Gjest Skorpionkvinnen Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Hei, Jeg er en kvinne på snart 37 år som blir litt forvirra med tanke på hva som er min første menstruasjonsdag da jeg opplever å få ulike svar, spesielt på ulike kvinne - og legesider på nettet. Jeg har aldri vært gravid. Jeg brukte p- piller av og på noen år, men sluttet helt for snart tre år siden pga. uheldige bivirkninger. Jeg har sluttet midt i et brett flere ganger pga. dette da jeg har prøvd forskjellige typer. Så til mitt spørsmål: 1) Kan denne av og på bruken av p-piller ha gjort noe skade? 2) Hva er første menstruasjondag? Den dagen jeg får noe brunt i trusa som varer i fire dager, eller den dagen jeg virkelig blør første gang. Noen sier det første og noen sider det siste. 3) Er dette brune det samme som "spotting"? 4) Jeg har fulgt litt med på syklusen min de siste tre gangene og har registert følgende. Brunt 4.12. mens bryter ut 8.12. Brunt 2.01. mens bryter ut 6.01 Brunt 27.01. mens bryter ut 31.01 Jeg prøvde samtidig å finne utav når jeg har eggløsning og syntes å merke det på kroppen med magesmerter 13.01. Hvor lang er min syklus? Dersom det stemmer med EL 13.01, er da min lutealfase for kort? Jeg er bekymra for dette, for jeg føler jeg har mensen så tett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324523-ulike-svar-ang-f%C3%B8rste-menstruasjonsdag/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 ''1) Kan denne av og på bruken av p-piller ha gjort noe skade?'' Det tror jeg ikke, du sluttet for 3 år siden og har normal mens og EL så er nok alt bra. ''2) Hva er første menstruasjondag? Den dagen jeg får noe brunt i trusa som varer i fire dager, eller den dagen jeg virkelig blør første gang. Noen sier det første og noen sider det siste.'' Jeg har aldri hatt så mange "brune" dager, så jeg vet ikke sikkert. Tror det er fra første "brune" dag. Men hvis det er nokså likt fra gang til gang, spiller det vel egentlig ingen rolle? '' 3) Er dette brune det samme som "spotting"?'' Ja, selv om dette neppe er et medisinsk uttrykk. Spot er engelsk for flekk... ''4) Jeg har fulgt litt med på syklusen min de siste tre gangene og har registert følgende. Brunt 4.12. mens bryter ut 8.12. Brunt 2.01. mens bryter ut 6.01 Brunt 27.01. mens bryter ut 31.01 Jeg prøvde samtidig å finne utav når jeg har eggløsning og syntes å merke det på kroppen med magesmerter 13.01. Hvor lang er min syklus? Dersom det stemmer med EL 13.01, er da min lutealfase for kort? Jeg er bekymra for dette, for jeg føler jeg har mensen så tett.'' Det virker som du har en helt gjennomsnitlig syklus på 28 dager +/- et par dager. Og det går 14 dager fra EL til første "brune" mensdag, også helt gjennomsnitlig. Hvor lenge har du prøvd å blir gravid? Jeg tror du stresser litt mye med dette, prøv å lev normalt, og be om utredning når du har prøvd i nærmere et år, eller kanskje litt før, siden "klokka tikker". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/324523-ulike-svar-ang-f%C3%B8rste-menstruasjonsdag/#findComment-2696909 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.