Gjest Amumor Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Min datter på 18 fikk halsbetennelse med streptokokker, satt på 7 dagers kur med weifapenin , 650 mg 1+1+2 tabletter. På internett står det at behandlingen bør pågå i 10 dager ..? Et døgn etter avsluttet kur på 7 dager blusset det opp igjen med samme symtomer. En lege på legevakten satte henne da på 650 mg weifapenin, men kun tre tabletter i døgnet, i 10 nye dager. Symtomene gikk raskt tilbake etter bare 12 timer med tabletter, og hun følte seg bedre og crp var lav. Hun var denne dagen hos legen igjen for å få sykemelding. Men denne legen mente at hun skulle skiftet preparat da det ble recidiv, og ikke fortsatt med Weifapenin. Han skrev en resept på Dalancin. Jeg spurte han også om den første kuren hadde vært for kort med 7 dager. Dermed ble hans konklusjon forandret ; Det ble til at hun fikk med weifapenin (som den første kuren) for tre dager, sånn at det til sammen skulle bli 10 dager. Vi skulle prøve det først, og hvis symtomene kom tilbake skulle vi ta i bruk Dalancin. Jeg er veldig i tvil, i og med at symtomene blomstret så kraftig opp det døgnet hun var uten weifapenin, så burde man kanskje ta en full kur etter det, og ikke tre dager…? Er bekymret over at streptokokker kan ha følgesymtomer, som glomerulonefritt / rheumatisk feber-hjerteklaffproblemer. Er det større sjanse for at noe sånt kan inntreffe når man får oppblussing flere ganger på denne måten, og ikke får slått den ordentlig ned. Burde vi like godt startet på 10 dagers kuren med dalancin i stedet for den ekstra 3 dagers weifapenin som vi nå er i gang med? Håper på snarlig svar Vennlig hilsen bekymret mor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323567-streptokokker-hos-18-%C3%A5ring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Det var et langt innlegg, men jeg syns først du skrev at hun fikk en ny 10-dagerskur med Weifapenin? Og at den virket allerede etter ett døgn? Jeg ville i så fall fullført den fulle 10-dagerskuren med Weifapenin, og heller ventet med Dalancin-kuren til man ser om Weifapenin ikke gjorde jobben. ELler fikk hun bare tre dager med den nye Weifapenin-kuren? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323567-streptokokker-hos-18-%C3%A5ring/#findComment-2685643 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Hovedregel er at dersom to penicillinkurer ikke har virket, så skal man starte Dalacin ( en betydelig mer bredspektret antibiotika). Hovedregel er også 10-dagers kurer, med 4 tabl. per døgn a 660mg, sammenhengende. I deres tilfelle ville jeg heller valgt ny og full 10-dager kur med penicillin; det har tydelig hatt god effekt. Dalacin har kraftigere bivirkninger ( særlig på magen), og gir større fare for resistens-utvikling. KOmplikasjoner etter streptokokk-infeksjoner er svært sjeldne når man har kommet såpass raskt igang med antibiotika. Recidiv med høy feber vil nok øke risikoen litt, men total-risikoen er alikevel minimal. Vil anbefale at fastlegen sjekker en urinprøve ca 1 uke etter avsluttet kur. Kanskje bør legen også forsikre seg om at det ikke er en samtidig kyssesyke. Pass endelig på at dersom noen i omgangskretsen får vond hals, så bør dette sjekkes mtp streptokokker FØR din datter er ferdig med sin kur. Ellers kan hun få NY infeksjon, kommer ca 1-2 uker etterpå. Man blir ikke immun overfor streptokokker, og man kan i en omgangskrets lett få en "ping-pong-effekt". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323567-streptokokker-hos-18-%C3%A5ring/#findComment-2685785 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.