Gå til innhold

Gastroskpoi

Anbefalte innlegg

Har fått beskjed om at jeg innen tre mnd skal inn til gastroskopi pga et mulig spiserørsbrokk. Men jeg gruer meg skikkelig. Er det noen som har vært igjennom det som vil dele sine erfaringer? Vet jo fakta, slange ned i magesekken via halsen, men det jeg lurer på er om det er veldig vondt/ubehagelig. Eller finnes det noen gode triks som kan gjøre det mindre ubehagelig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323729-gastroskpoi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest på den andre siden

Jeg tok gastroskopi når jeg var 23 tror jeg.

Skal være ærlig og innrømme at det ikke var noe særlig behagelig...

Først får du sprøytet litt bedøvende middel i halsen, dette skal visstnok hjelpe litt på brekningrefleksen. Etter at detter har virket noen sekunder får du en sånn rund plastdings som du skal bite på, denne er hul i midten og gjennom denne fører de slangen ned i halsen og magen på deg.

Du ligger på siden mens de gjør dette. Jeg husker at jeg brakk meg selv om jeg hadde fått sånn bedøvelse og tårene rant av den grunn.

Det viktigste er at du klarer å slappe godt av og ikke bli stresset av at det er noe som sklir ned i halsen. Du merker ikke så mye bortsett fra brekningsrefleksen da.

Heldigvis tar det ikke så veldig lang tid. Så bare tenk på å slappe godt av, puste rolig og at det snart er over.

Lykke til da.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323729-gastroskpoi/#findComment-2688648
Del på andre sider

Jeg tok gastroskopi når jeg var 23 tror jeg.

Skal være ærlig og innrømme at det ikke var noe særlig behagelig...

Først får du sprøytet litt bedøvende middel i halsen, dette skal visstnok hjelpe litt på brekningrefleksen. Etter at detter har virket noen sekunder får du en sånn rund plastdings som du skal bite på, denne er hul i midten og gjennom denne fører de slangen ned i halsen og magen på deg.

Du ligger på siden mens de gjør dette. Jeg husker at jeg brakk meg selv om jeg hadde fått sånn bedøvelse og tårene rant av den grunn.

Det viktigste er at du klarer å slappe godt av og ikke bli stresset av at det er noe som sklir ned i halsen. Du merker ikke så mye bortsett fra brekningsrefleksen da.

Heldigvis tar det ikke så veldig lang tid. Så bare tenk på å slappe godt av, puste rolig og at det snart er over.

Lykke til da.

Hallo

jeg har og tatt den et par ganger.

er veldig ubehagelig.

Men klarer du å slappe av så går det greit.

Du kan og spørre om å få noe beroligende

Det har jeg fått.da gikk det mye bedre.

lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323729-gastroskpoi/#findComment-2689031
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...