Gå til innhold

Hengende øyelokk/bryn

Anbefalte innlegg

Gjest Slappsynt

Jeg er en mann på 40 år, og har nå i løpet av det siste året fått utrolig "hengende" øyelokk, samt at brynene er så nedsiget, at når jeg blir sliten så dekker dette en del av pupillene, som igjen medfører at jeg ikke har sidesyn.

Resultatet av dette er at jeg går å rynker pannen for å se, og når jeg sitter å leser, så sitter jeg gjerne med hodet støttet på ene håndflaten for å "løfte opp pannen".

Dette er utrolig slitsomt.

I tillegg har jeg fått store poser under øynene. Dette i seg selv er jo ikke plagsomt, med unntak av at det er stygt.

Er dette noe som jeg kan få gjort noe med, dekket av det offentlige? Jeg har ikke råd til noe operasjon for egen lommebok.

Hva gjør jeg, hvordan går jeg frem?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323562-hengende-%C3%B8yelokkbryn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Har tatt øvre selv

Så lenge dette henget "ødelegger" vanlige synsvinkler ol så får du dekket på statens regning en operasjon for dette.

Det er en liten egenandel, er et enkelt inngrep, blir som regel bra resultater.

Henger pannen mye så kan det være at du bør vurdere et panneløft i steden/også.

For øvre øyelokk så kontaker du fastlegen din, som vil henvise deg videre til en lege som utfører denne type operasjoner.

Det skal litt mer til å få dekket posene under øynene. Du kan prøve å fortelle samtidig at disse plager deg veldig også i forhold til vekt og utseende. Kanskje, om du er heldig, så kan disse bli tatt samtidig.

Hvis ikke disse blir dekket også så må du kontakte en plastisk kirurg og få en samtale der hvor det kan fortelles om inngrep ol. Dette koster noen kroner. Skriv inn "plastisk kirurgi" på google så kommer der opp mange linker du kan gå inn på. Der er også priser.

Gjest Slappsynt

Så lenge dette henget "ødelegger" vanlige synsvinkler ol så får du dekket på statens regning en operasjon for dette.

Det er en liten egenandel, er et enkelt inngrep, blir som regel bra resultater.

Henger pannen mye så kan det være at du bør vurdere et panneløft i steden/også.

For øvre øyelokk så kontaker du fastlegen din, som vil henvise deg videre til en lege som utfører denne type operasjoner.

Det skal litt mer til å få dekket posene under øynene. Du kan prøve å fortelle samtidig at disse plager deg veldig også i forhold til vekt og utseende. Kanskje, om du er heldig, så kan disse bli tatt samtidig.

Hvis ikke disse blir dekket også så må du kontakte en plastisk kirurg og få en samtale der hvor det kan fortelles om inngrep ol. Dette koster noen kroner. Skriv inn "plastisk kirurgi" på google så kommer der opp mange linker du kan gå inn på. Der er også priser.

Takk for melding.

Jeg skrev et litt lengre svar her, men det "forsvant" visst når jeg trykket på send innlegg.

Men:

Kort fortalt:

Mine øyenbryn STARTER ca 1cm NEDENFOR benet over øyehulen. Dette for å gi deg en indikasjon på hvordan dette problemet i seg selv er.

Har derfor lest om aånn"endoskopisk" panneløft, for det hjelper nok ikke bare å få operert selve øyelokkene.

Men..han man få "PANNELØFT" dekket av det offentlige, når problemet er så stort som hos meg? Hvem i såfall gjør dette? (Fordi jeg ser på listen over inngrep på "fritt sykehusvalg, og dette kan jeg ikke se at noen offentlige sykehus gjør i det heletatt)

Gjest Har tatt øvre selv

Takk for melding.

Jeg skrev et litt lengre svar her, men det "forsvant" visst når jeg trykket på send innlegg.

Men:

Kort fortalt:

Mine øyenbryn STARTER ca 1cm NEDENFOR benet over øyehulen. Dette for å gi deg en indikasjon på hvordan dette problemet i seg selv er.

Har derfor lest om aånn"endoskopisk" panneløft, for det hjelper nok ikke bare å få operert selve øyelokkene.

Men..han man få "PANNELØFT" dekket av det offentlige, når problemet er så stort som hos meg? Hvem i såfall gjør dette? (Fordi jeg ser på listen over inngrep på "fritt sykehusvalg, og dette kan jeg ikke se at noen offentlige sykehus gjør i det heletatt)

Jeg tror du så absorlutt kan få dette dekket, men jeg kan selvsakt ikke garantere dette. Det kommer ann på medgjørligheten og forståelsen hos fastlegen din først og fremst.

Men, du skal prøve. Ikke bekymre deg for hvem som i såflall gjør dette. Legen din har koll på hvem som utfører slikt, du blir sendt til en plastisk kirurg som kan vurdere tilfellet ditt.

Men første steg er altså fastlegen din. Og ikke spart på informasjonen, fortell godt hvordan dette plager deg, hvor dårlig syn du har, hvor sliten du føler deg etc. etc. Få snøballen til å rulle.

Hvis du alikavel ikke skulle få dette dekket så får du kontakte en plastisk kirurg selv. Søk "plastisk kirurgi" på google og sjekk de diverse som da kommer opp. Du kan også søke her inne på "panneløft" el. så kanskje det kommer opp noe interessant stoff om emnet her inne også.

• 2 uker senere...
Gjest Slappsynt

Jeg tror du så absorlutt kan få dette dekket, men jeg kan selvsakt ikke garantere dette. Det kommer ann på medgjørligheten og forståelsen hos fastlegen din først og fremst.

Men, du skal prøve. Ikke bekymre deg for hvem som i såflall gjør dette. Legen din har koll på hvem som utfører slikt, du blir sendt til en plastisk kirurg som kan vurdere tilfellet ditt.

Men første steg er altså fastlegen din. Og ikke spart på informasjonen, fortell godt hvordan dette plager deg, hvor dårlig syn du har, hvor sliten du føler deg etc. etc. Få snøballen til å rulle.

Hvis du alikavel ikke skulle få dette dekket så får du kontakte en plastisk kirurg selv. Søk "plastisk kirurgi" på google og sjekk de diverse som da kommer opp. Du kan også søke her inne på "panneløft" el. så kanskje det kommer opp noe interessant stoff om emnet her inne også.

Hmmm..

Ja, nå har jeg tatt opp dette med fastlegen, og jeg ba om en henvisning til øyelege.

Han giddet ikke å se på meg engang, sa bare at: du får finne deg en OPTIKER selv..Så var han ferdig med den saken.

Gjest Har tatt øvre selv

Hmmm..

Ja, nå har jeg tatt opp dette med fastlegen, og jeg ba om en henvisning til øyelege.

Han giddet ikke å se på meg engang, sa bare at: du får finne deg en OPTIKER selv..Så var han ferdig med den saken.

Nei, vet du hva, sånn går det ikke ann å bli behandlet av fastlegen sin.

Det er greit at de ikke alltid bør vurdere ting og tang som vi gjør det men en trygg og ordentlig oppførsel bør vi kunne forvente av fastlegen vår uansett.

Jeg har ingen stor tro på dette at en optiker kan sende deg avgårde til kirurgi, det tviler jeg som sakt veldig på. Men for å være helt sikker på det så ring en større og seriøs optiker og forhør deg om akkurat dette.

Det er tull at du skal ut og finne deg optiker for dette, for å få dekket slikt gjennom trygdesystemet så skal vi sendes til en kirurg med trygdeavtale via henvisning fra fastlegen vår. Om ikke annet så burde din lege skrevet henvisningen og latt kirurgen ta avgjørelsen om dette var nødvendig.

Du kan jo selvsakt ordne dette selv men da blir det jo svært mye dyrer enn egenandelen, og det er bare tull sånn i første omgang.

Du bør helt klart vurdere sterkt å bytte fastlege, du kan ikke finne deg i å bli behandlet slik som i dette tilfellet. Bytte fastlege kan du gjøre på nettet, det tar ikke lange stunden. Du har fått et kort med koder på slik at du kommer inn på "mine side" på NAV som nå jobber i lag med trygdedelen. Der inne bytter du fastlege.

Jeg vet at ikke alle ting er så lett, men gir vi opp så kommer vi i allefall ikke videre. Jeg har selv blitt nedstemt på noe som jeg sliter veldig med og etter å ha maset på to leger så har jeg bestemt meg for å ta partyet selv, så til førstkommende mandag så opereres jeg og det vil koste meg den nette sum av 7500.- kr. Jeg VIL ha rettet på mitt problem.

(la det være sakt at dette er et sånt problem som kan diskuteres i det vide og brede om er fornufting å rette på osv.)

Men ditt problem er et vanlig problem, mange personer får hvert år hjelp til dette. Så ikke gi deg!

Ring en optiker først og forhør deg! Hvis du får "nei" der så ring og snakk med jentene på legekontoret. Si til dem at du har fått beskjed om å ta kontakt med en optiker men at en optiker ikke kan hjelpe deg med ditt problem alikavel. Be de be legen om henvisning til en som går gjennom trygdesystemet og at du henter henvisningen dagen etter. At hvis dette ikke er greit så får legen ringe deg opp igjen. (fast, koselig men bestemt stemme)

Hvis legen ringer deg opp så si at du har sjekket ut dette og at det ikke stemmer at en vanlig optiker kan ordne slikt for deg, at du derfor trenger denne henvisningen.

Skulle det skjære seg helt så får du se å få byttet fastlege pronto, det burde du vel vurdere uansett men da, pronto.

Jeg er helt sikker på at du vil få til dette hvis du bare står på litt ekstra. Synd med så lite forståelsesfull lege men verden er jammen ikke enkelt alltid.

Stå på! Og hold oss gjerne oppdattert på hvordan det går :)

Vennligs hilsen

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...