Gjest Anonym bruker Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Hei Jeg er en frisk og normalvektig 30 år gammel kvinne. I 2001 foretok jeg en komplikasjonsfri kirurgisk abort. Jeg begynte rett etter på P-sprøyten Depo Provera som jeg tok 3 ganger. Hadde et opphold på denne og tok den igjen 1 gang i 2005. Har etter dette vært plaget av uregelmessige menstruasjonssykluser og det har tatt tid for kroppen å finne til seg selv igjen. Har nå vært til gynekologisk undersøkelse med ultralyd og hormonprøver på Volvat sykehus. Hun beroliget meg med at alt så veldig normalt ut på ultralyd. Mine hormonprøver etter dag 2 var også bra med gode hormonverdier. Alt lå tilrette for å bli gravid og fikk beskjed om at siden jeg har vært gravid tidligere, så vet jeg at jeg kan bli. Fikk en Pergotime kur som skulle hjelpe kroppen til å rette på menstruasjonssyklusen min. Tok kun i 1 syklus siden menstruasjonen er nå rett og valgte å ikke ta de to siste kurene pga faren for cyster og at jeg helst vil ha mine egne hormoner. Mitt spørsmål er: Kan kombinsjonen av abort og p sprøyten ha ødelagt noe for meg? Hva kan være galt? Kan det være at jeg bekymrer meg for mye? Har gynekologen rett i at siden jeg har vært gravid tidligere, så vet jeg at jeg kan bli igjen? (vet at min mann er produktiv siden han har barn fra før) Takker for svar Mvh bekymret 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323742-alt-ok-men-ikke-gravid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 En ukomplisert abort og bruk av p-sprøyte kan ikke påvirke senere fruktbarhet. Hvis du har hatt uregelmessige menstruasjoner i en periode, har du sikkert hatt uregelmessig eggløsning, vet ingen, og da blir man ikke gravid. Du forteller ikke hvor lenge du har hatt regelmessige menstruasjoner, men først etter et års forsøk er det grunn til utredning. Bekymringer spiller nok ikke så stor en rolle, så lenge du har normal syklus og samleie på de rette tidspunkter (fruktbare dager er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er 14 dager før neste menstruasjon). Det at du har vært gravid er et godt utgangspunkt, men da det er 8 år siden, er det mindre sikkert. Lykke til med prosjektet, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323742-alt-ok-men-ikke-gravid/#findComment-2688269 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.