Gå til innhold

Lumbago?

Anbefalte innlegg

Amf1365381206

For to år siden var jeg veldig plaga med smerter i ryggen. Jeg kunne falle om, og ikke være i stand til å røre kroppen fra midjen og ned. Ofte våknet jeg om natten og var "lam" fra midjen og ned, klarte ikke å røre bena eller hoftene. Disse "anfallene" kunne vare i noen minutter til 4-5 timer. Av og til klarte jeg ikke å røre på meg fordi det var for vondt, men andre ganger gikk det rett og slett ikke an.

Legene fant ut at jeg hadde lumbago. Røntgen ble tatt, men de fant ikke noe der. Jeg ble sykemeldt i tre måneder. De dagene jeg kom meg opp fra senga ble tilbrakt på sofaen. Legen sa at jeg måtte røre på meg for at det skulle bli bedre, så forsøkte å gå litt mens medisinene (masse paracet og betennelsesdempende) hadde bedøvd litt smerte. Klarte ikke å stå på beina i perioder, hadde så sterker smerter i korsrygg, nedover halebein og oftest ned til høyre kne, men av og til også venstre.

Etter at jeg har byttet fastlege flere ganger, kom jeg til ei som ga meg pinex forte, og prøvde ut flere forskjellige betennelsesdempende medisiner, bl.a voltaren, ibumetin. Vi fant sammen en kombinasjon tabletter som hjalp veldig på smertene. Om jeg får vondt nå (som heldigvis ikke er så ofte, etter at jeg har begynt å trene) tar jeg et par tabletter, så går det ofte raskt over.

Men når jeg trener ryggmusklene, får jeg ofte vondt etterpå. Har jeg ikke varmet opp nok, eller overanstrengt ryggen? Det er alltid på høyre side av korsryggen jeg får vondt, så sprer smerten seg til hele området etter noen timer ~ en dag.

Jeg leste på internett om lumbago, jeg fant en forklaring at lumbago er en definisjon på et problem legen ikke helt vet forklaringen eller løsningen på.

Jeg har aldri vært hos fysioterapeut (selv om legen anbefalte meg det), men hos massøse, hvor jeg måtte be henne slutte med massasje, pga sterke smerter i ryggen, musklene mine i korsryggen har alltid vært harde som stein. Jeg kan ikke en gang ligge på rygg på hardt underlag.

Nå er det allefall 2 måneder siden sist jeg kjente noe i ryggen. Var nylig på et jobbintervju, og som de fleste arbeidsgivere spurte de om helsesituasjonen. Jeg vil jo ikke si at jeg plutselig kan falle om på gulvet, plutselig ute av stand til å bevege meg - da hadde jeg vært arbeidsledig. Jeg nevner selvfølgelig at jeg har vært plaget med ryggen - og at jeg har vært sykemeldt i 3 måneder for to år siden. Da ser jeg at de mister interessen med en gang.

Jeg er på utkikk etter jobb, men pga ryggen ser jeg etter ikke-tyngende arbeid. Jeg er meldt arb. ledig hos NAV, med særsilt ønske om arbeid som ikke sliter på ryggen, men det virker ikke som at de finner noe til meg.

Har jeg noen rettigheter som arbeidssøker når jeg ikke kan finne meg arbeid pga dårlig helse? Er kommunalansatt i en 20% stilling, mottar ikke dagpenger eller trygd av noe slag, hvis dette er nyttig informasjon.

Er det noen som har råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323406-lumbago/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er utrolig overrasket over at du ikke har blitt henvist til fysioterapeut som kunne ha instruert deg i den type trening som anses for å være mest nyttig ved ryggproblemer. Du vil sannsynligvis kunne ha stor nytte av instruksjon i øvelser som gjøres i terapimaster/RedCord. Det beste er om fysioterapeuten er spesialist i manuell fysioterapi, da de kan mer om rygg enn andre fysioterapeuter, men det er uansett viktig at vedkommende driver med øvelsesbehandling og ikke bare passiv behandling.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323406-lumbago/#findComment-2683468
Del på andre sider

Amf1365381206

Og hvorfor i alle dager har du ikke vært hos en kiropraktor?

Legen fant ikke grunn til å sende meg til kiropraktor siden røntgen så bra ut. Det er musklene som klemmer på nervene, eller noe sånt, og det kan visstnok ikke en kiropraktor hjelpe med. Sier legen hvertfall, og fortsetter å skrive ut smertestillende og sykemelding.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323406-lumbago/#findComment-2684372
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Legen fant ikke grunn til å sende meg til kiropraktor siden røntgen så bra ut. Det er musklene som klemmer på nervene, eller noe sånt, og det kan visstnok ikke en kiropraktor hjelpe med. Sier legen hvertfall, og fortsetter å skrive ut smertestillende og sykemelding.

Min lege "liker" heller ikke kiropraktorer, men jeg har bestilt timer selv og hatt veldig god hjelp. Det skader ihvertfall ikke å få en vurdering hos en god kiropraktor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323406-lumbago/#findComment-2684466
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...