Gå til innhold

Tung pust

Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg er en mann på 72 år. For ca. to år siden fikk jeg plutselige smerter ved venstre skulderledd. Etter div. undersøkelser ble jeg innlagt og det ble utført PCI med to stenoser i LAD 10/5 med godt resultat. Diagnose:uspesifisert angina. Siden den gangen har de samme smertene dukket opp med ujevne mellomrom og helt uavhengig om jeg er i ro eller i bevegelse. De kjennes som verk eller klem i venstre skulder,over venstre brystvorte (noen ganger høyre),sting i armhulene og vondt på venstre side av halsen. I tiden etter at stentene ble satt inn har jeg vært til undersøkelser på sykehuset flere ganger. Der har konklusjonen vært at man ikke finner holdepunkter for at smertene kan relateres til ustabil angina. I juni 2008 ble det gjort en myocardperfusjon som stadfestet dette. Etter anbefaling derfra har jeg gått hos manuell terapeut 14 ganger. Smertene var der,men sjeldnere og svakere. De to siste ukene har jeg blitt voldsomt tungpustet. Jeg gjesper i ett sett og får sjelden trukket pusten helt inn. Hjertet hopper oftere,og i tillegg kjenner jeg nye ting i hjerteregionen og lenger opp i halsen. Det kan sammenlignes med "ormebol" som plutselig og uten foranledning rører på seg noen sekunder,gjerne flere ganger om dagen. Veldig ubehagelig og litt skremmende. I tillegg er de gamle smertene på plass igjen og særlig på venstre side av halsen. Når dette inntreffer,blir jeg ofte veldig varm. Ellers plages jeg med kalde hender og føtter,sting og små muskelskjelv her og der. Jeg har gjort spirometri og EKG hos fastlegen,og begge var normale. Ellers mente han å se det an en tid. Som du sikkert forstår er jeg opptatt av hva grunnen til tungpustetheten kan være. Og imin uvitenhet dukker det opp forskjellige teorier: 1. Jeg bruker disse medisinene: Albyl-E 75 mg,Simvastatin 20 mg og Cozaar 50 mg. Kan det være bivirkninger fra disse som fortsatt kommer til uttrykk? 2. Er det en mulighet for at stentene ikke fungerer optimalt lenger,eller at kroppen prøver å avstøte dem? 3. Kan det være en ny utvikling av anginaen et annet sted? Jeg vet jo ikke hva du tenker når du leser dette. Men jegvil gjerne få del i disse tankene,slik at uklarheten kanskje blir mindre ved at man evt. kan eliminere noe. Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/324211-tung-pust/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Satish Arora, allmennlege

Jeg tror det er lite sannsynlig at dine symptomer har direkte tilknytning til de medisiner du nevner. Stenter kan gå tett og dette vil da vanligvis forårsake angina symptomer som inkluderer tungpustenhet eller smerte. Du forteller at du har vært til scintografi juni 2008 og dette ville vanligvis avsløre om stentene var en del av problemet. Du forteller at du har vært inne til undersøkelse flere ganger - har du vært til ultralyd av hjertet for å bedømme pumpefunksjonen til hjertet ? Jeg vil anbefale at du diskuterer dette nærmere med din fastlege og dersom han er enig kan man vurdere å henvise deg til en oppdatert arbeids EKG og ekko av hjertet for å kunne si med sikkerhet om disse symptomer eventuelt har sammenheng med din anginasykdom.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/324211-tung-pust/#findComment-2699978
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...