Gå til innhold

Hva vasker man en skinnsofa med?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har hørt at en kan bruke vann med litt edikk i. Har ikke prøvd det selv enda. Til min skinnsofa kjøpte jeg et slikt spesialprodukt for skinnmøbler. Ble slett ikke fornøyd, synes nesten sofa mi ble litt skjoldete etter det. Så derfor fikk jeg anbefalt edikkvann.

Gjest JUSTaMinute

Har ei venninne som sverger til lunkent vann med sånn gammeldags Lux-såpe. Såpestykke altså. Skinnet ble visst supermykt. Hun påsto hun hadde fått det anbefalt av folk som hadde greie på skinn. Men jeg har ikke prøvd det. Selv så har jeg noe skinnrensgreier jeg har kjøpt på møbelbutikken. Dyrt og tungvint, men det blir renere om ikke annet.

Annonse

Bruk hellere grønnsåpe, det tørker ikke ut skinnet.

Grønnsåpe legger seg som en hinne over flatene den brukes på, og så tørker den inn og smuldrer bort etter hvert. Ikke noe bra til skinn. Skinnrens er bra. Og for all del ikke Zalo heller.

Gjest godt kjerringråd

Ikke kjøp sånne spesialprodukter, tørk av sofaen med en klut, kun lunka vann.

Når du skal tilføre sofaen fett, kjøper du rett og slett Spenol, smør sofaen godt godt inn på kvelden før du legger deg, neste ettermiddag tar du en tørr klut og tørker av evt. det oversytendes av kremen, og så er den til å brukes igjen.

Sofaen her i huset er en sort skinnsofa fra 1991 (!!!) blir ikke lei den jeg, har hjørnesofa, kjøpte i tillegg to armlener som vi skrur på innimellom, slik at det blir en 2+3 sofa når vi vil ha endring.

Tørket av den med grønnsåpevann tidligere, men nå er det kun vann, og selvfølgelig Spenol når den skal behandles.

Ikke kjøp sånne spesialprodukter, tørk av sofaen med en klut, kun lunka vann.

Når du skal tilføre sofaen fett, kjøper du rett og slett Spenol, smør sofaen godt godt inn på kvelden før du legger deg, neste ettermiddag tar du en tørr klut og tørker av evt. det oversytendes av kremen, og så er den til å brukes igjen.

Sofaen her i huset er en sort skinnsofa fra 1991 (!!!) blir ikke lei den jeg, har hjørnesofa, kjøpte i tillegg to armlener som vi skrur på innimellom, slik at det blir en 2+3 sofa når vi vil ha endring.

Tørket av den med grønnsåpevann tidligere, men nå er det kun vann, og selvfølgelig Spenol når den skal behandles.

Vår sofa er også rimelig gammel, skal vel snart byttes ut, for med tre barn i huset blir den litt slitt. Jeg smører den inn med lær-fett, sånt man har på sko. Det blir så blankt og fint :-) Har ikke gjort det ofte må jeg innrømmr, men en gang i året kanskje. Har prøvd disse man kjøper spesielt til sofa, men syntes det var klissete og tungvint. Det endte med at jeg vasket med lunkent vann med ørlite grann ullvask (fordi jeg brukte det på den andre salongen vår, som er i stoff), gikk helt fint det, hehe :-)

Gjest høstløv

Grønnsåpe legger seg som en hinne over flatene den brukes på, og så tørker den inn og smuldrer bort etter hvert. Ikke noe bra til skinn. Skinnrens er bra. Og for all del ikke Zalo heller.

Min skinnsofa er 30 år gammel, og har ikke tørket ut.

Annonse

Nei, jeg har bruke ørlite grønnsåpe i vannet, når jeg tørker støv av den.

Det var zalo jeg mente tørket ut skinnet. Grønnsåpa bare tørker inn og lager masse ørsmå partikler,men er nok mer skadelig for allergikere enn for sofaen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...