Gå til innhold

Progesteron og spontanabort

Anbefalte innlegg

Gjest Cecilie

Jeg har det siste halve året vært gravid to ganger. Begge har endt i missed abortion, foster dødt etter ca. 8 uker begge gangene. Jeg fikk etter den andre aborten tatt en del blodprøver hos min gynekolog for å sjekke en del ting. Jeg skal også teste progesteronnivået mitt ved å ta blodprøver på bestemte dager i syklusen. Jeg har nå hatt to menstruasjoner etter aborten, og har ikke fått tatt disse prøvene på grunn av ferie. Jeg har (tror jeg) eggløsning til helgen, og brenner etter å prøve igjen. Prøvene skal tas utover i neste uke. Det jeg lurer på er: Hvis jeg skulle bli gravid nå, vil testresultatene da bli ubrukelige? Og er det noen mulighet for å teste hormonnivået mitt etter befruktning? Har så veldig liten lyst til å vente enda en måned.

Jeg benytter også anledningen til å spørre hva du tror om mine aborter. Fosteret begge ganger har utviklet seg normalt til uke 8-9, for deretter å dø, uten at det utstøtes. Er det grunn til å spekulere i en årsak, annet enn uflaks?

Jeg er 30 år og har ingen barn fra før.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32435-progesteron-og-spontanabort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

For det første er det ikke vanlig å starte utredning etter 'bare' to aborter, det er så vanlig at man ikke regner med å kunne finne noe ved tester. Vi venter derfor til etter 3 aborter, da er det mindre sjanse for at det er tilfeldig.

Ved graviditet stiger progesteronnivået til et høyere nivå, men det gir jo ingen særlig nyttig opplysning. Et det høyt (vi har ikke noe skikkelig 'normalområde' å forholde oss til graviditet, variasjonen er for stor) er det bra, er det lavt kan det være fordi en abort allerede er på gang, så da vet vi ikke hva som var årsak til aborten (om progesteron-mangel førte til abort eller om det var aborten som ga lavt progesteron).

Inntil videre tror jeg du har uflaks og ønsker lykke til med neste graviditet. Be om ultralyd når du er ca 7 uker. Da kan man se om fosteret er levende.

Se vedlegg.

Utredning ved gjentatte aborter (habituelle aborter)

Har en kvinne hatt tre mislykte svangerskap på rekke uten fødsel i mellom, er det rimelig å starte utredning. (Det har liten hensikt å starte utredning allerede etter to aborter, for da er sjansen for å finne noe unormalt meget liten.)

Ved undersøkelse av kvinnen undersøker man for infeksjon, hormon- eller stoffskifteforstyrrelser, evt endring i blodets koagulasjon (levering) og for feil ved livmor.

Hos mannen undersøker man sæden, og fra begge analyseres kromosomene (arveanlegget) ved en blodprøve.

I noen tilfeller (under 50%) kan man finne forhold som forklarer abortene. I langt mindre grad finner man noe som man kan behandle før eller under et nytt svangerskap.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...