Gå til innhold

HIV

Gjest Lykketrolline

Anbefalte innlegg

Gjest Lykketrolline

Hei, jeg har hatt ubeskyttet sex med 6 norske heteroseksuell menn de siste tre årene. Har ikke vært flink nok til å tenke på muligheten for HIV. Før Jul fikk jeg det for meg at det var en sjanse for at jeg har dette, uten tydelig grunn. Jeg tok en såkalt rapid-test i Afrika i september 07 i forbindelse med at venninna mi er helsesøster der. Den testen var negativ og jeg ble fortalt den var sikker, derfor gikk jeg ikke videre med dette hjemme......og fortsatte jo da med ubeskyttet sex med tre menn i løpet av året. Videre tok jeg en rapid hjemmetest kjøpt på internet av britisk firma nå i desember, en måned etter siste ubeskytede samleie. Den var negativ........jeg vet at dette ike var nok for det siste samleiet, men det tester vel for det jeg ahdde for tre måneder siden? Disse testene er som en gravitest med to streker for positiv og en for negativ, testes med en dråpe blod. På mandag denne uken tok jeg test hos fastlege som sendes til Ullevål. Det er 8 uker siden siste samleie. Jeg venter på dette svaret. Hvor sikre er disse to rapid-testene tror du? Hvordan virker de?......har hørt det er mer sannsynlig at de er falsk positive enn falsk negative? To negative rapid-tester med et års mellomrom taler vel i allefall endel for at jeg ikke er smittet av dem jeg hadde sex med før første test eller?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323230-hiv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei,

Det finnes flere rapidtester for HIV. Felles for dem at de fleste er ganske gode, men ikke av samme kvalitet som HIV testene som utføres i laboratorier. Har ikke nøyaktig tall på deres pålitelighet relatert til de testene som er godkjent i laboratoriene. Alle er basert på påvisning av antistoffer. Du er ganske godt informert om antistoffene kommer relativt sent etter HIv smitte og det er endel tilfeller der testene blir positive først etter 8-10-12 uker. Hvis du får et negativt resultat på den prøven som er innsendt til laboratoriet nå skulle du være ganske "safe". Og som du sier to negative rapidtester er også en sterk indikasjon at du ikke har HIV smitte. Kan også tilføye at HIV infeksjon er ganske sjelden blant norske heteroseksuelle menn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323230-hiv/#findComment-2681147
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...