Gå til innhold

Spontan Pneumothorax og reise i høyden

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg er en mann, født i 1979. For 12 år siden fikk jeg spontan pneumothorax på den ene lungen, ble innlagt og behandlet med dren og utskrevet fra sykehus etter ca 6 dgr. Etter ca 1/2 år fikk jeg samme symptom på den andre lungen og jeg ble da operert. Er litt usikker på hva denne operasjonen heter på fagspråket, men slik jeg ble forklart så skrapet man "sår" på lungen og gjorde det slik at den er grodd fast i brystveggen. Etter enda 1/2 år ble jeg innkalt (uten symptomer) for å operere den første lungen, jeg fikk beskjed om at dette var vanlig praksis siden lungen var "utsatt". I etterkant har alt fungert fint, men selv om jeg trente opp kondisjonen merker jeg nok at jeg siden den gang har vært mer kortpustet enn tidligere når jeg trener, men overhodet ikke noe problem. Nå har jeg planer om å ta tog fra Shanghai til Tibet som tar ca 49 timer. De siste 24 timene av turen vil jeg befinne meg på alt fra 3000 til 5072 meter over havet. Endestasjonen Lhasa i Tibet ligger på 3650 meter, og det er på denne høyden jeg kommer til å bo og overnatte i 7 døgn. Toget er spesialbygget for høyden, og det er oksygenmasker til alle passasjerer. Jeg har lest tidligere at pneumothorax-pasienter bør holde seg unna reiser i høyden, vil dette også gjelde meg selv om jeg er operert? Etter operasjonene sa legene at jeg burde holde meg unna dykking, strikkhopping og andre aktiviteter som kan foråraske belastning / trykk på lungene. Ville du frarådet meg å gjennomføre denne reisen eller oppholdet i Lhasa og vil eventuelt tilførsel av oksygen være en fornuftig forebygging for min del? Fare for høydesyke har jeg lest om, og jeg forstår det slik at jeg kan være mer utsatt for dette enn andre siden jeg har hatt lunge-operasjoner... På forhånd takk for svaret!

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Aller helst vil jeg at du skal spørre lungelegen som kjenner deg best !

Men litt generelle tanker rundt dette. Operasjonen for 12 år siden må klart ha vært vellykket. Du har tålt trening og blitt rimelig sprek. Når det har blitt slik, har jeg egentlig ingen motforestillinger til at en slik tur vil gå bra. Men for all del, ligg evt. unna fysisk aktivitet ,for særlig høydetilpasset blir du ikke på så kort tid. Oxygen kan være greit å ta hvis du føler behov for det, men rent forebyggende tror jeg neppe det har noen effekt.

Men kanskje det er en god ide å prøve seg med en rolig tur i norsk høyfjell før du drar. Da vil få en liten indikasjon på hvordan du vil tilpasse deg. Jostedalsbreen eller Galdhøpiggen er flotte ettervinter- og vår-turer!!

Men uansett, lykke til. Gi lyd fra deg om hvordan dette gikk !!??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...