Gå til innhold

STD

Gjest ikke nå vær så snill

Anbefalte innlegg

For snart 6 år siden traff jeg eksen min. Vi var sammen i tre perioder (jeg flyttet for studier) før det ble slutt og jeg ble da sammen med min nåværende samboer. Etter mitt første samkvem med eksen, ville jeg vi skulle teste oss, noe jeg gjorde og hadde ingenting. Eksen min trengte dermed ikke å teste seg, siden jeg ikke hadde noe. Han mente også at han ikke hadde noe sykdom.

Saken er det at etter jeg traff min nåværende samboer gikk vi til lege for sjekk. Det viste seg at jeg hadde en seksuelt overførbar sykdom (STD), og min samboer hadde ingenting. På det tidspunkt trodde jeg faktisk at det var bakriell vaginose (BV) (pga språkproblemer) og jeg fikk en tabelettkur. Nå har jeg vært hos lege igjen, og gjennomgang av gamle papirer viste det seg at jeg hadde STD på den tiden ikke BV.

Min konklusjon er at eks måtte ha vært utro mellom den andre og tredje periode da vi traff hverandre, fordi jeg fikk symptomer ikke lenge etter tredje periode og det ble slutt mellom oss.

Det at han kunne ha vært utro plager meg ikke, men jeg sitter nå og tenker på om jeg skal fortelle ham dette, eller la være? Vi snakker om at dette skjedde for 5 år siden. Og for å være helt ærlig tror jeg kanskje ikke han visste noe, ei heller har fått vite noe i ettertid kanskje. Jeg vet ikke, har ikke hatt kontakt med ham siden bruddet, men har ellers hatt kontakt med felles venner, og vet han ikke har hatt noen fast siden da.

Hva synes dere jeg skal gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323307-std/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke 100%

Uten å kunne svare på det andre du spør om:

det at du tok en test og var smittefri, betyr jo ikke at han var smittefri samtidig.

Ingen seksuelt overførbare sykdommer er 100% smittsomme i den forstand at man alltid vil overføre smitten gjennom samleie.

Så hvis jeg har sex med en fyr som har HIV, eller herpes eller noe annet, så er det ikke helt sikkert at jeg blir smittet. Sjansen er stor, ja, men ikke 100%.

Så eksen din kan godt ha vært smittet før du ble kjent med ham, og du behøver ikke å ha blitt smittet de første gangene dere var sammen, men så har smitten blitt overført ved en senere anledning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323307-std/#findComment-2682223
Del på andre sider

Uten å kunne svare på det andre du spør om:

det at du tok en test og var smittefri, betyr jo ikke at han var smittefri samtidig.

Ingen seksuelt overførbare sykdommer er 100% smittsomme i den forstand at man alltid vil overføre smitten gjennom samleie.

Så hvis jeg har sex med en fyr som har HIV, eller herpes eller noe annet, så er det ikke helt sikkert at jeg blir smittet. Sjansen er stor, ja, men ikke 100%.

Så eksen din kan godt ha vært smittet før du ble kjent med ham, og du behøver ikke å ha blitt smittet de første gangene dere var sammen, men så har smitten blitt overført ved en senere anledning.

Ja, det er jo sant det du sier. Men jeg bryr meg vel egentlig ikke om når jeg ble smittet, bare om jeg burde fortelle ham det. Men heller vel til at jeg ikke bryr meg pga at det er så lang tid siden dette skjedde.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323307-std/#findComment-2682258
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...