørrere og svakere slik at den vil eldes raskere når den tid kommer? Jeg har lest flere uttalelser fra hudleger om at kvisehud har den fordelen at den blir mindre rynkete når man blir gammel, altså den holder seg lenger. Om man ser på mine eldre familiemedlemmer, min søster og også min mor, så ser det ikke ut som acneproblemet mitt kommer til å gi seg med det første. Det har, som sagt, bare blitt verre det siste året. Likevel vil jeg ikke bytte noen år uten kviser mot å ødelegge hudens egenskap av å holde seg ung lenge. Siden Roaccutane tørker ut huden og gjør at man får mindre kviser for alltid (det er i alle fall det jeg ha lest), betyr det da at man gjør huden tørrere for alltid, og slik ødelegger dens evne til å holde seg ung på sikt? Tusen takk for hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323181-roaccutane-mot-acne-t%C3%B8rker-huden-ut-for-alltid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
pius Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Hei Du høres ut til å være i samme situasjon som jeg har vært i i mange år. For en del år tilbake tok jeg tak i problemene og startet først med tetracyklin uten at det hjalp noe særlig Deretter har jeg gått på to Roaccutan kurer. Huden ble helt forferdelig i den perioden da jeg holdt på dette gikk over da kuren var ferdig, men for meg var det helt bortkastet. Har ikke hjulpet i det hele tatt. Min samboer har også brukt roaccutan og han har helt perfekt hud nå så det er jo helt sikkert individuelt. En ting du ikke trenger bekymre deg for er at du skal forandre huden til det verre for alltid. Jeg har ikke tørr hud i det hele tatt. Har du tatt blodprøver og sjekkt hormonnivået i kroppen din? Jeg er i en sånn prosess nå og det kan vise seg at dersom man produserer for mye mannlige hormoner så har dette utslag på huden. Det kan jo være en ide. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323181-roaccutane-mot-acne-t%C3%B8rker-huden-ut-for-alltid/#findComment-2689199 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.