Gjest Anonym bruker Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Jeg er en kvinne i midte av 40 åra og har to barn, vært sammen med den samme mann siden 1994. Jeg jobber i helsevesnet. Jeg har vært alene i ca 2 år og har for nylig (for 2 uker siden) hatt et "one night stand. Etter 9 - 10 dager fikk jeg symptomer på UVI, og tok en urinstix. Den ga utslag på protein, var ellers negativ. Jeg vet man ikke kan stole 100% på slike tester, men jeg er mes bekymret for symptomene, lett svien ved vannlatning og har også de siste par dager hatt smerter i underlivet - symptomer på UVI, men jeg har ikke hatt dette siden jeg var gravid for 10 år siden. Håper ikke jeg har fått en skummel infeksjon men det er jo ikke lett å vite uten test. Jeg har bestilt en klamydia og en overgangsalder selvtest på nettet - kommer neppe til å gå til fastlegen min heller, hvis jeg skulle ha noe smitte. Hvor pålitelig er slike selvtester? Og, skulle det vise seg testen er positiv på klamydia, vil jeg naturligvis gå til lege (sannsynligvis Olafiaklinikken), men hvordan er det med lovverket? Jeg håper det er den lege/sykepleier som kjenner til den eventuelle diagnosen, melder ifra til rette vedkommende? Jeg vet at alt skal dokumenteres i journalen, men selv om jeg selv er helsepersonell, og dermed har plikt til å melde ifra, er jeg samtidig pasient og ville gjerne slippe! Og skal huske å bruke kondom neste gang - burde jo vite bedre! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324000-one-night-stand/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Det er ikke lett å stille "fjerndiagnose" basert på en meget kortfattet beskrivelse av symptomene. Med dette forbehold kan jeg si at symptomene peker i retning av en nedre urinveisinfeksjon. Det kan skyldes noe du har plukket opp i forbindelse med din "one night stand". Mest sansynlig er det klamydia. Men det kan også være vanlige bakterier, som E. coli, eller andre enterobakterier. Klamydia (og andre selvtester som finnes på markedet er swtort sett ganske gode, men ikke 100% og klart av mindre pålitelighetsgrad enn testene som utføres i spesiallaboratoriene. Jeg skjønner at du har motforestilling mot å gå til din fastlege med dette, selv om han/hun har selvffølgelig taushetsplikt omalle opplysninger/funn om deg. Jeg er enig med tanke på Olafiaklinikken. De har selvfølgelig også taushetsplikt. Det er ingen nominell meldeplikt når det gjelder klamydia, så opplysninger som kan knytte en slik diagnose til deg behøver ikke å komme videre. Jeg synes egentlig at selv om selvtesten er negativ, men du fortsetter å ha symptomer bør du oppsøke lege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324000-one-night-stand/#findComment-2691542 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.