Gå til innhold

rehabeliteringspenger i utlandet

Anbefalte innlegg

Gjest friskere for hver dag:)

Hei. jeg går nå på sykepenger, og er snart ferdig med mine 52 uker sykemeldt. Det neste er da rehabeliteringspenger. Det jeg lurer på, er om det er mulig å få denne stønaden mens jeg bor i utlandet? Jeg har min beste venninne som bor i utlandet (utenfor EU/EØS) og jeg har vært å besøkt henne, og jeg vil gjerne flytte dit. Der er det sol hele året. Er det mulig å få denne stønaden med begrunnelse av at jeg trenger ro, sol(som påvirker humøret), og komme meg litt unna Norge. Jeg føler jeg trenger det, å komme meg bort. Og jeg synes norge rett og slett er deprimerende, men unntak av ordentlige sommerdager. Jeg har hatt diagnosen schizofreni. har den ikke lenger, men er heller ikke helt frisk. er på bedringens vei. Vet ikke om det hjelper å nevne at jeg har tatt ansvar for min sykdom hele tiden, og har presset med selv med bra resultater. Er alltid jeg som tar avgjørelser osv når det gjelder sykdommen/livet osv. De som er rundt meg og hjelper meg, stoler på at det jeg sier/gjør er riktig. Jeg er selvstendig og alt har gått etter mine bestemmelser og planer. Jeg er forresten 23 år. Jeg har vært med denne sykdommen i nesten 4 år. Og har lært mine begrensninger, og lært hvordan komme et steg videre. Jeg sluttet på medisiner for en stund tilbake. og det gikk veldig bra. Jeg bodde da på et rolig sted. Men så flyttet jeg til byen, og jeg ble snart dårlig igjen. Og går nå på en liten dose medisiner. Målet mitt for dette året er å slutte på medisiner, om jeg føler meg klar for det. Men jeg vet jeg trenger ro og stabilitet. Noe jeg føler jeg kan få i dette landet. Er det mulighet for stønad når jeg er i utlandet? Om jeg evt har en lege der nede som jeg kan komme til og evt følger meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323238-rehabeliteringspenger-i-utlandet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest høstløv

Les dette på NAV sine sider:

http://www.nav.no/page?id=291

Det kreves en god del oppfølging i rehabiliterings pengeperioden, rehabiliteringspenger gi ofte bare for kortere perioder av gangen, og derfor krever det tettere oppfølging av NAV kontoret og din lege.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det er viktig at du samarbeider med din fastlege, både om regler overfor NAV, og om sikker oppfølging av sykdommen din videre.

Regner med at du har "medisinsk rehabilitering", og at graden er 100%. Formelt sett skal du da være i en behandlingssituasjon med utsikt til bedring. Slik stønad kan man ha 1 år, mens man jevnlig vurderer overgang til uførestønad. Vil regne med at behandlende lege kan søke om tillatelse fra NAV, men det må begrunnes at oppholdet vil bedre din helsetilstand.

Schizofreni er en diagnose du ikke kan regne med å bli helt bra av. Trolig vil du få perioder med forværrelse. Defleste bør bruke medisiner kontinuerlig for å forebygge tilbakefall, noe som de fleste får uansett hvor riktig man lever. Jeg vil ikke anbefale at du slutter med medisiner, spesielt ikke når du er i utlandet. Det er viktig med jevnlig legekontakt, og at du har mennesker rundt deg som kjenner til diagnosen din. Disse bør ha "tillatelse" til å ta affære dersom de ser tegn til forværring. Generelt sett kan man lettere få psykoser når man er i fremmede miljøer. Du må vurdere grundig om et opphold i utlandet virkelig vil være beroligende for deg. Dersom du reiser bør du ha jevnlig kontakt med en lege som har fått medisinske opplysninger om din sykdom.

Gjest friskere for hver dag, helt frisk snart!

Det er viktig at du samarbeider med din fastlege, både om regler overfor NAV, og om sikker oppfølging av sykdommen din videre.

Regner med at du har "medisinsk rehabilitering", og at graden er 100%. Formelt sett skal du da være i en behandlingssituasjon med utsikt til bedring. Slik stønad kan man ha 1 år, mens man jevnlig vurderer overgang til uførestønad. Vil regne med at behandlende lege kan søke om tillatelse fra NAV, men det må begrunnes at oppholdet vil bedre din helsetilstand.

Schizofreni er en diagnose du ikke kan regne med å bli helt bra av. Trolig vil du få perioder med forværrelse. Defleste bør bruke medisiner kontinuerlig for å forebygge tilbakefall, noe som de fleste får uansett hvor riktig man lever. Jeg vil ikke anbefale at du slutter med medisiner, spesielt ikke når du er i utlandet. Det er viktig med jevnlig legekontakt, og at du har mennesker rundt deg som kjenner til diagnosen din. Disse bør ha "tillatelse" til å ta affære dersom de ser tegn til forværring. Generelt sett kan man lettere få psykoser når man er i fremmede miljøer. Du må vurdere grundig om et opphold i utlandet virkelig vil være beroligende for deg. Dersom du reiser bør du ha jevnlig kontakt med en lege som har fått medisinske opplysninger om din sykdom.

"Schizofreni er en diagnose du ikke kan regne med å bli helt bra av. Trolig vil du få perioder med forværrelse. Defleste bør bruke medisiner kontinuerlig for å forebygge tilbakefall, noe som de fleste får uansett hvor riktig man lever. Jeg vil ikke anbefale at du slutter med medisiner, spesielt ikke når du er i utlandet."

Hvordan kan du skrive noe sånt?

Schizofreni er en diagnose du ikke kan regne med å bli helt bra av...?

Jeg har lest før på deres sider, at dere skriver det samme til en ung gutt som nettopp har fått diagnosen schizofreni.

Jeg ble sjokkert og ble nå sjokkert igjen!

For det første så sa jeg, at jeg ikke har diagnosen lenger.

Jeg har hatt den, men har den ikke nå lenger.

Jeg har blitt frisk fra diagnosen, men har fortsatt bedring igjen før jeg kan være 100%, jobbe 100% osv. Men jeg har ikke diagnosen lenger.

Jeg kjenner også en person, som har hatt diagnosen, vært innlagt, med mye medisiner, men som nå er 100% frisk, uten noe medisiner. Og fungerer bra, hvis ikke bedre enn et vanlig menneske.

Tenk deg situasjonen:

Du er blitt syk, alvorlig syk, innlagt, og du har det kjempedårlig. Legene har ikke fortalt deg så mye ennå.

Du velger å skrive til en lege online. Og det at man betaler penger for denne tjenesten, forteller jo at man er seriøs i spørsmålet sitt. Og du får beskjed om at du ikke kan regne med å bli helt frisk, at du trolig vil ha perioder hvor man er værre osv.. Hvordan tror du det føles?

Det er flere personer som har blitt 100 prosent frisk igjen. En person trenger håp når man er nede!

Hadde jeg fått den beskjeden når jeg hadde nettopp blitt syk, tror jeg at jeg faktisk hadde tatt selvmord. Fordi det jeg har gått igjennom kan ikke mange forestille seg, og det er en forferdelig situasjon. Hvis jeg fikk den beskjeden, hadde jeg mistet håpet mitt, og sluttet det hele.

Da jeg ble syk, så fortalte ingen meg det. Men jeg hadde leger osv som hjalp meg med å få det bra. Jeg fikk ta min tid til alt. Det eneste ansvaret jeg hadde var meg selv. Og jeg hadde tid og energi til bare meg selv. Jeg har kjempet og kjempet for å bli bra igjen. Det har vært mitt eneste mål.

Og jeg har kommet kjempelangt, og jeg registrerer hver dag fremgang. Jeg VET jeg vil bli frisk igjen, ha en fulltidsjobb, familie osv uten behov for medisisiner.

Så jeg må si jeg sitter her kjempesint! Ikke for meg selv, for jeg hånterer det, men andre med den diagnosen som ikke har det såbra.

Jeg synes du skal tenke deg om virkelig, før du skriver noe sånt igjen. En person trenger håp!

Ikke nevn de 8 av 10 som fortsatt er dårlige. Nevn de 2 av 10 som er friske, som har kjempet, og bruk de som eksempel, for å vise at man kan om man vil, med rette instilling!

Gjest xbellax

"Schizofreni er en diagnose du ikke kan regne med å bli helt bra av. Trolig vil du få perioder med forværrelse. Defleste bør bruke medisiner kontinuerlig for å forebygge tilbakefall, noe som de fleste får uansett hvor riktig man lever. Jeg vil ikke anbefale at du slutter med medisiner, spesielt ikke når du er i utlandet."

Hvordan kan du skrive noe sånt?

Schizofreni er en diagnose du ikke kan regne med å bli helt bra av...?

Jeg har lest før på deres sider, at dere skriver det samme til en ung gutt som nettopp har fått diagnosen schizofreni.

Jeg ble sjokkert og ble nå sjokkert igjen!

For det første så sa jeg, at jeg ikke har diagnosen lenger.

Jeg har hatt den, men har den ikke nå lenger.

Jeg har blitt frisk fra diagnosen, men har fortsatt bedring igjen før jeg kan være 100%, jobbe 100% osv. Men jeg har ikke diagnosen lenger.

Jeg kjenner også en person, som har hatt diagnosen, vært innlagt, med mye medisiner, men som nå er 100% frisk, uten noe medisiner. Og fungerer bra, hvis ikke bedre enn et vanlig menneske.

Tenk deg situasjonen:

Du er blitt syk, alvorlig syk, innlagt, og du har det kjempedårlig. Legene har ikke fortalt deg så mye ennå.

Du velger å skrive til en lege online. Og det at man betaler penger for denne tjenesten, forteller jo at man er seriøs i spørsmålet sitt. Og du får beskjed om at du ikke kan regne med å bli helt frisk, at du trolig vil ha perioder hvor man er værre osv.. Hvordan tror du det føles?

Det er flere personer som har blitt 100 prosent frisk igjen. En person trenger håp når man er nede!

Hadde jeg fått den beskjeden når jeg hadde nettopp blitt syk, tror jeg at jeg faktisk hadde tatt selvmord. Fordi det jeg har gått igjennom kan ikke mange forestille seg, og det er en forferdelig situasjon. Hvis jeg fikk den beskjeden, hadde jeg mistet håpet mitt, og sluttet det hele.

Da jeg ble syk, så fortalte ingen meg det. Men jeg hadde leger osv som hjalp meg med å få det bra. Jeg fikk ta min tid til alt. Det eneste ansvaret jeg hadde var meg selv. Og jeg hadde tid og energi til bare meg selv. Jeg har kjempet og kjempet for å bli bra igjen. Det har vært mitt eneste mål.

Og jeg har kommet kjempelangt, og jeg registrerer hver dag fremgang. Jeg VET jeg vil bli frisk igjen, ha en fulltidsjobb, familie osv uten behov for medisisiner.

Så jeg må si jeg sitter her kjempesint! Ikke for meg selv, for jeg hånterer det, men andre med den diagnosen som ikke har det såbra.

Jeg synes du skal tenke deg om virkelig, før du skriver noe sånt igjen. En person trenger håp!

Ikke nevn de 8 av 10 som fortsatt er dårlige. Nevn de 2 av 10 som er friske, som har kjempet, og bruk de som eksempel, for å vise at man kan om man vil, med rette instilling!

Applaus. Vidunderlig å lese.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...