Gå til innhold

Ennå flere spørsmål...

Gjest Engstelig og treningsfrik (igjen :D )

Anbefalte innlegg

Gjest Engstelig og treningsfrik (igjen :D )

Hei Mette Moen. Nå spør jeg og spør jeg. Tusen millioner takk for det fyldige svaret ditt om keisersnitt og risikoer! Betyr det at alle mine tanker om at jeg må sette meg selv til side fordi jeg ønsker å gjøre babyens beste egentlig er bortkastede? Jeg tenker at jeg skal klare å true meg gjennom en vanlig fødsel fordi jeg ønsker å gjøre det absolutt beste for babyen, men er dette da egentlig bortkastet slit og tvangstanker? Slik at jeg sliter meg gjennom endeløse netter med redsel for ingentings skyld - at babyen vil få det like bra uansett? Eller tenker jeg riktig - at jeg ved å føde vaginalt gjør det riktige for babyen min og at jeg derfor må gjøre alt for å etterstrebe dette og sette min voldsomme frykt til side? Jeg vet jo at ekte kjærlighet er å sette seg selv til side, og jeg ønsker jo å gjøre det beste for babyen min!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/324496-enn%C3%A5-flere-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

mil1365380270

Beklager at jeg blander meg inn her...

Om du har "voldsom frykt" for å føde vaginalt, som gjør at du ikke sover om nettene, syns jeg du skal gå for å få keisersnitt. Er ikke lege, men tenker at du trenger kreftene til etter babyen er født. Og det er ikke bra for deg om du har det vondt helt frem til fødselen. Om du ombestemmer deg når det nærmer seg, er det jo ikke for sent å snu. Du gjør ikke det beste for babyen din om du lider deg frem til og gjennom en fødsel, bare fordi du har et desperat ønske om å være en perfekt mor.

Må legge til at jeg vet man kan ha stor angst for å føde, og at den kan gi seg rett før fødsel. Leger ser sikkert dette ofte, nok derfor de ikke vil fyre oppunder fødselsangst.

Beklager at jeg blander meg inn her...

Om du har "voldsom frykt" for å føde vaginalt, som gjør at du ikke sover om nettene, syns jeg du skal gå for å få keisersnitt. Er ikke lege, men tenker at du trenger kreftene til etter babyen er født. Og det er ikke bra for deg om du har det vondt helt frem til fødselen. Om du ombestemmer deg når det nærmer seg, er det jo ikke for sent å snu. Du gjør ikke det beste for babyen din om du lider deg frem til og gjennom en fødsel, bare fordi du har et desperat ønske om å være en perfekt mor.

Må legge til at jeg vet man kan ha stor angst for å føde, og at den kan gi seg rett før fødsel. Leger ser sikkert dette ofte, nok derfor de ikke vil fyre oppunder fødselsangst.

Tusen takk for oppmuntrende ord! Det er veldig godt å få litt hjelp og støtte :-)

Mette Moen, Gynekolog

Ennå flere spørsmål...

Hei Mette Moen. Nå spør jeg og spør jeg. Tusen millioner takk for det fyldige svaret ditt om keisersnitt og risikoer! Betyr det at alle mine tanker om at jeg må sette meg selv til side fordi jeg ønsker å gjøre babyens beste egentlig er bortkastede? Jeg tenker at jeg skal klare å true meg gjennom en vanlig fødsel fordi jeg ønsker å gjøre det absolutt beste for babyen, men er dette da egentlig bortkastet slit og tvangstanker? Slik at jeg sliter meg gjennom endeløse netter med redsel for ingentings skyld - at babyen vil få det like bra uansett? Eller tenker jeg riktig - at jeg ved å føde vaginalt gjør det riktige for babyen min og at jeg derfor må gjøre alt for å etterstrebe dette og sette min voldsomme frykt til side? Jeg vet jo at ekte kjærlighet er å sette seg selv til side, og jeg ønsker jo å gjøre det beste for babyen min! – Engstelig og treningsfrik (igjen :D )

Skrevet 2009.02.19 21:15 av Engstelig og treningsfrik (igjen :D )

Gjest Engstelig og treningsfrik

Ennå flere spørsmål...

Hei Mette Moen. Nå spør jeg og spør jeg. Tusen millioner takk for det fyldige svaret ditt om keisersnitt og risikoer! Betyr det at alle mine tanker om at jeg må sette meg selv til side fordi jeg ønsker å gjøre babyens beste egentlig er bortkastede? Jeg tenker at jeg skal klare å true meg gjennom en vanlig fødsel fordi jeg ønsker å gjøre det absolutt beste for babyen, men er dette da egentlig bortkastet slit og tvangstanker? Slik at jeg sliter meg gjennom endeløse netter med redsel for ingentings skyld - at babyen vil få det like bra uansett? Eller tenker jeg riktig - at jeg ved å føde vaginalt gjør det riktige for babyen min og at jeg derfor må gjøre alt for å etterstrebe dette og sette min voldsomme frykt til side? Jeg vet jo at ekte kjærlighet er å sette seg selv til side, og jeg ønsker jo å gjøre det beste for babyen min! – Engstelig og treningsfrik (igjen :D )

Hei. Her har det sikkert skjedd noe feil, for svaret er bare en gjentakelse av spørsmålet mitt :)

Annonse

Gjest Redaktør Doktor Online

Hei. Her har det sikkert skjedd noe feil, for svaret er bare en gjentakelse av spørsmålet mitt :)

Hei,

Ja, her har det beklageligvis skjedd en feil. Jeg har gitt beskjed til Mette Moen, og forhåpentlig vil det snart bli rettet.

Mette Moen, Gynekolog

Ennå flere spørsmål...

Beklager at jeg ’limet’ feil.

Nå har jeg gitt deg de tall du ønsket for at du kan vurdere din situasjon, men valget må du selv ta. Når det dreier seg om bearbeidning av tvangstanker er Doktoronline ikke det rette stedet. Da må du søke hjelp hos jordmor eller lege. Her kan du også komme frem med hva det er som du engster deg for ved fødselen, og hvordan du har opplevd de to tidligere fødsler. Hva er det som har skremt deg? Er det noe som kan forebygges ved en ny fødsel? Jeg gjentar at i dag fødes årlig ca 10.000 barn ved keisersnitt i Norge, og at et planlagt keisersnitt ikke har vesentlig større komplikasjoner en enn vaginal fødsel. Lykke til med fødselen, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...