Gå til innhold

Røyker,snuser,drikker,trener ikke,spiser usunt

Anbefalte innlegg

Gjest bluecornea

Ja...Dette er altså situasjonen til min samboer.

Jeg har forklart ham på en ordentlig måte at jeg vil han skal slutte å røyke og snuse, og han vet det så godt selv at det er det mest fornuftige å gjøre. Han har røykt ca halvparten av sitt liv. Han sier han skal slutte, men det har han sagt i flere år nå. Jeg har informert han om kreftfare og kjøpt Nicorette. Men det har ikke fungert. Jeg prøver å ikke mase for mye. Han er nok klar over farene. Men ikke bare røyker han, han snuser også.

Han drikker mye. Han er ikke alkoholiker, men det blir flere øl i uka. Hverdager også. For å illustrere - jeg skjemmes litt av å pante flasker..

Han har en stillesittende jobb, trener ikke i det hele tatt, tilbringer fritiden sin i sofaen. Prøver å få han med på å gå turer eller sykle, men han orker ikke.

Han spiser usunt. Det går mye i ferdigpizza, pølser og snacks. Ost og vin. Nachos. Cola til frokost og på jobb. Cola når han våkner om natta og er tørst.

Alt dette gjør meg sint og litt redd. Jeg er redd for helsa hans, det er tross alt jeg som skal leve med han, forhåpentligvis resten av livet. Tenk om han får kreft, eller livsstilssykdommer på grunn av livet han lever. Jeg ville blitt utrolig trist og sint.

Hva kan jeg gjøre for å få han til leve et bedre liv?

Fortsetter under...

Gjest enda jeg ikke er kjernesunn selv

At dette går utover samlivet vårt. Jeg mister lysta på han, og blir irritert når han ikke en gang prøver å gjøre noe....

Og hva skal du egentlig med en slik fyr ? En voksen mann forandrer seg ikke, og du må da avgjøre hvorvidt du vil ha det sånn resten av livet.

Har dere barn? Planlegger han å overføre denne livsstilen til dem?

En sånn type hadde jeg latt seile sin egen sjø.

Gjest bluecornea

Og hva skal du egentlig med en slik fyr ? En voksen mann forandrer seg ikke, og du må da avgjøre hvorvidt du vil ha det sånn resten av livet.

Har dere barn? Planlegger han å overføre denne livsstilen til dem?

En sånn type hadde jeg latt seile sin egen sjø.

Har ingen barn.

Han har selvfølgelig andre gode kvaliteter som jeg setter stor pris på.

Men disse nevnte er ikke en av de!

Snacky1365380698

Beklager å måtte si det, men lite kommer til å skje med mindre han vil det selv. Og akkurat nå er du den masete, irriterende (unnskyld uttrykket) kjerringa som bare går og kverner og gjør at han om ikke annet, hvertfall trenger en røyk for å roe nervene. Ikke misforstå - ikke meningen å fremstille deg som en dårlig person, for det er du helt sikker ikke, men kjenner meg veldig igjen i det du skriver.

Jeg røykte, spiste mye usunt osv før og min kjære maste og mase (som den helsefreaken han var). Og ja, jeg hadde tenkt tanken for å forandre livsstil, men med den masinga (!?!) ikke f***. "Trengte" minst 3 røyk daglig bare for å takle all det maset.

Jeg sier ikke at han ikke kommer til å forandre seg, men at det er han selv som må finne ut at det er en god ide, at han kommer til å få mye igjen for det. Vær støttende, oppmuntrende - men ikke fortell han hva han skal gjøre. En ting er at jeg som dame ikke taklet at min kjære gjorde det, men er vel en kjent sak at menn ikke akkurat hopper når dama sier han skal nettopp det...

Gjest Elextra

Dette omhandler bare en bitteliten del av det du skriver, men vedr.:

''Han drikker mye. Han er ikke alkoholiker, men det blir flere øl i uka. Hverdager også. For å illustrere - jeg skjemmes litt av å pante flasker..''

Godt du ikke er sammen med min kjære eller meg. Vi koser oss med et glass øl eller vin (eller to) et par ganger i uken, uten at det utarter på noen måte, og det er faktisk fullt mulig! Tror faktisk vi lever sunnere enn snittet.

Men en sier jo at lastenes sum er konstant, og jeg skjønner at du kan irritere deg om det tipper helt over.

Annonse

Noe burde han kunne gjøre. Greit nok at det ikke er så lett å slutte med nikotin. det kan du nesten ikke forlange.

Men kostholdet og litt trim må vel gå an å gjøre noe med. Hva om dere gjør litt mere kos ut av måltidene? Handle inn matvarer sammen til en sunn, men god middag og lage maten sammen osv? Isteden for å kjøpe ferdig pizza. Jeg synes bare det å lage ordentlige middager sammen med kjæresten er veldig koselig. Legg en gåtur inn før dere går på kafe osv. så blir det kanskje lettere for han i begynnelsen?

Noe burde han kunne gjøre. Greit nok at det ikke er så lett å slutte med nikotin. det kan du nesten ikke forlange.

Men kostholdet og litt trim må vel gå an å gjøre noe med. Hva om dere gjør litt mere kos ut av måltidene? Handle inn matvarer sammen til en sunn, men god middag og lage maten sammen osv? Isteden for å kjøpe ferdig pizza. Jeg synes bare det å lage ordentlige middager sammen med kjæresten er veldig koselig. Legg en gåtur inn før dere går på kafe osv. så blir det kanskje lettere for han i begynnelsen?

''Jeg synes bare det å lage ordentlige middager sammen med kjæresten er veldig koselig.''

Enig! Eller at jeg sitter på kjøkkenbenken og dingler med beina og skravler høl i huet på han mens han lager mat til oss. :o)))

''Jeg synes bare det å lage ordentlige middager sammen med kjæresten er veldig koselig.''

Enig! Eller at jeg sitter på kjøkkenbenken og dingler med beina og skravler høl i huet på han mens han lager mat til oss. :o)))

Ja ikke sant :)

Jeg vil anbefale dere(spesielt han) å se programmet "gjør meg yngre" som går på NRK3 på torsdager.

Veldig bra program synes jeg. Her får du se hva som skjer med kroppen når man velger en usunn livsstil. Man kan virkelig få en aha-opplevelse av å se det programmet. Kanskje det kan få han til å tenke seg om.

Lykke til videre!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...