Gjest Axis 54 Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Hei, jeg skriver dette på vegne av min bror. Han ble skadet i nakken, anno mars 2008, og ble lam eller for å si det mer korrekt, pr. i dag kan han knapt bevege høyre hånden. Han kan løfte høyre hånden opp til haken. men ikke mer. Han lå først på St.Olavs.hosp i 5 måneder. Der fikk han både trening og oppfølging, men etter at kom til hjemkommunen ble det mindre av det. Nå har ikke hjemkommunen noe godt tilbud for slike skadde. Nå har han selv bedt meg å ta kontakt med leger over internett i håp at de kanskje kan anbefale sykehus i utlandet, som f.eks i USA, Tyskland, England o.s.v. Jeg så i et TV program på Reality Zone fra USA at de hadde mange teknikker som ble brukt på slike skadde. Jeg kan ikke gjengi navnlig hva alt dette ble kalt. Jeg forsto det slik at noe som ble kalt for nanoteknologi var under utvikling eller at det etterhvert skulle tas i bruk innenfor medisin. Nå er jeg ikke så god i engelsk at jeg fikk med alt. I hvertfall, hvis jeg har forstått rett, er dette en teknikk som de kan utføre miskroskopiske inngrep med, men var ennu ikke tatt i bruk. Spørsmålet blir da. Vet du/dere om sykehus i utlandet, f.eks. i USA eller Europa som dere kan anbefale, og som man kan ta kontakt med. Vi håper at det finnes sykehus som har tatt i bruk teknikker utover det vi i Norge har i dag, og som det kan være hjelp i. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323906-nakkeskade/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Beklager å måtte si det, men det finnes foreløpig ingen brukbar behandling noen steder i verden som vil hjelpe. Ta kontakt med NHF, LARS evt www.lars.no og les mere der 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323906-nakkeskade/#findComment-2690753 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Satish Arora, allmennlege Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Det er riktig at det har skjedd en god del forskning innenfor dette feltet med særlig fokus på nanoteknologi. Problemet er at det er ikke helt etablert ennå og selv om man vil finne flere sykehus i utlandet som "lover" gode resultater er det viktig å være noe kritisk til slike påstander. Det er heller ikke tvil om at det er fremragende sykehus i utlandet som har meget høy kompetanse innenfor nakke/ryggmargskade som bruker andre teknikker bla robotkirurgi osv. Mitt råd vil derfor være å oppsøke sykehus i utlandet kun i samråd med en spesialist som kjenner til din bror sin skade. Dette vil gi dere tilgang til viktig medisinsk informasjon bla (MR bilder, journal) som vil være nyttig for sykehuset i utlandet. Noen veldig kjente sykehus i utlandet er bla Mayo Clinic samt Johns Hopkins Hospital i USA - men jeg vil understreke at det er viktig at du først diskuterer dette nærmere med enten din bror sin spesialist eller fastlege som kan bidra med å formidle/oversette viktig medisinsk informasjon. Det er også svært viktig at dere setter dere godt inn i kostnaden ved eventuelt vurdering/behandling i utlandet da dette kan være ekstremt dyrt og vil nok ikke støttes av den norske staten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/323906-nakkeskade/#findComment-2691461 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.