Gå til innhold

Efexor, svangerskap, barselperiode

Anbefalte innlegg

Gjest Vil det beste

Har brukt Efexor (Venlafaxin) depot gjennom hele svangerskapet. Brukte 225 mg. da jeg ble gravid. Har trappet ned gradvis underveis. Nå er jeg 31 uker på vei og bruker 75 mg. Efexor. Mulig jeg kommer ned i 37,5 mg. noen uker før termin, men er usikker. En deprimert mamma er jo heller ikke bra for barnet. Er det spesielle komplikasjoner en kan vente hos babyen når han blir født? Har hørt noe om pusteproblemer. Hvordan arter det seg i såfall? Er det med samme han er født eller etter noen dager? Vil han trenge spesiell observasjon? Hvor stor forskjell på babyen vil det utgjøre hvor stor dose jeg tar? Ellers så har svangerskapet hittil forløpt helt normalt. Mammas alder: 28

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323422-efexor-svangerskap-barselperiode/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Sett i forhold til de komplikasjoner det vil være for barnet at mor får et tilbakefall (som er ca 70% uten medisiner og ca 7% med medisiner) er komplikasjonene for barnet minimale. Noen få barn får svake abstinenssymptomer i noen få dager.

Gjest Vil det beste

Sett i forhold til de komplikasjoner det vil være for barnet at mor får et tilbakefall (som er ca 70% uten medisiner og ca 7% med medisiner) er komplikasjonene for barnet minimale. Noen få barn får svake abstinenssymptomer i noen få dager.

Unnskyld, men dette synes jeg var å kaste penger ut vinduet. Hadde håpt på litt mer konkrete svar på mine spørsmål. På spørsmålet medisiner eller ikke medisiner, så får jeg jo forskjellige svar etter hvem (f.e. psykiater, jordmor, gynekolog, fastlege) jeg spør, så jeg vil nå samle informasjon for å ta et informert valg selv. Jeg er også interessert i å være forberedt på hvordan ting kan bli om jeg velger det ene eller andre.

Jeg lurer på:

Hvilke abstinenssymptomer er det snakk om? Hvor mange er disse få som får abstinenssymptomer.

Har hørt noe om pusteproblemer. Hvordan arter det seg i såfall?

Er det med samme han er født eller etter noen dager?

Vil han trenge spesiell observasjon? Hvor stor forskjell på babyen vil det utgjøre hvor stor dose jeg tar?

Hvorfor er det forresten hele 70 % sjanse for å bli deprimert igjen? Fordi jeg er gravid? Glemte forresten å si at jeg har brukt Efexor siden høsten 2006 og uansett i samråd med psykiater planla å starte nedtrapping fra årsskiftet 2008/2009 (Starta litt tidligere, siden jeg ble gravid, men veldig sakte).

Unnskyld, men dette synes jeg var å kaste penger ut vinduet. Hadde håpt på litt mer konkrete svar på mine spørsmål. På spørsmålet medisiner eller ikke medisiner, så får jeg jo forskjellige svar etter hvem (f.e. psykiater, jordmor, gynekolog, fastlege) jeg spør, så jeg vil nå samle informasjon for å ta et informert valg selv. Jeg er også interessert i å være forberedt på hvordan ting kan bli om jeg velger det ene eller andre.

Jeg lurer på:

Hvilke abstinenssymptomer er det snakk om? Hvor mange er disse få som får abstinenssymptomer.

Vil han trenge spesiell observasjon? Hvor stor forskjell på babyen vil det utgjøre hvor stor dose jeg tar?

Hvorfor er det forresten hele 70 % sjanse for å bli deprimert igjen? Fordi jeg er gravid? Glemte forresten å si at jeg har brukt Efexor siden høsten 2006 og uansett i samråd med psykiater planla å starte nedtrapping fra årsskiftet 2008/2009 (Starta litt tidligere, siden jeg ble gravid, men veldig sakte).

Her inne betaler en ikke for svar, så det svaret du fikk var gratis. NHD velger hva han vil besvare og hvor omfattende han vil besvare dem.

Mvh

Jeg lurer på:

Annen fagperson, som du har betalt for, kan gi deg et annet svar selvsagt.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg lurer på:

Dette 6 år gamle innlegget er det siste jeg finner på norsk:

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2003/02/13/ssri-kan-gi-pusteproblemer-/index.xml

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...