ArabianStar Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Jeg er ca 6 mnd på vei nå.. Pga uregelmessig(eller dvs, omtrent ingen i det hele tatt) mens hele livet, var det omtrent umulig å kunne gå etter dette ved beregning av termin.. Det eneste jeg klarte å få til var å lese meg fram på nette og fant ut at jeg var omtrent 4 uker på vei da jeg oppdaga det. Sambo mente han visste eksakt hvilken dag babyen var blitt unfanget, pga min adferd til vanlig og i senga(litt flaut dette da).. Og også at da vi tok testen og oppdaga det, så ville det i tilfelle vært litt over 3 uker på vei da. Så fult mulig VAR det jo faktisk.. Nå skal det sies at han er veldig var på sånne ting, og sånt sett veldig klok. Jeg begynte jo å spy temmelig brått.. Og spydde i eninga helt til jeg bikka 3 mnd(iallfall utfra det jeg tror er tre mnd), etter det var jeg bare kvalm og spydde av og til, samt brekte meg en del. Jeg syns svangerskapet mitt har gått veldig "etter boka" hele veien.. Dermed ble jeg sendt på ultralyd, siden dette var så utrolig på måfå og fordi legen min er av det temmelig nøye slaget. Der ble det konstatert at fosteret var mellom 7 og 9 cm langt, og jeg var omtrent 4 uker på vei. Ble også sykemeldt pga mine tidligere vansker med å bli gravid, og på grunn av ganske tungt og risikabelt yrke. Terminen ble fastsatt til 11.mai.. Så gikk tinga sin gang, jeg var hos jordmor som vanlig og til ultralyd i 15 uke(mener jeg å huske det var). Der fikk jeg plutselig ny termin, og den ble forskjøvet til 27.april. Jeg nevnte dette for min søster i forbifarta, og hun ble litt paff da terminen var forskjøvet så langt fram...(!) Men er 2 uker så mye i svangerskapssammenheng? Min samboer mener framdeles at babyen vil komme 11.mai, og det er nesten så han fnyser litt av legene. Magefølelsen min sier også at det er 11.mai som er datoen, men det er mest etter tegnene jeg leser om på nettet fra uker til uke.. Hvor mye er det omtrent vanlig at et foster vokser i uka? Tenker bare siden min søster ble så overraska fordi terminen ble så forskjellig fra de to ultralydene..? På andre ultralyd ble det sagt at fosteret kanskje var en tanke lite i forhold til omkretsen på hodet.. Men han regnet likevel terminen etter hodestr... Egentlig skulle vi til ultralyd igjen nå i januar, men har hittil ikke hørt noen ting om det. Jeg er bare litt nysgjerrig.. For hvis første termin stemmer, så har babyen blitt unnfanga mens vi var på ferie.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324316-beregne-termin/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Mitt første barn kom 9 dager på overtid, mitt andre kom 42 dager før termin og det tredje kom også litt før termin. Med det tredje barnet er ikke slike detaljer så viktig lenger. Poenget er at barnet kommer når det vil uansett hva din eller mannens magefølelse måtte være. De burde jo sett forskjell på et 4 uker gammelt forster og et 6 uker gammelt foster på den første ultralyden? Var den første ultralyden hos fastlegen, så ville jeg ikke stolt mye på dette. Fastlegen min har ultralyd, men er ikke flinkere med den enn at han kan se at det er et barn der. Han hadde sikkert oppdaget det om det er flere barn også, men å måle lengder og slikt gjør han bare for moros skyld. Dette er vanskelig å få nøyaktig om man ikke jobber mye med det. (Dette sa legen min selv). Det er den siste ultralyden som blir stående som din termin, og det er denne du blir vurdert etter når fødselen starter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324316-beregne-termin/#findComment-2694915 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ArabianStar Skrevet 16. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2009 Mitt første barn kom 9 dager på overtid, mitt andre kom 42 dager før termin og det tredje kom også litt før termin. Med det tredje barnet er ikke slike detaljer så viktig lenger. Poenget er at barnet kommer når det vil uansett hva din eller mannens magefølelse måtte være. De burde jo sett forskjell på et 4 uker gammelt forster og et 6 uker gammelt foster på den første ultralyden? Var den første ultralyden hos fastlegen, så ville jeg ikke stolt mye på dette. Fastlegen min har ultralyd, men er ikke flinkere med den enn at han kan se at det er et barn der. Han hadde sikkert oppdaget det om det er flere barn også, men å måle lengder og slikt gjør han bare for moros skyld. Dette er vanskelig å få nøyaktig om man ikke jobber mye med det. (Dette sa legen min selv). Det er den siste ultralyden som blir stående som din termin, og det er denne du blir vurdert etter når fødselen starter. Jaja jeg forstår jo såklart også at barnet kommer uavhengig av hva både jeg og kjæresten tror... Han som tok ultralyd på meg første gangen(altså ved ca fire uker) er en sånn som jobber med dette(hva kalles de for noe?), han kommer fra sykehus en gang i mnd for å ta ultralyd av gravide her.. Tror faktisk ikke fastlegene våre gjør det.. Og det var denne ultralydundersøkelsen som ga 11.mai som termin.. Den andre var ved vanlig rutine-ultralyd, og jeg mener det var rundt 15.uke.. Der omkring iallfall. Og da ble terminen skjøvet frem to uker, altså til 27.april.. Dette var også med samme karen som kom fra sykehuset.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324316-beregne-termin/#findComment-2695097 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flowy Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Det er ikke mulig at et foster er mellom 7 og 9 cm langt ved fire uker. Er det millimeter du mener? Når du er fire uker gravid er det omtrent samtidig som den dagen du venter mensen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324316-beregne-termin/#findComment-2695127 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ArabianStar Skrevet 16. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2009 Det er ikke mulig at et foster er mellom 7 og 9 cm langt ved fire uker. Er det millimeter du mener? Når du er fire uker gravid er det omtrent samtidig som den dagen du venter mensen. Oi, jeg mente millimeter ja.. Er så fæl til å rote med dette.. Beklager.. Ja men mensen min eksisterer jo omtrent ikke, så jeg ikke gå etter det.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324316-beregne-termin/#findComment-2695303 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.