Gjest lillestjerna Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Hei! 29 år gammel kvinne lurer: Jeg har de siste 3 årene hatt utstrålende smerter i høyre ben de 2-3 første dagene av menstruasjonen. Smerten kommer fra dypt inne i setemuskulaturen og stråler nedover baksiden av låret, knehasen, leggen og ned i ankelen. Det hele minner om det jeg kan lese av beskrivelser av isjias-smerte. Smerten er svært intens første menstruasjonsdag, for så å avta noe de to neste dagene. Smerten kommer ofte rett i forkant av at blødningen starter. Jeg har ellers lette til moderate smerter og blødninger under menstruasjonen, og jeg merker ikke noe til smertene ellers i måneden. Har ofte sterke følelsesmessige svingninger rett før og under mensen. Under eggløsning har jeg ofte magesmerter (ikke mens-smerte), fordøyelsesplager (oppblåsthet, treg avføring), er veldig trøtt, føler meg ofte uvel og har følelsesmessige svingninger. Jeg ble mamma til eneggede tvillinger for snart tre år siden. Den samme utstrålende smerten i høyre ben oppstod umiddelbart etter samleie i svangerskapet og kunne da vare i ca 1 døgn. Jeg har ikke denne smerten etter samleie nå, og jeg hadde det aldri før jeg ble gravid, hverken under mens eller etter samleie. Jeg kastet opp svært mye i første halvdel av svangerskapet, men ellers hadde jeg ingen plager. Tvillingene ble forløst med keisersnitt 3 uker før termin pga komplisert leie. Jeg begynte på p-pillen Cerazette 6 uker etter fødselen. Pga mye mellomblødninger bgynte jeg så på Jasminelle, og deretter prøvde jeg Jasmin av samme grunn. Jeg sluttet helt med p-pille for et drøyt år siden fordi jeg ikke orket disse små-blødningene. Det siste året har vi brukt kondom som prevensjon. De utstrålende smertene har blitt mye verre etter at jeg sluttet med p-pillen. Jeg var nylig hos fastlegen pga den utstrålende smerten, samt at jeg ønsker ny prevensjon. Hun nevnte at smerten kan skyldes endometriose, og hun anbefalte meg å prøve hormonspiral. Fastlegen nevnte også at smertene kan skyldes en forskyvning av livmoren under og etter svangerskapet, og at den derved trykker mot isjiasnerven. Hva tror du om dette? Takknemlig for svar!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323248-endometriose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.