Gjest nervøs tannlegepasient Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid. Var hos tannlegen før jeg ble klar over dette, fordi jeg hadde mistet en bit av tannen som lå rund en fylling (plast). Det ble først tatt et fargebilde som ble vist på en skjerm. Jeg regner med at dette var et digitalt bilde som ikke utgjør noen strålingsfare for fosteret?? Videre ble det borret litt for å få feste, og så satt inn en komposittfylling. Har lest at gravide frarådes komposittfyllinger - kan dette ha skadet fosteret? Hva er det som er skadelig i en komposittfylling? Herdelampen som blir benyttet - er denne skadelig for fosteret. Håper du kan svare meg om dette tannlegebesøket kan ha ført til fosterskader. På forhånd takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324103-tannlegebes%C3%B8k-graviditet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillian P. Hajdu, tannlege Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Hei! Du må ta det helt med ro, den behandlingen du har fått har helt sikkert ikke skadet fosteret! Digitale bilder har ingen stråling , er et foto, og er ikke farlig! Du visste ikke du var gravid og gjennomførte tannlegebehandling. Det har flere av mine pasienter gjort,både med bedøvelser,røntgen og fyllinger. de har fått normale sunne barn! Fra man vet om graviditeten(ca 4 uker på vei) og til utgangen av 4 måned vil vi dog unngå tannbehandling som ikke er nødvendig.Det betyr ikke at den er veldig skadelig! Må man så må man . Det er jo ille hvis mor har smerter eller betennelser. Det kan nesten være verre for fosteret ! Digitalt røntgen krever lavere stråledose enn "gammeldags" røntgenfilm krevde! Det er nærmest "ikkenoe "på 2 vanlige tannrøntgenbilder og kan ikke skade fosteret. Men retningslinjene tilsier altså at vi skal unngå bedøvelser eller røntgen på gravide særlig de tre første måneder av svangerskapet. Det blir jo gjort,for i enkelte tilfeller MÅ man,men da har man spesielle bedøvelser, samt bruker store blyforklær rundt maven. Kompositt er jo et kjemisk stoff som er veldig forsket på og testet gjennom flere forsøk.Dog har det ikke eksistert så lenge og vi vet jo ikke hva det kan forårsake av bivirkninger. Jeg har til nå dog ikke hørt at gravide har født syke barn som følge av komposittbehandling hos tannlegen de første 2-3 uker i svangerskapet, så ikke tenk på det. Men kompositter er veldig allergifremkallende hos enkelte. Herdelampen er solariumlys og ikke farlig! Utallige kvinner har både vært beruset av alkohol ,og hatt større behandlinger av tennene disse første ukene av svangerskapet og barna er friske! Men når en vet om at en er gravid,kan man jo forebygge uten å være hysterisk,ikkesant? Kroppen din "siler jo også ut " (via morkaken)noen farlige stoffer av segselv,og vi har forskjellige mekanismer for å beskytte fosteret,kvalmen f.eks... Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324103-tannlegebes%C3%B8k-graviditet/#findComment-2693124 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.