Gå til innhold

Svangerskapskløe

Anbefalte innlegg

Gjest Engestelig og treningsfrik

Jeg er gravid i uke 33 og har intens svangerskapskløe. Klør under føttene, i hendene, på magen, og får også utslett på magen som kommer og går. Skal på kontroll om en drøy uke. Er det tidsnok å få sjekket det da, eller bør jeg sørge for å få kontroll hos en annen lege i mellomtiden? Hadde forhøyede leververdier i forrige svangerskap, og vet at det kan utgjøre en fare for babyen. Det var forresten meg som skrev inn om keisersnitt og fødselsangst. Jeg føler jeg ikke vet nok "for" og "mot" i reelle tall, så hadde egentlig ønsket du sa litt om det i det forrige svaret ditt. Vet at det er 25 ganger større dødsrisiko for mor og dobbelt så stor dødsrisiko for barnet, men hva risikoen da er statistisk sett - om den likevel er neglisjerbar og nærmest irrelevant - er svært avgjørende for meg egentlig. Vil ikke sette mitt eget og babyen liv i fare, spesielt ikke babyens. Jeg vil jo være et godt menneske og sette dens behov over min frykt, selv om jeg er drit redd. Men er det så liten fare at det i praksis ikke skjer i Norge, så stiller jo saken seg i et annet lys.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/324412-svangerskapskl%C3%B8e/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville bare dele litt av min erfaring med deg selv om jeg ikke er noen ekspert og kan gi deg rene tall og statistikker.

Jeg syns du henger deg litt mye opp i akkurat dette med tall, statistikker og risikoer for og imot v fødsel og KS.

Tenk på hvor mange KS det blir gjennomført i Norge , det skjer garantert daglig. Og de aller aller fleste av disse går veldig bra.

Det er en risiko å føde vaginalt også.

Jeg selv måtte ta keisersnitt dagen etter jeg fikk vite det pga en tilstand som utgjorde fare for meg å føde vanlig.

Dette kom som kastet på, men samtidig er det utrolig hvor fort man omstiller seg når man må.

Om jeg kunne velge så hadde jeg valgt vanlig fødsel, men nå har ikke jeg vært igjennom det så jeg vet ikke hva jeg ville ha valgt om jeg hadde opplevd begge deler.

Grunnen er bare den at man kommer seg fortere, og slipper operasjonssår osv.

Barnet mitt slet med astma i noen år, men jeg trekker overhodet ikke noen sammenheng med det og keisersnittet. Det spiller ingen rolle, astma kan dem få allikevel.

Vil råde deg til å tenke igjennom at du skal ha en god opplevelse av dette også, om du har så sterk angst under fødsel at det påvirker den så er jo ikke det heldig heller.

Ønsker deg lykke til uansett hva du velger. :)

Ville bare dele litt av min erfaring med deg selv om jeg ikke er noen ekspert og kan gi deg rene tall og statistikker.

Jeg syns du henger deg litt mye opp i akkurat dette med tall, statistikker og risikoer for og imot v fødsel og KS.

Tenk på hvor mange KS det blir gjennomført i Norge , det skjer garantert daglig. Og de aller aller fleste av disse går veldig bra.

Det er en risiko å føde vaginalt også.

Jeg selv måtte ta keisersnitt dagen etter jeg fikk vite det pga en tilstand som utgjorde fare for meg å føde vanlig.

Dette kom som kastet på, men samtidig er det utrolig hvor fort man omstiller seg når man må.

Om jeg kunne velge så hadde jeg valgt vanlig fødsel, men nå har ikke jeg vært igjennom det så jeg vet ikke hva jeg ville ha valgt om jeg hadde opplevd begge deler.

Grunnen er bare den at man kommer seg fortere, og slipper operasjonssår osv.

Barnet mitt slet med astma i noen år, men jeg trekker overhodet ikke noen sammenheng med det og keisersnittet. Det spiller ingen rolle, astma kan dem få allikevel.

Vil råde deg til å tenke igjennom at du skal ha en god opplevelse av dette også, om du har så sterk angst under fødsel at det påvirker den så er jo ikke det heldig heller.

Ønsker deg lykke til uansett hva du velger. :)

Tusen millioner takk for at du svarte på innlegget mitt, Rith! Det satt jeg veldig stor pris på!!! Jeg snakket lenge med ei venninne i dag, og hun sa også at jeg hang meg for mye opp i tall. Sjansen det er fra 1 til 2 promille sjanse for dødelighet er uansett en utrolig liten sjanse å ta - særlig mtp hvor utrolig redd jeg er og at jeg sliter med å spise og sove pga det, og ubevisst bygger opp negative følelser overfor babyen. Takk for omtenksomt svar!!

Tusen millioner takk for at du svarte på innlegget mitt, Rith! Det satt jeg veldig stor pris på!!! Jeg snakket lenge med ei venninne i dag, og hun sa også at jeg hang meg for mye opp i tall. Sjansen det er fra 1 til 2 promille sjanse for dødelighet er uansett en utrolig liten sjanse å ta - særlig mtp hvor utrolig redd jeg er og at jeg sliter med å spise og sove pga det, og ubevisst bygger opp negative følelser overfor babyen. Takk for omtenksomt svar!!

Dine tanker om å velge keisersnitt, ville det gjort deg roligere slik at du klarte å slappe av, sove og spise ordentlig tror du?

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du ikke har gulsot, kan du vente til du har time hos lege eller jordmor om kort tid. Bruk hvitvask og se om det hjelper.

Med hensyn til risiko for å dø ved fødsel for mor og barn, så synes jeg det hadde liten hensikt å gi deg tall som ikke er relevant for deg. Men hvis du insisterer, kan jeg referere en norsk studie som nylig er publisert. Ved keisersnitt var risiko for mødre 2,7 dødsfall per 10.000 ved keisersnitt og 1 per 100.000 ved vaginal fødsel. Man kan imidlertid ikke sammenligne de to grupper fordi man utfører keisersnitt i situasjoner hvor det er krise for mor, for eksempel ved svangerskapsforgiftning eller fostervannsblodpropp. De fleste dødsfall ved keisersnitt oppsto ved akutte operasjoner og altså ikke ved planlagte. At risikoen for at barnet dør er større etter et keisersnitt skyldes igjen at man utfører operasjonen hvor det er krise for fosteret som gjør at man forløser på denne måten.

Nevnte artikkel baserte seg på data fra 1976 til 1995, og i denne periode –og også etterpå- har det skjedd store endringer med at man bruker ryggbedøvelse i stedet for full bedøvelse, bruker blodfortynningsmedisin og raskere mobiliserer kvinnen etter operasjon.

Med hensyn til astma så er det langt fra avklart. En stor norske undersøkelse har vist ca 50% øket risiko ved keisersnitt, med litt større ved akutte keisersnitt enn ved planlagte. Men her kan det være andre forhold som er viktigere enn forløsningsmetoden, for eksempel om barnet var for tidlig født, om det ble gitt antibiotikum, om det ble ammet, om mor var røyker.

Så jeg fastholder min uttalelse om at et planlagt keisersnitt ikke medfører vesentlig risikoøkning for mor eller barn.

Blir det lettere for deg å ta en beslutning etter denne tilleggsinformasjon?

Vennlig hilsen Mette H Moen

Annonse

Hvis du ikke har gulsot, kan du vente til du har time hos lege eller jordmor om kort tid. Bruk hvitvask og se om det hjelper.

Med hensyn til risiko for å dø ved fødsel for mor og barn, så synes jeg det hadde liten hensikt å gi deg tall som ikke er relevant for deg. Men hvis du insisterer, kan jeg referere en norsk studie som nylig er publisert. Ved keisersnitt var risiko for mødre 2,7 dødsfall per 10.000 ved keisersnitt og 1 per 100.000 ved vaginal fødsel. Man kan imidlertid ikke sammenligne de to grupper fordi man utfører keisersnitt i situasjoner hvor det er krise for mor, for eksempel ved svangerskapsforgiftning eller fostervannsblodpropp. De fleste dødsfall ved keisersnitt oppsto ved akutte operasjoner og altså ikke ved planlagte. At risikoen for at barnet dør er større etter et keisersnitt skyldes igjen at man utfører operasjonen hvor det er krise for fosteret som gjør at man forløser på denne måten.

Nevnte artikkel baserte seg på data fra 1976 til 1995, og i denne periode –og også etterpå- har det skjedd store endringer med at man bruker ryggbedøvelse i stedet for full bedøvelse, bruker blodfortynningsmedisin og raskere mobiliserer kvinnen etter operasjon.

Med hensyn til astma så er det langt fra avklart. En stor norske undersøkelse har vist ca 50% øket risiko ved keisersnitt, med litt større ved akutte keisersnitt enn ved planlagte. Men her kan det være andre forhold som er viktigere enn forløsningsmetoden, for eksempel om barnet var for tidlig født, om det ble gitt antibiotikum, om det ble ammet, om mor var røyker.

Så jeg fastholder min uttalelse om at et planlagt keisersnitt ikke medfører vesentlig risikoøkning for mor eller barn.

Blir det lettere for deg å ta en beslutning etter denne tilleggsinformasjon?

Vennlig hilsen Mette H Moen

Ja, tusen hjertelig takk for grundig og langt svar. Jeg har søkt og søkt etter tall om dette på Internett, men jeg har ikke nok bakgrunnskunnskap til å klare å sette sammen det jeg leser til et helhetlig bilde. Det klarer kun en lege! Tusen hjertelig takk for svaret, og for tallene. Jeg er utrolig redd og engstelig. Men jeg aksepterer at jeg må gjøre det som er det beste for babyen uansett hvor redd og engstelig jeg er, for det er kjærlighet. Men hvis det ikke er noen hensikt å gå gjennom ild og vann og endeløse netter med redsel, må det jo være bedre for babyen om jeg får krefter nok til den kommer. Men hva vet jeg. Kanskje jeg bare rasjonaliserer bort mitt valg for å velge den veien jeg selv helst ønsker.....

Takk for fyldig svar :-) !

Dine tanker om å velge keisersnitt, ville det gjort deg roligere slik at du klarte å slappe av, sove og spise ordentlig tror du?

Ja, det ville det :-) Men jeg klarer ikke å ta en beslutning, for jeg vet jeg må gjøre det som er det beste for babyen min og sette meg selv til side, og den beslutningen harmonerer ikke med det jeg egentlig vil - nemlig ta keisersnitt....

Ja, det ville det :-) Men jeg klarer ikke å ta en beslutning, for jeg vet jeg må gjøre det som er det beste for babyen min og sette meg selv til side, og den beslutningen harmonerer ikke med det jeg egentlig vil - nemlig ta keisersnitt....

Syns du skal ta med de siste ukene av svangerskapet i den vurderingen også jeg.

Du har vært gjennom vanlig fødsel to ganger, og skulle sånn sett vite godt hva det er.

Du skal også ha det bra, da har barnet det også bra. :)

Syns du skal ta med de siste ukene av svangerskapet i den vurderingen også jeg.

Du har vært gjennom vanlig fødsel to ganger, og skulle sånn sett vite godt hva det er.

Du skal også ha det bra, da har barnet det også bra. :)

Takk skal du ha for støttende ord!!!! Det trengte jeg :-) Er som balsam :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...