Gå til innhold

Kan jeg ha blitt smittet av HIV?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et spørsmål ang.HIV. Jeg har en bror som har hatt sex med prostituerte av alle slag for å si det kort...og jeg engster meg såklart for hans helse. Han sier han har brukt kondom hver gang,ikke kysset eller berørt noe. Er det en kjangse for at han kan ha blitt smittet? Jeg er også nervøs med tanke smitte for omgivelsene sine.Han nekter å ta noen test...til min store frustrasjon. Jeg lider jo av litt tvangsangst for sykdommer og blir nok enda reddere pga dette. Sliter med sprukne hender med åpne sår og tenker på om det kan smitte meg fra toalett/vask hvis jeg er i kontakt med wc eller vask rett etter han har brukt det? Hvis det f.eks har blitt sølt noe blod,avføring på fingre som da er berøring med håndtaket på vasken og jeg er i kontakt med det rett etterpå?Ettersom jeg har åpne sår pga iherdig vasking,blir jeg jo ikke noe tryggere på tanken. Har jo en liten baby her hjemme,og er nok ekstra på hugget pga dette,og han sliter jo med bleieeksem små kutt og tenker jo såklart i de baner om jeg har blitt smittefarlig og kan noe videre til han fra mine kutt til hans stump?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323434-kan-jeg-ha-blitt-smittet-av-hiv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du er ikke smittet av HIV. Det skal faktisk ganske mye til for å bli smittet og du blir ikke smittet via wc eller håndvasken på badet.

Vet det skal mye til når man har hel hud,men jeg har jo åpne kutt på hendene. Og vet også at viruset overlever 2-7 min utenfor kroppen,men min frykt er at han har vært i kontakt med smitte fra f.eks avføringen sin når han tørker seg så ta på springen for å vaske seg. Og et øyeblikk etterpå kommer jeg med mine sprukne fingre å skal vaske meg,hvor jeg kanskje kommer borti smitten på springen...uff jeg vet dette høres helt sprøtt ut,men har lest så mange steder at med åpne sår kan smitte være en mulighet. Takk for svar iallefall...bare jeg kunne overbevise min bror om at han burde teste seg,ikke for min del men for eventuelle damer og seg selv...

Gjest HIV er noe jeg kan mye om.

Vet det skal mye til når man har hel hud,men jeg har jo åpne kutt på hendene. Og vet også at viruset overlever 2-7 min utenfor kroppen,men min frykt er at han har vært i kontakt med smitte fra f.eks avføringen sin når han tørker seg så ta på springen for å vaske seg. Og et øyeblikk etterpå kommer jeg med mine sprukne fingre å skal vaske meg,hvor jeg kanskje kommer borti smitten på springen...uff jeg vet dette høres helt sprøtt ut,men har lest så mange steder at med åpne sår kan smitte være en mulighet. Takk for svar iallefall...bare jeg kunne overbevise min bror om at han burde teste seg,ikke for min del men for eventuelle damer og seg selv...

Det skal ganske mye blod inn i dine åpne blødende sår for at du skal ha sjans til å bli smittet. Ja, for du må ha åpne blødende sår for at det skal kunne sitte. DFår du blod på hel hud, eller på skorpe du har på huden så smittes du ikke!

HIV smitter ikke gjennom urin og avføring.

Hiv smitter heller ikke gjennom spytt/kyssing, skal hele 7 liter spytt til, for at du skal ha en minimal sjans på å bli smittet gjennom spytt. Sjansen er da lik null.

Annonse

Det skal ganske mye blod inn i dine åpne blødende sår for at du skal ha sjans til å bli smittet. Ja, for du må ha åpne blødende sår for at det skal kunne sitte. DFår du blod på hel hud, eller på skorpe du har på huden så smittes du ikke!

HIV smitter ikke gjennom urin og avføring.

Hiv smitter heller ikke gjennom spytt/kyssing, skal hele 7 liter spytt til, for at du skal ha en minimal sjans på å bli smittet gjennom spytt. Sjansen er da lik null.

Takk for svar:)

det er nok derfor jeg engster meg,ettersom jeg har små kutt som blør pga for mye vasking. er nok redd den lille sjansen...men det er jo sant det du sier at det skal mye til. Det er jo ikke sikkert at min bror har blitt smittet med noe engang.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...