Gå til innhold

Å ikke tilby HLR...når?

Anbefalte innlegg

Gjest Shadow650

Kasus:

Pasienten har en uhelbredelig sykdom. Respirator. Ligger som en "grønnsak". Klarer nesten ikke bevege en finger. Mangler taleevnen.

Det er snakk om minutter, timer eller dager til vedkommende dør. I løpet av de de siste 2 ukene har ambulanse- /sykeshuspersonale utført HR. Hvorfor?

Hvilke regler gleder det i Norge? Hva skal til for at helsepersonellet lar pasienten dø? Eller er det i så fall aktiv dødshjelp em de lar være, eller øker morfin-dosen?

Håper det er noen fagfolk som kan svare på dette spørsmålet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/323923-%C3%A5-ikke-tilby-hlrn%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hoggormen

Man kan en inflytelse på hva som blir gjort selv. Jeg vet at man kan få stemplet r- i journalen sin (det betyr -gjennoppliving. Imidlertid er nok dette noe man må ordne selv mens man er i stand til det. Slik som det er i dag er det jo ofte pårørende som bestemmer. Jeg tror nok de som jobber på sykehus bruker skjønn, men dessverre ikke alltdi. Pårørende har dessverre stor innflytelse, og mange har nok en fornektelse i seg - problemer med å la sine nermeste få vandre. Jeg mener selv at hlr ikke er noe å styre med for en dødsdømt pasient. Man vet ikke hva en som ligger i respirator kan føle og kanskje også oppfatte. Hørselen er den siste sansen som går tapt hos oss mennesker. Jeg tror ikke det er umulig at et ønske om å få slippe kan ligge der. Mer mellom himmel og jord enn man tror.

Man kan tegne noe som heter "livstestamente." Det er dokument som sier at det ikke skal gjenomføres enorme prosedyrer for livsopprettholdelse hvsi man ikke har utsikt til noen bevisst livsopplevelse, eller liv vil være forenelig men ekstreme fysiske/psykiske smerter. Det står at man aksepterer store doser morfin/smertestillende selv om det vil forkorte et livsløp osv.

Dette skal man undertegne selv, og man må ha to vitneunderskrifter. Jeg synes det er en lur ting å gjøre, informere pårørende, fastlege, andre aktører. De punktene som står nevnt at man ikke ønsker gjennomført gjelder utelukkende der oddsene er helt i mot en. Har selv tegnet et slikt selv om jeg er ung, for man kan ikke vite når man kan komme i en slik situasjon. En ting er sykdom, en annen er ulykker. Man kan få det igjennom foreningen retten til en verdig død. Etter et år får man sammen med livstestamentet et kredittstr.kort til å ha i lommeboka med informasjon om livstestamente. Husker ikke om man må ha medlemsskap eller ei.

Når man først ligger der og ikke har snakket med pårørende "i tide", så har man jo rett og slett et problem. Hadde det vært meg, så ville jeg nok bett om r- hvis jeg bare lå der i respirator i stedet for å bli tvangsholdt i en tilstand som grønnsak.

Jeg har også opplyst mine pårørende om hvilke ønsker jeg har om f.eks. en ulykke eller sykdom skulle ende som i det kasuset du beskriver.

Jeg har det, men det er kanskje ikke alt det denne foreningen står for alle vil støtte....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...