Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg og min mann prøver å bli gravide, og jeg lurer på om hans alkoholforbruk kan påvirke sædkvaliteten. Vi har nå prøvd 5 sykluser uten å lykkes. (Jeg ble sist gang gravid på første forsøk, jeg har regelmessig mens og utslag på eggløsningstest hver måned, 14 dager før mens.) Jeg er veldig opptatt av at vi skal gjøre alt riktig for å ha et best mulig grunnlag for å bli gravid; spise sunt, trene etc. Hvor stort alkoholforbruk kan mannen ha før det går utover sædkvaliteten? Mannen min drikker ca 3-4 glass vin i helgene, 3-4 glass flere dager etter hverandre i ferier, julen etc, og kanskje 6-7 glass på en kveld når vi er på fest. (Noe vi er maks en gang pr. måned.) Kan alkoholbruken hans ødelegge sædkvaliteten hans og gjøre det vanskeligere for oss å bli gravide? Hvor mye alkohol kan han drikke uten at det går utover sædkvaliteten? Siden jeg ble gravid så fort sist gang går jeg utifra at sædkvaliteten hans i utgangspunktet er bra. Han er frisk, slank, røyker ikke, spiser sunt og har en jobb som innebærer mye fysisk aktivitet. Takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/324395-alkohol-og-s%C3%A6dkvalitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan ikke si hvor mye alkohol det skal til for å ødelegge sæden, men ditt manns forbruk er innen for det aksepterte som for menn er opp til to glass vin om dagen, at det enkelte ganger blir noe mer, spiller heller ikke noen rolle. Det virker jo som han har en sund livsstil. Du bør avstå fra alkohol og spise folat. Du sier ikke noe om din alder og hvor lang tid det er gått fra forrige svangerskap, men med årene tar det lengre tid å oppnå graviditet. Husk at de fruktbare dager re seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen. Samleie 2-3 ganger i denne periode er optimalt. Litt mer tålmodighet må til, og ikke mas på din manns alkoholforbruk som ikke er bekymringsfullt.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...