Gå til innhold

Vi vil så gjerne ha hund....

Anbefalte innlegg

Gjest Uten signatur

Sønnen vår er i grenseland for å utvikle katte allergi og for å unngå det bor katten ute i låven og har det fint der. Han er født i Korea og iflg. legen vår utvikler asiatere som kommer hit ofte flere allergier. Han slår litt ut på hus støv/midd men det er så bitte lite at det ikke kan kalles allergi. Han har laktose og melkeprotein intolleranse. Har ikke astma, men om katten får være inne vil han iflg. legen kunne utvikle dette.

Vi hadde tenkt litt på å få oss en dverg snauzer da de er veldig allergi vennlige og gutten ikke slår ut på hund. Iflg. legen vil han få hunde allergi etterhvert om vi gjør dette. Han har aldri reagert på katten som vi har hatt i hus i 6 år.

Vi har egentlig slått det i fra oss, men så hører vi om så mange som har disse og andre allergi vennlige hunder og det går helt greit.

Er vi helt gale som i det hele tatt tenker tanken på hund?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323518-vi-vil-s%C3%A5-gjerne-ha-hund/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Onsdag1365380628

Hvis gutten deres ikke har hundeallergi synes jeg det er merkelig at legen kan si at han vil utvikle hundeallergi om dere anskaffer en hund. Min datter har hundeallergi, men hun tåler katter og andre dyr. Vi har katt selv og så lenge hun ikke har utslag på allergitesten ser jeg det som helt trygt for henne å omgås katten. Vi hadde sågar hund da allergiprøven ble tatt og jeg var meget forbauset da legen sa at hun hadde sterk allergi mot hund. Vi hadde ikke merket noe reaksjon på vår hund og dette ble forklart med at kroppen selv hadde ordnet opp. Ved å stadig bli utsatt for noe som hun ikke tålte ble imunforsvaret sterkere og etterhvert reagerte det ikke på hårene fra nettopp vår hund. Sønnen vår tok også allergitest og da vi fikk resultatet ble jeg meget bekymret fordi at det slo ut på mye. Vi ble heldigvis beroliget av legen som mente at tallene betydde lite, det vi måtte tenke på var at så lenge han ikke hadde symptomer skulle vi heller ikke ta noe spesielle hensyn. Fornuftig sagt synes jeg. Det er nå flere år siden, og vi har ikke sett et snev av allergiske reaksjoner. Jeg er glad vi la listen i en skuff og ikke snudde hus og matvaner oppned pga blodprøveresultatene.

Jeg har aldri reagert på katt, men utviklet raskt allergi for hund da jeg ble eksponert for det. Selv om jeg ikke hadde vist tendenser til allergi før.

Siden gutten er adoptert, så tror jeg at jeg ville ha vært ekstra forsiktig med å anskaffe meg et dyr han kunne bli glad i og så risikerte å miste igjen pga egen allergi. Det er snakk om tilknytning og tap i forhold til kjæledyr også. Og adoptivbarn har mistet tidligere.

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Er det påvist noen konkret allergi, skal man selvsagt tenke seg om før man skaffer seg dyr som hund og katt. Katt har et mye sterkere allergiutøsende (allergen) protein enn hund. Har det ikke blitt noen katte allergi sålangt, tyder dette på at gutten neppe er så veldig disponert for å utvikle allergier.

Mao. når han ikke har noen astma og heller ikke har noen dyreallergi, har jeg ingen særlige motforestillinger til at dere prøver dere med en liten schnauser.

Gjest Uten signatur

Er det påvist noen konkret allergi, skal man selvsagt tenke seg om før man skaffer seg dyr som hund og katt. Katt har et mye sterkere allergiutøsende (allergen) protein enn hund. Har det ikke blitt noen katte allergi sålangt, tyder dette på at gutten neppe er så veldig disponert for å utvikle allergier.

Mao. når han ikke har noen astma og heller ikke har noen dyreallergi, har jeg ingen særlige motforestillinger til at dere prøver dere med en liten schnauser.

Det han har hatt av utslett og løs mage har kommet av at maten har inneholdt laktose/melkeprotein. Dette er vi nå så drillet på at det kan vi styre.

På katte allergi slo han såpass ut at han ligger i grenseland for å få allergi/har en svak allergi. Hund slo han ikke ut på.

Vi har også en datter som ikke er allergisk for noen dyr og det er henne vi tenker på når vi snakker om hund, det er hun som elsker hunder.

Sønnen vår er sånn passe interressert, men vil selvsagt kose med den han også.

Det jeg er redd for er at han skal få astma av hund inne og selvsagt tenker jeg på hunden som eventuelt må omplasseres i så fall.

Annonse

Gjest Uten signatur

Jeg har aldri reagert på katt, men utviklet raskt allergi for hund da jeg ble eksponert for det. Selv om jeg ikke hadde vist tendenser til allergi før.

Siden gutten er adoptert, så tror jeg at jeg ville ha vært ekstra forsiktig med å anskaffe meg et dyr han kunne bli glad i og så risikerte å miste igjen pga egen allergi. Det er snakk om tilknytning og tap i forhold til kjæledyr også. Og adoptivbarn har mistet tidligere.

Jeg skjønner veldig godt hva du mener og har selvsagt tenkt på det. Vi har noen samtaler forann oss før vi eventuelt gjør dette. Men, for å si det sånn så måtte vi ta den ene katten for en tid tilbake og den har alltid hvert en del av hans liv, men to dager etterpå var hele katten glemt.

Han forsto hvorfor vi måtte ta den. Han er en trygg og god gutt, men som sagt forstår jeg hva du mener og har tenkt på den biten også. Det er mye som gjør oss i tvil, mange hensyn å ta.

Jeg skjønner veldig godt hva du mener og har selvsagt tenkt på det. Vi har noen samtaler forann oss før vi eventuelt gjør dette. Men, for å si det sånn så måtte vi ta den ene katten for en tid tilbake og den har alltid hvert en del av hans liv, men to dager etterpå var hele katten glemt.

Han forsto hvorfor vi måtte ta den. Han er en trygg og god gutt, men som sagt forstår jeg hva du mener og har tenkt på den biten også. Det er mye som gjør oss i tvil, mange hensyn å ta.

Da jeg var 5 år fikk vi en valp som vi måtte gi fra oss like etterpå pga min allergi. Det var ikke mye trivelig overfor søsknene mine å være årsaken til at den nydelige valpen som måtte forlate oss, og årsaken til at vi aldri kunne ha hund.

Tenk dere nå godt om. Det er ikke all verdens viktig å ha en hund.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...