Gjest Dame med barneønske. Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Hei. Jeg er en dame på 39år, som går og lurer på en del ting i forbindelse med ivf og graviditet. Vi hadde vårt 1.ivf forsøk i 2006, hvor jeg ble gravid. Dessverre så viste det seg at jenta vi ventet hadde Downs syndrom. Vi valgte allikevel å beholde barnet, da jeg hadde kommet så langt i svangerskapet (20 uker.). Ved kontroll 2 uker etterpå, var det ikke liv. Jenta vår var død. Så da måtte jeg igjennom en dødfødsel. I Februar 2008, prøvde vi et fryseforsøk. Her ble jeg også gravid. Ved ultralyd i 7.uke, var det ikke noe liv. Sannsynligvis hadde det sluttet å vokse etter 5uker og 5 dager. Valgte å la naturen gå sin gang, hjulpet av noen medikamenter som skulle la det gå fortere. Høsten 2008 prøvde vi et nytt forsøk. Det ble satt inn 2 egg, men det ble negativt resultat. Ved det siste forsøket, fikk vi beskjed om at min manns sædceller ikke var så gode som ved det 1. forsøket. Derfor brukte de icsi metoden. Min mann hadde vært syk i August måned med feber, så jeg regner med at det var det som var grunnen til at sædcellene hans fungerte dårligere denne gang. Dette gav vi beskjed om før vi begynte forsøket, men fertilitetsavd. mente likevel at vi kunne starte med forsøk. Nå vil vi prøve på nytt. Minuset er at min mann ble syk med feber i romjulen, og det varte til ca. de 1. par ukene i Januar. Hvor lenge må man vente med forsøk når mannen har hatt feber?Kan vi f.eks. starte opp med spray og sprøyter i Mars, med uttak i April? Bør vi vente hvis vi prøver selv, og mannen har hatt feber? Vi skal på ferie i Juli måned, er det uheldig å reise bort hvis man skulle bli gravid nå på vårparten? Vedr. parabener og graviditet: Har lest at det skal være uheldig å bruke midler med parabener når du er gravid. Er det noe hold i dette? På hvilken måte er i så fall dette uheldig?Må en slutte med produkter med parabener i, lang tid før en blir gravid? Hilsen dame med barneønske. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323650-ivf-og-graviditet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 ''Bør vi vente hvis vi prøver selv, og mannen har hatt feber?'' Det er ingen fare ved "naturmetoden". Kvaliteten kan være litt nedsatt, men det betyr ingenting hvis dere skulle være så heldige å bli gravide. Sjansene kan være litt redusert, men ikke til null. ''Vi skal på ferie i Juli måned, er det uheldig å reise bort hvis man skulle bli gravid nå på vårparten?'' Vanligvis går det helt greit å dra på ferie med normalt aktivitetsnivå (selvsagt alkoholfritt hvis du er gravid). Med akkurat din forhistorie ville jeg kanskje tenkt litt over risikoen for bakterieinfeksjoner (i f.eks. badebasseng) og vært ekstra påpasselig med hva jeg spiste. Men i utgangspunktet synes jeg dere skal planlegge som dere ellers ville gjort, og ikke sette livet på vent. De andre spørsmålene kan jeg ikke svare på. Vedr. oppstarttidspunkt synes jeg sykehuset burde kunne veilede dere. Dere har virkelig fått erfare at livet ikke er for amatører. Jeg skal ikke påstå at jeg vet hvordan det er, men vi slet i sin tid i mange år med å få barn nr. to. Det er nå snart 10 år siden han ble født - jeg var på din alder da jeg ble gravid - og det var til slutt den gammeldagse gratismetoden som virket for oss. Lykke til!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323650-ivf-og-graviditet/#findComment-2687160 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 IVF-avdelingen har litt ulike rutiner mht feber hos mannen, de vurderer hvor høy den har vært, hvor lenge det varte og hvor lenge det er siden. Så hør med din IVF-avd, så får du deres klare regler. Med hensyn til selv å prøve, så er det ikke noe i veien for å forsøke, for det er befruktningsdyktigheten det går ut over, ikke abort-risikoen, hvis sædkvaliteten er redusert. Du har dessverre opplevd det som er situasjonen for kvinner nær de 40 år, at det er vanskeligere å bli gravid, større risiko for abort og utviklingsavvik, men fortsatt er det like stor sjanse for at det kan gå fint, det tar bare lengre tid. Hvis du blir gravid ville jeg fraråde å sette ut på reise da abortrisikoen er ca 50%, og det er ikke hyggelig å skulle på sykehus i utlandet. Folkehelseinstituttet har kommet med uttalelse om at parabener ikke er farlige for gravide og barn. Lykke til med prosjektet, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323650-ivf-og-graviditet/#findComment-2688254 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.