Gå til innhold

Bårekrans

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I vår familie hadde det vært utenkelig å "utelate" samboere/ektefeller fra kransen.

Når både mor og søsken er enige om at ektefeller/samboere ikke skal være med, synes jeg det er opp til dem. Svigerinnen har ingen "rett" til å lage bråk om det.

Helt enig med deg. Det hadde vært veldig rart å gjøre noe slikt i vår familie, altså utelate svogere/svigerinner fra en krans, men det har vel noe å gjøre med hvor tette relasjonene er.

Men det er uansett de næreste som skal bestemme noe slikt, så får de andre bare innrette seg etter det

I vår familie er det vanlig at ektefeller følger hverandre i sånne sammenhenger. Og for å unngå mange navn kan det jo bare stå "bror m/fam" på sløyfa. Jeg tror jeg hadde opplevd det som sårt om jeg hadde blitt ekskludert fra kransen til min svoger fordi det var bare min mann og hans søsken som skulle gi den.

Men når det er sagt, så hadde jeg aldri gitt meg ut på en krangel for å få være med. Et rart signal er det uansett, men folk er forståelig nok ikke alltid rasjonelle i sånne situasjoner.

I vår familie er det vanlig at ektefeller følger hverandre i sånne sammenhenger. Og for å unngå mange navn kan det jo bare stå "bror m/fam" på sløyfa. Jeg tror jeg hadde opplevd det som sårt om jeg hadde blitt ekskludert fra kransen til min svoger fordi det var bare min mann og hans søsken som skulle gi den.

Men når det er sagt, så hadde jeg aldri gitt meg ut på en krangel for å få være med. Et rart signal er det uansett, men folk er forståelig nok ikke alltid rasjonelle i sånne situasjoner.

''Jeg tror jeg hadde opplevd det som sårt om jeg hadde blitt ekskludert fra kransen til min svoger fordi det var bare min mann og hans søsken som skulle gi den.

Men når det er sagt, så hadde jeg aldri gitt meg ut på en krangel for å få være med.''

Enig.

Syntes det hørtes greit ut med en stor krans med mor og søskens navn, og en krans fra hver av søskenene med eventuell familie i tillegg jeg..? Det er jo begrenset hvor lang disse båndene med navn på kan være... Synes svigerinna til venninna di høres i overkant lite følsom ut jeg, hun burde skamme seg som legger stein til sin svigermors byrde på den måten! Og i tillegg benytter hun sjansen til å trekke opp gammelt grums?!

''Det er jo begrenset hvor lang disse båndene med navn på kan være... ''

Nåja, jeg har sett bånd hvor de har klart å få på plass utrolig mange navn fra avdødes venner eller kolleger.

Annonse

Gjest ingen nick nå

Jeg synes venninna ditt sitt forslag var veldig godt; mor og søsken som hovedkrans, med evt. egne buketter i tillegg fra søsken + søskens familie.

I vår familie har vi valgt at den dekorasjonen oppå kista er for kun "dekorasjon" å regne, altså uten sløyfe. Så har vi festa et hjerte på den ene siden av kista som da er fra f.eks mor eller fra de som sto vedkommende nærmest. Kan dette være en idé for din venninnes familie? At mor får en egen dekorasjon foran på kista og søsken m/familie har dekorasjonen oppå kista?

Ved min morfars begravelse hadde vi dekorasjon oppå kista, men der var det enighet om at alle i den nærmeste familie skulle være med, dvs mor, barn, svigerbarn + eneste barnebarn. Dessverre falt jeg ut, ved en feil, jeg var det eneste barnebarnet, så jeg fikk aldri noen blomst med mitt navn på i begravelsen. 15 år etterpå er det fortsatt litt sårt, så på en måte skjønner jeg svigerinna også - man kan lett føle at man blir utelatt, at man ikke teller med, hvis man ikke får være med på blomster.

Jeg har stor forståelse for at du opplevde det som sårt. Her går det veldig mye på at svigerinna ikke kjente den avdøde, så sånn sett har hun ingen grunn til å føle det viktig.

Gjest ingen nick nå

Synes dette er helt merkelig sak. Det må være noe som ligger bak dette behovet hos svigerinnen å markere seg slik. Er hun den eneste svigerinnen eller er det flere? Har hun vært utelatt i flere sammenhenger? Hvis hun ikke er alene hva synes de andre?

Det er en svigersønn og en svigerdatter. Svigersønnen synes ønsket fra mora er helt naturlig.

Kritikken fra svigerinna var egentlig helt merkelig. Jeg vil ikke gå inn på det her, men jeg reagerer på at hun tar det opp akkurat nå. Hun har satt seg selv i en offerrolle. Selv bor hun og mannen ca 10 timer med bil unna, og ingen av dem har vist seg enda, selv om de har fått fri fra jobb.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...