Gå til innhold

Utbrent eller bare sliten?

Anbefalte innlegg

Gjest Helena 24

Jeg er en jente på 24 år som de siste månedene har følt meg utrolig sliten. Jeg går på et krevende kreativt studie, og jobber deltid ved siden av. Jeg har alltid vært veldig pliktoppfyllende, og setter svært høye krav til meg selv. Jeg stresser mye for å gjøre det så godt som mulig på skole og jobb, og det går hardt inn på meg om jeg føler jeg mislykkes. Nettopp dette har jeg følt mye i det siste. I tillegg til dette har jeg en søster som lenge har vært alvorlig syk, min tante og onkel er i en situasjon som gir grunn til å frykte for deres liv, jeg har svært høye månedlige utgifter i forhold til inntekter og sliter med å få det til å gå rundt. Jeg føler altså at jeg stadig går rundt og bekymrer meg. Jeg har ofte vondt i magen, sliter med å sove om kveldene, våkner opp til flere ganger hver natt av pustestopp, er stiv i nakke og skuldre, og har til tider hodepine. Jeg har også opplevd et par tilfeller hvor jeg i veldig stressende situasjoner har fått pusteproblemer, og det føles som det tetter seg i halsen. Det skal veldig lite til før jeg gråter, noen ganger vet jeg ikke en gang hvorfor. Jeg klarer vanligvis å holde maska når jeg er ute blant folk, men så snart jeg er alene kommer tankene og gråten. Jeg klarer rett og slett ikke å slappe av, og tenker stadig på ting jeg burde gjort. Jeg forsøker å trene et par dager i uken, men føler ofte jeg ikke har tid eller overskudd nok. Alt dette har pågått i relativt lang tid, men særlig de siste månedene har jeg følt at jeg ikke lengre har kontroll over det, og ting har bare blitt verre. Jeg føler rett og slett at jeg trenger en pause fra alt. Jeg gruer meg litt på å gå til fastlegen med dette. Jeg har tidligere vært hos henne pga pustestoppene, og fikk da bare beskjed om å kontrollere stresset mitt. Er jeg i ferd med å bli utbrent, eller er jeg bare sliten? Hva kan jeg gjøre for å få kontroll på dette? Jeg vet at hvis det går for langt kan det ta veldig lang tid å komme seg igjen, og jeg ønsker virkelig å unngå det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/324488-utbrent-eller-bare-sliten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Aimabel

Jeg ville gått til en annen lege. Alle symptomene du nevner kan være tegn på angst. Det høres ut som at det plager deg, og hindrer deg i å komme deg gjennom hverdagen. Virker som fastlegen din tok for lett på det. Det er ikke lettvint å ta opp et sånt tema så man bør bli tatt på alvor.

Det at det knyter seg i deg og du får problemer med å puste (om jeg forsto deg rett), sier meg at det har gått for langt, og at du bør finne deg en annen lege. Jeg har vært der, pushet meg selv videre, og gikk så til de grader på veggen at jeg ikke har komet til meg selv igjen ennå - over et år senere. Du er bare 24 år, du skal ikke stresse deg syk på denne måten.

Satish Arora, allmennlege

Det høres absolutt ikke ut som du har det noe bra for tiden. Du viser god selvinnsikt og har analysert dine symptomer og problemer på en fornuftig måte. Jeg tror neste skritt er å oppsøke din lege for å diskutere løsninger - det kan hende at en kort sykemelding vil gi deg litt pusterom for å ta deg inn igjen. Det er også greit å ta en kort fysisk sjekk for å utelukke andre grunner til at du kan være sliten. Jeg synes overhodet ikke at du skal kvie deg å gå til fastlegen - tvert imot synes jeg at dette er egentlig ganske viktig i dette tilfellet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...