Gjest drømmejenta Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Hei!Har vært uten prevensjon i 2 år, prøver å bli gravid men blir det ikke. Hver mnd får jeg rosa utflod som utvikler seg til småblødninger, og dette varer helt frem til mensen kommer. Har tatt progesteronblodprøver flere mnd og jeg har alltid eggløsning. Har en syklus som varierer litt fra 28-31 dager, men alltid 14 dager fra eggløsning til mensen. Har nå blitt utreda for barnløshet, og hormonprøvene var fine, stoffskifteprøvene var fine og innvendig ul var bra. Sa slimhinnen var fin og jevn. Sæden til sambo var lett nedsatt, 15mill.Men denne ble tatt på tidlig på en mandag, og vi hadde sex på fredagskvelden, har dette noe å si? Nå har han henvist oss videre til haugesund for ivf, men jeg føler at gyn har tenkt mer på at vi ikke blir gravide enn denne spottingen. Det er spottingen som plager meg, føler meg skitten når det konstant er noe i 2 uker. Jeg lurer på hva du tenker når du leser dette, og jeg lurer på om det er mulig at det er ektopi eller polypper i livmoren, eller hadde gyn sett dette? Nå sist på innvendig ul, så han et egg på 18 mm, og eggløsningen var dagen etter. Men er det normalt at det kun er en folikkel? Har ikke fått prøvd pergo eller progesteron og har heller ikke hatt lap eller noen andre undersøkelser/inngrep. Er det normalt å ikke prøve noe før vi blir henvis videre? Er 23år og han 24, og ingen av oss har barn fra før. Har vært plaget med dette i 1.5 år iallefall, og jeg tester for eggløsning, så vet når den er. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323875-alltid-bl%C3%B8dning-den-4-dagen-etter-eggl%C3%B8sning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Den vanligste årsaken til blødninger som du beskriver, er som du anfører ’ektopi’, at det er rikelig slimhinne med mange blodkar på mormunnen. Legen ser det vanligvis, men noen ganger må man pirke litt for å få frem blødning. En ektopi kan behandles med laser. Det er utelukket klamydiainfeksjon? Man har diskutert om for lav produksjon av progesteron kan forklare slike blødninger, men det ser ut til at verdiene er normale. Polypper i livmoren vil man se ved ultralyd, livmorslimhinnen vil da være tykkere enn normalt. Jeg tror ikke spottingen har betydning for om du kan bli gravid. Det vil være naturlig å ta en ny sædprøve, men i og med at du skal ha IVF spiller det kanskje ikke så stor rolle? Man kan uansett ikke gjøre noe for å bedre sædkvaliteten. Det er normalt at bare en follikkel modnes, ellers ville det kunne bli flerlinger. Da du tydeligvis har eggløsning, har det nok liten hensikt å prøve pergotime, men noen ville ta et par kurer i ventetiden. Behandling med progesteron skjer i forb. med IVF, ellers ikke. Med hensyn til laparoskopi så er det heller ikke så viktig, da behandling for det man kan påvise av infertilitetsfaktorer (tette eggledere eller endometriose) er prøverørsbehandling. Jeg håper du blir spontant gravid i ventetiden! Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323875-alltid-bl%C3%B8dning-den-4-dagen-etter-eggl%C3%B8sning/#findComment-2691306 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.